• 1
  • 2
2025-04-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avado
Jag hade köpt en månadsbiljett för parkering via Easypark. I det första fältet när man köper månadsbiljetten via app i mobilen ska man skriva in registreringsnummer, och i andra namn på bilen (för en själv). Jag missuppfattade det som att första fältet skulle de första 3 bokstäverna av reg-numret i bilen stå, och i nedre fältet de 3 siffrorna.

Jag fick en bot första dagen. Jag ringde kundtjänsten och förklarade att jag visste hade betalat och förstod inte varför jag fick en bot. De sa att de skulle återkomma. Dagen efter fick jag en bot till och tredje dagen en gång till tills de ringde mig och förklara att jag gjort fel i appen och bad om skärmdump. Jag skickade skärmdump och då framkom ovannämnda misstag. Trots att jag inte på något sätt kan ha gynnats av detta och jag har betalat för mig krävde Easypark att jag skulle betala 3 böter. Har jag någon juridisk hållpunkt för att överklaga detta eller är det bara att betala?
Det är bara att betala!
Dom från Tingsrätten nedan!
För du är själv ansvarig för det du kan kontrollera, det vill säga granska betalningen i EasyPark App, eller om biljetten ligger i framrutan när du lämnar bilen. Även omvänt, det ligger bortom parkeringsvaktens kontroll att via mobilapplikationen kontrollera om betalningen är gjord om parkören skrivit in fel registreringsnummer, eller om biljetten ligger på golvet. Inte heller har du någon kvittningsrätt, det vill säga få tillbaka parkeringsavgiften och betala kontrollavgift, nej inte så, du får betala båda!

Läs Domen på Västia Parkerings hemsida då Parkör Claes Pile skrev in endast NRX som registreringsnummer, och personnummer;
https://www.vastiaparkering.se/wp-co...26-18-6960.pdf

För att slippa avgifter för överträdelser av parkeringsbestämmelser rekommenderar jag att du kontrollerar att du gjort rätt, innan du lämnar fordonet. Skulle jag själv få betala en avgift för en överträdelse av någon parkeringsbestämmelse, då skulle jag bli irriterad på mig själv för att jag inte klarade av att ha kontroll på situationen, jag betalar, att tjafsa med parkeringsbolaget löser inte min irritation.

Jag brukar kontrollera att betald parkerings taxa stämmer, och rätt registreringsnummer och till rätt aktör är utförd. jag hade en händelse för några dagar sedan då jag applicerade min rutin att betala 2.15 minuter när jag parkerar i tjänsten (när jag går på lunch), men nu var jag ledig och min dotter var på besök, och var här flera timmar, och jag kom på att betalningen har gått ut, men jag klarade mig. Bättre att lägga sin energi på att förbättra mina rutiner så att jag slipper betala om det händer, nu uppdaterar jag rutinen så att när jag har besök, betalar jag 6 timmar och avbryter betalningen när besöket åker!

Jag skiver ut både parkeringsanmärkningar och kontrollavgifter i tjänsten!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-04-12 kl. 12:26.
Citera
2025-04-12, 14:17
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är bara att betala!
Dom från Tingsrätten nedan!
För du är själv ansvarig för det du kan kontrollera, det vill säga granska betalningen i EasyPark App, eller om biljetten ligger i framrutan när du lämnar bilen. Även omvänt, det ligger bortom parkeringsvaktens kontroll att via mobilapplikationen kontrollera om betalningen är gjord om parkören skrivit in fel registreringsnummer, eller om biljetten ligger på golvet. Inte heller har du någon kvittningsrätt, det vill säga få tillbaka parkeringsavgiften och betala kontrollavgift, nej inte så, du får betala båda!

Läs Domen på Västia Parkerings hemsida då Parkör Claes Pile skrev in endast NRX som registreringsnummer, och personnummer;
https://www.vastiaparkering.se/wp-co...26-18-6960.pdf

För att slippa avgifter för överträdelser av parkeringsbestämmelser rekommenderar jag att du kontrollerar att du gjort rätt, innan du lämnar fordonet. Skulle jag själv få betala en avgift för en överträdelse av någon parkeringsbestämmelse, då skulle jag bli irriterad på mig själv för att jag inte klarade av att ha kontroll på situationen, jag betalar, att tjafsa med parkeringsbolaget löser inte min irritation.

Jag brukar kontrollera att betald parkerings taxa stämmer, och rätt registreringsnummer och till rätt aktör är utförd. jag hade en händelse för några dagar sedan då jag applicerade min rutin att betala 2.15 minuter när jag parkerar i tjänsten (när jag går på lunch), men nu var jag ledig och min dotter var på besök, och var här flera timmar, och jag kom på att betalningen har gått ut, men jag klarade mig. Bättre att lägga sin energi på att förbättra mina rutiner så att jag slipper betala om det händer, nu uppdaterar jag rutinen så att när jag har besök, betalar jag 6 timmar och avbryter betalningen när besöket åker!

Jag skiver ut både parkeringsanmärkningar och kontrollavgifter i tjänsten!

Bör jag iallafall inte få pengarna för den månad jag betalat? Finns inget fordon med sådant registreringsnummer. Eller ska ni ta betalt för det också och utöver detta även 3 böter?
Citera
2025-04-12, 14:30
Medlem
Citat:
Bör jag iallafall inte få pengarna för den månad jag betalat? Finns inget fordon med sådant registreringsnummer. Eller ska ni ta betalt för det också och utöver detta även 3 böter?
Notera att det är medel som oftast landar i olika kassor, kontrollavgifter (inte böter - finns inte) till parkeringsbolaget och parkeringsavgifter till fastighetsägaren eller förvaltaren, detta ibland till viss del till parkeringsbolaget. Så om det händelsevis skulle vara möjligt så skall det kravet ställas till annan än de som utfärdat en ka. Någon egentlig formell rätt att få den återbetald föreligger inte.
Citera
2025-04-12, 15:45
Medlem
Citat:
Har du läst Domen allt står där?
Du tycker en massa saker, finns ingen mening med det då allt styrs av lagar!
Inte bara 3 kontrollavgifter, 5 enligt lag om kontrollavgift vid olovlig parkering kan man skriva ut på samma fordonsuppställning. Du har ju ett Hyresavtal, läs det, för däri står vad som gäller, säg upp det om du inte vill följa avtalet, huruvida markägaren kan avskriva kontrollavgiften avgörs av vad som står i markägarens avtal med parkeringsbolaget;

Citat:
5 § En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en betalningsuppmaning enligt 8 § första stycket utställdes till dess att en ny får utställas.

Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1984-318/

Det går bara att slå in registreringsnummer som finns med fordonsregistret, eller likar sådana symboler, om du har registreringsnummer ABC123, men skriver endast in ABC då kommer det inte upp på displayen vid en kontroll, alltså ABC123 är obetald, du är betalningsansvarig, för ABC123 är i lagens mening obetald, om du tycker annat, så har det ingen påverkan på hur Domstolen kommer att Döma!
Citera
2025-04-12, 16:47
Medlem
Här är en annan Dom då Företaget adLegus hade ställt upp ett fordon på tomtmark, men betalat för parkeringen i EasyPark som felaktigt visade att fordonet står parkerat på Gatumark (vilket gränsade till tomtmarken ifråga), och betalade taxa 5 Gatumark, alltså parkeringsavgiften gick till kommunen Stockholms Stad, en annan aktör än tomtmarksägaren eller dess ombud. Parkeringsbolaget rentvådde sina händer genom att säga att vi har inget avtal med parkören, det är EasyPark som har det;

Citat:
I det aktuella målet har adLegus uppgett att fel områdeskod angivits vid betalning eftersom betalningsappen visat att fordonet stod parkerat i ett annat område än vad det faktiskt gjorde. Parkeringsbolaget har vitsordat att så kan ha varit fallet. Tingsrätten konstaterar dock att adLegus hade kunnat kontrollera om den position som betalningsappen angivit var korrekt genom att jämföra med skyltningen på parkeringsområdet, vilket det också framgår av betalningsappens villkor att en sådan skyldighet åligger parkören. Tingsrätten bedömer därför inte att det, på så sätt som anges i 10 § kontrollavgiftslagen, skulle vara uppenbart oskäligt att ta ut avgiften i nu förevarande fall. adLegus ska därför åläggas att betala kontrollavgift på det sätt som framgår av domslutet.
Vad adLegus anfört i övrigt medför ingen annan bedömning.
https://lagen.nu/dom/rh/2021:16
Citera
2025-05-02, 16:01
Medlem
Jag har ett annat problem. Polisen beslagtog en hyrbil som jag körde och parkerade den på en parkeringsplats där den egentligen inte får stå. Eftersom det var en röd dag emellan så blev bilen hämtad 3 dagar senare av uthyraren. Detta gav mig parkeringsböter för 3 dygn (1800kr)

Jag undrar, eftersom jag inte fick hämta ut några beslagtagna nycklar hos polisen, och uthyrare inte hämtat den på 3 dagar, måste jag verkligen betala p-bot? Kan jag exempelvis ansöka om ersättning från staten?

Dessutom har ju 2 extradagar lagts till, så jag ska enligt uthyraren betala för även dessa dagar. Vad tror ni? Är jag fucked eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in