2025-04-12, 09:30
Medlem
Så jag har installerat i3 på min laptop och när jag loggar in så ändras inte bakgrunden utan den är kvar på sddm skärmen men det största problemet är att jag kan inte öppna terminalen genom att trycka super + enter och jag kan inte heller öppna dmenu och det enda som fungerar är att jag kan gå in i en tty genom att trycka Ctrl alt +F4 .

Jag vet inte vad jag ska göra längre och därför ber jag er om hjälp. Jag har samma problem med hyprland där jag inte alls kan öppna terminalen genom att trycka super +Q och super +M gör ingenting heller.
Citera
2025-04-12, 09:50
Medlem
Jag har hittat en tillfällig lösning genom att plugga in ett externt tangentbord så fungerar hyprland som den ska nu ska jag testa med i3. Edit det fungerar även med i3
Senast redigerad av hoovygoblin 2025-04-12 kl. 09:54.
Citera
2025-04-12, 14:11
Moderator
vhes avatar
Felsöknings-förslag (i X - har ingen koll på Wayland)
- Dra igång en xev, se om den rapporterar något när du använder laptopens tangentbord
- Kika i /var/log/Xorg.0.log
- Kika i ~/.xsession-errors
Citera
2025-04-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
- Dra igång en xev, se om den rapporterar något när du använder laptopens tangentbord
när jag trycker på super key det vill säga windows symbolen så får jag detta i xev
KeyRelease event, serial 34, synthetic NO, window 0x2800001,
root 0x374, subw 0x0, time 6369616, (612,10), root:(616,70),
state 0x0, keycode 248 (keysym 0x0, NoSymbol), same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes:
XFilterEvent returns: False
Senast redigerad av hoovygoblin 2025-04-12 kl. 19:30.
Citera
2025-04-12, 22:26
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoovygoblin
när jag trycker på super key det vill säga windows symbolen så får jag detta i xev
KeyRelease event, serial 34, synthetic NO, window 0x2800001,
root 0x374, subw 0x0, time 6369616, (612,10), root616,70),
state 0x0, keycode 248 (keysym 0x0, NoSymbol), same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes:
XFilterEvent returns: False

OK. Att det står NoSymbol istället för Super_L eller Super_R (beroende på om du tryckte höger eller vänster-tangenten) är nog en ledtråd. Jag misstänker att ditt tangentbord inte riktigt beter sig som du förväntar dig m.a.p. den tangenten. Jag har ingen aning om hur du reder upp det. Vissa datorer har väl nått i BIOS om hur olika tangenter skall presentera sig? Annars antar jag att du kan mappa om i i3 så att typ Alt blir standard modkey istället.
Citera
2025-04-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoovygoblin
Jag har hittat en tillfällig lösning genom att plugga in ett externt tangentbord så fungerar hyprland som den ska nu ska jag testa med i3. Edit det fungerar även med i3

Externa tangentbord fungerar ju i de flesta fall alltid always right out of the box, alright.
Men när det gäller alla laptops så är det tillverkaren som har bestämt vad de olika keyboard sequences ska betyda.
Och i de flesta fall finns det en setupfil att ladda hem en driver för tex Microsoft Windows olika versioner.
Men av naturliga anledningar kan de inte ta fram samma drivers för alla Linux-distar och fönsterhanterare som finns.

Viktigaste brukar vara hibernate/sleep settings att dessa är korrekt annars så kan din Linux stängas av abrupt och att du förlorar pågående arbete, tex öppna filer osv.

Noterade tex på flera laptops av HPs Pro-serierna att batteritiden blev kortare i Linux än för Windows på samma maskin. Ibland 20 % - 35 % sämre. Någon vettig lösning stod inte att finna, istället hade med mig ett par extra fulladdade batterier.
Kändes mycket säkrare med den backupen i extra batterier.

Laptops av märket Acer var ett av de värre märkena när det gäller tangentbordet + Linux + pekplattans funktion.
Och på vissa modeller så var tangenterna F1 - F10/F12 oanvändbara under Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av vhe

Jag antar att XOrgs errorlog ändå blir tom. Därför att default är att ignorera
alla tangentbordskombinationer som inte redan är mappade.

I Windows kan man dock detaljstudera om vilka kommandon som
skickas från tangentbordet.

Ett bra tips när man installerar Linuxzz första gången är att lägga till det engelska
universaltangentbordet som default, då brukar den ta de flesta kommandon.

Möjligt att det sedan går att hämta hem en settings-fil för just din laptop/tangentbord ?

Problemet verkar vara ungefär likadant som när man installerar ett Chromebook-OS
på en valfri laptop ?

Kommer inte ihåg hur man gör, men tror det finns bra guider.

Fanns någon guide om hur man skulle köra Chromebook-OS
som VM under Virtual Box.
Fast är dåligt insatt nu om detta.

Rätt kul dock att köra tex någon version av Hackintosh som VM, i synnerhet om hårdvaran är
mycket snabb. Tex på en stationär med mycket RAM.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-04-15 kl. 02:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in