Citat:
Ursprungligen postat av
hoovygoblin
Jag har hittat en tillfällig lösning genom att plugga in ett externt tangentbord så fungerar hyprland som den ska nu ska jag testa med i3. Edit det fungerar även med i3
Externa tangentbord fungerar ju i de flesta fall alltid
always right out of the box, alright.
Men när det gäller alla laptops så är det tillverkaren som har bestämt vad de olika keyboard sequences ska betyda.
Och i de flesta fall finns det en setupfil att ladda hem en driver för tex Microsoft Windows olika versioner.
Men av naturliga anledningar kan de inte ta fram samma drivers för alla Linux-distar och fönsterhanterare som finns.
Viktigaste brukar vara hibernate/sleep settings att dessa är korrekt annars så kan din Linux stängas av abrupt och att du förlorar pågående arbete, tex öppna filer osv.
Noterade tex på flera laptops av HPs Pro-serierna att batteritiden blev kortare i Linux än för Windows på samma maskin. Ibland 20 % - 35 % sämre. Någon vettig lösning stod inte att finna, istället hade med mig ett par extra fulladdade batterier.
Kändes mycket säkrare med den backupen i extra batterier.
Laptops av märket Acer var ett av de värre märkena när det gäller tangentbordet + Linux + pekplattans funktion.
Och på vissa modeller så var tangenterna F1 - F10/F12 oanvändbara under Linux.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Felsöknings-förslag (i X - har ingen koll på Wayland)
- Dra igång en xev, se om den rapporterar något när du använder laptopens tangentbord
- Kika i /var/log/Xorg.0.log
- Kika i ~/.xsession-errors
Jag antar att XOrgs errorlog ändå blir tom. Därför att default är att ignorera
alla tangentbordskombinationer som inte redan är mappade.
I Windows kan man dock detaljstudera om vilka kommandon som
skickas från tangentbordet.
Ett bra tips när man installerar Linuxzz första gången är att lägga till det engelska
universaltangentbordet som default, då brukar den ta de flesta kommandon.
Möjligt att det sedan går att hämta hem en settings-fil för just din laptop/tangentbord ?
Problemet verkar vara ungefär likadant som när man installerar ett Chromebook-OS
på en valfri laptop ?
Kommer inte ihåg hur man gör, men tror det finns bra guider.
Fanns någon guide om hur man skulle köra Chromebook-OS
som VM under Virtual Box.
Fast är dåligt insatt nu om detta.
Rätt kul dock att köra tex någon version av Hackintosh som VM, i synnerhet om hårdvaran är
mycket snabb. Tex på en stationär med mycket RAM.