2025-04-12, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja detta Säpo varnade för. Du får X antal peng för att göra detta. Litet mindre att bara sabba däcken. Jag menar det visar mest på hur desperata ryssen är. De betalar våra missbrukare och psykisk sjuka för att göra skit för dom.

Nja, desperat vet jag inte det är nog bara 1 av de 10000 verktygen i verktygslådan att utnyttja missbrukare och psykiskt sjuka. Tror de flesta hade kunnat tänkt sig att bränna ner nåt varuhus för rätt summa.
Citera
2025-04-12, 12:09
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Deportering av alla med rysk anknytning är ju en början, finns ingen anledning för dessa horor att uppehålla sig inom rikets gräns.
Citera
2025-04-12, 12:10
Medlem
jymdjakets avatar
Känns lite dumt att satsa på småskalig terrorism samtidigt som man kör en charmoffensiv online. Vete fasen hur effektivt det är om poängen är att man ska bli rädd.
Citera
2025-04-12, 12:24
Medlem
Snälla varför citeras aftonbladet? självklart är det inte deras scoop, svaret är en googling bort

https://www.nytimes.com/2025/04/10/w...-sabotage.html

Citat:
The Ukrainian teenager was recruited by what investigators describe as a subterranean Russian network directed by the GRU and other Russian agencies to spread mayhem. He communicated, according to Lithuanian prosecutors, on Zengi with an unidentified handler using the alias “Q,” apparently referring to the character in the James Bond movies.

The most potentially dangerous sabotage operations have involved incendiary devices disguised as innocent packages. A parcel flown from Vilnius to Germany by DHL burst into flames last July at a handling center in Leipzig. Another package from Vilnius exploded in Birmingham, England, and a third burst into flames at a Polish courier firm.
...
Siauliai, home to a NATO air base, has long been a focus for Russian intelligence services. Last year, the Lithuanian police arrested an 82-year-old retiree there on espionage charges after finding spy gear at his home. Mr. Jauniskis said the man was working for the GRU.
Citera
2025-04-12, 12:25
Medlem
LeifD2s avatar
Ukrainere och ukrainere, fru Blom...
Det finns många etniska ryssar med ukrianskt medborgarskap både i Ukraina, i ryzzland och i resten av europa. Precis som det finns etniska svenskar som har andra medborgarskap och som bor i andra länder.

Det är nog idag väldigt svårt att få en etnisk urkainare att göra något som helst för ryzzland, oavsett betalning. Ryzzland och ryzzar är oerhört hatade i Ukraina och kommer så att förbli.
Citera
2025-04-12, 12:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Visar än mer att man ska stötta Ukraina och bekämpa ryssjävlarna.
Exakt, dessa oändliga vatnik-trådar börjar bli tröttsamma.
Citera
2025-04-12, 12:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Enligt Aftonblaskan så har en flykting från Ukraina blivit erbjuden en BMW för att elda upp IKEA i Vilnius.

Ryssen betalar och Tiggaren från Kievs medborgare stöder tydligen hellre Putin än sin ledare i pyjamas.

Kanske dags att inse nu att de skall få kriga utan inblandning från andra statsmakter så kriminaliteten stannar i korruptionens riken.

BMW, det var inte så patriotiskt, de borde erbjudit en Vaz Lada.
Citera
2025-04-12, 12:45
Medlem
TheGretaResets avatar
Trots eldinfernot som orsakades misslyckades man med att bränna ner varuhuset – vilket tros ha varit planen. Utredarna beskriver rekryterarna som ett underjordiskt ryskt nätverk. Gruppen uppges styras av den ryska underrättelsetjänsten GRU och andra ryska myndigheter för ”sprida kaos”.

Så att bränna ner IKEA i Vilnius skulle vara kortaste vägen för GRU att uppnå kaos och sina mål?

Jag är skeptisk. Jag vill ha mer bevis för att det skulle förhålla sig så.

Det är väldigt tunn bevisföring.

Vid en snabbgoogling hittar jag tex:

Polsk högermedia uppmanar till bojkott mot Ikea efter annonsstopp
https://www.resume.se/kommunikation/...r-annonsstopp/
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-04-12 kl. 12:50.
Citera
2025-04-12, 12:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Enligt Aftonblaskan så har en flykting från Ukraina blivit erbjuden en BMW för att elda upp IKEA i Vilnius.

Ryssen betalar och Tiggaren från Kievs medborgare stöder tydligen hellre Putin än sin ledare i pyjamas.

Kanske dags att inse nu att de skall få kriga utan inblandning från andra statsmakter så kriminaliteten stannar i korruptionens riken.
Det visar vilket avskum ryssarna är och är ett tecken på att vi måste stöda Ukraina mycket mera så dom kan besegra dessa pissluffare.
Citera
2025-04-12, 13:00
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det visar vilket avskum ryssarna är och är ett tecken på att vi måste stöda Ukraina mycket mera så dom kan besegra dessa pissluffare.
Innebär det även att vi måste kriga mot Iran och Turkiet för de stöttar kurdiska räven och jordgubben?
Eller bryr du dig mer om nåt skit i Litauen?
Citera
2025-04-12, 13:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Innebär det även att vi måste kriga mot Iran och Turkiet för de stöttar kurdiska räven och jordgubben?
Men du bryr dig mer om nåt skit i Litauen?
Du kan göra det om du vill. Med tanke på att du är proryss så kommer nog ingen att sakna dig när du stupar heller.
Citera
2025-04-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hahaha otroligt. Jag noterade samma sak när jag läste deras konversation. Vad i hela friden får man ut av att blåljuga om semantik så där på ett anonymt forum?

OnT så är det två saker här. Nummer ett är väl att källan är aftonhoran så man bör ju åtminstone ta det hela med ett lastbilsflak med salt. Nummer två är att det inte alls är förvånande om det stämmer. Naturligtvis försöker de sig på att destabilisera där de kan även om jag inte vet vad just IKEA i Vilnius skulle ha för större värde för ryssen som aska.

Jag föreslår att ni två fortsätter småbråka här. Det är nämligen av stort allmänintresse. Vem har egentligen rätt av er två? Vi är många som vill veta, och som uppskattar er härligt infekterade ton. Så förhoppnings fortsätter ni åtminstone 10-15 inlägg till så att det reds ut ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in