2025-04-12, 09:12
Medlem
Kronan har ju stärkts emot dollarn ganska kraftigt den senaste tiden. Får man mer för sina kronor nu när man köper en global fond där 70% är Usa?
Citera
2025-04-12, 09:19
Avstängd
Det beror väl på fondens utveckling. Är den negativ så får du knappast mer för pengarna. Oavsett valutan.
Citera
2025-04-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det beror väl på fondens utveckling. Är den negativ så får du knappast mer för pengarna. Oavsett valutan.

Tänkte mer att fall det var köpläge nu för man fick mer för sina svenska kronor. Eller är valutan irrelevant över tid?
Citera
2025-04-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Kronan har ju stärkts emot dollarn ganska kraftigt den senaste tiden. Får man mer för sina kronor nu när man köper en global fond där 70% är Usa?

Värdet på den amerikanska fonden har sjunkit ytterligare med hänsyn taget till valutaförändringar. Så det blir billigare att köpa skräpet.

Varför säger jag skräpet? Ja, just nu så ligger amerikanska företag ganska illa till. Att Trump-USA mer eller mindre förklarat handelskrig med hela övriga världen är inget som gynnar de amerikanska företagen.

Jag ser inte hur deras aktier ska kunna öka i värde såsom förr och därför kallar jag det för att köpa skräp, risktagandet är mycket större än tidigare och vi får således se ganska kraftiga och oroliga svängar både upp och ner, men mest ner.

Det blir ännu mer skräp om du satsar på en fond som bara satsar på amerikanska företag. Det gör att fonden inte är flexibel och kan arbeta för att rädda dina pengar när det går dåligt.

Du bör satsa direkt på aktier på de fåtal företag som klarar att rida ut den här stormen eller på fonder där deras experter i tid kan flytta bort pengar från USA till Europa/Asien om det går illa.

Som privatperson med liten erfarenhet så är du helt enkelt försent ute. Du köper EFTER uppgången, du säljer EFTER nedgången. Ständig förlorare med andra ord. Det goda rådet från experter till småspararna är att sitta lugnt. Då är man med i både uppgång och nedgång per automatik och blir inte en dubbel förlorare genom att hamna i osync.

Valutans förändring är marginell i sammanhanget. Det rör sig oftast om sisådär 1-10%.
Citera
2025-04-12, 09:27
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Tänkte mer att fall det var köpläge nu för man fick mer för sina svenska kronor. Eller är valutan irrelevant över tid?

Över tid är det omöjligt att förutse men absolut så får du fler andelar idag än om du köpte samma fond för 2 månader sedan.

Både som ett resultat av en försvagad dollar och lägre värdering på ingående innehav.
Citera
2025-04-12, 09:35
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Jag tänker att dollarns pris historiskt när den vart köpvärd kostat ca 6-8kr. Det finns ju gott om bra värdeaktier där också, som då kommer bli attraktiva.
Citera
2025-04-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Värdet på den amerikanska fonden har sjunkit ytterligare med hänsyn taget till valutaförändringar. Så det blir billigare att köpa skräpet.

Varför säger jag skräpet? Ja, just nu så ligger amerikanska företag ganska illa till. Att Trump-USA mer eller mindre förklarat handelskrig med hela övriga världen är inget som gynnar de amerikanska företagen.

Jag ser inte hur deras aktier ska kunna öka i värde såsom förr och därför kallar jag det för att köpa skräp, risktagandet är mycket större än tidigare och vi får således se ganska kraftiga och oroliga svängar både upp och ner, men mest ner.

Det blir ännu mer skräp om du satsar på en fond som bara satsar på amerikanska företag. Det gör att fonden inte är flexibel och kan arbeta för att rädda dina pengar när det går dåligt.

Du bör satsa direkt på aktier på de fåtal företag som klarar att rida ut den här stormen eller på fonder där deras experter i tid kan flytta bort pengar från USA till Europa/Asien om det går illa.

Som privatperson med liten erfarenhet så är du helt enkelt försent ute. Du köper EFTER uppgången, du säljer EFTER nedgången. Ständig förlorare med andra ord. Det goda rådet från experter till småspararna är att sitta lugnt. Då är man med i både uppgång och nedgång per automatik och blir inte en dubbel förlorare genom att hamna i osync.

Valutans förändring är marginell i sammanhanget. Det rör sig oftast om sisådär 1-10%.

Eftersom 9 av 10 aktiva förvaltare inte klarar slå index över tid med alla deras resurser så lär knappast jag lyckas, därför undviker jag enskilda aktier och kör bara indexfonder. Min sparhorisont är 15-30år. Vill tillägga att jag månadssparar regelbundet. Men har under den senaste ökat risken och köpt mer. Tyckte mest det vore kul att veta fall man fick lite mer nu när man köper globalfonder.

Kör 80% Dnb global
10% Plus allabolag
5% Em
5% Spiltan investmentbolag
Citera
2025-04-12, 10:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Ja det får du ju vid nya köp men om du redan har en stor exponering mot USA så går ju det befintliga innehavet ned pga. valutaeffekten.
Citera
2025-04-12, 10:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Jag tänker att dollarns pris historiskt när den vart köpvärd kostat ca 6-8kr. Det finns ju gott om bra värdeaktier där också, som då kommer bli attraktiva.

Det kommer givetvis att uppstå en (positiv eller negativ) valutaeffekt över tid om man exponerar sig mot utländska innehav, skulle man enbart köpa svenska bolag/fonder har man en indirekt effekt då många svenska indexbolag exporterar till utlandet så valutapåverkan är oundviklig.

Att försöka förutse framtida valutakurser är dock rätt meningslöst, det baseras främst på penningpolitik och styrsignaler. Generellt går dock USD upp i osäkra tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in