Citat:
Det är bara att betala!
Jag hade köpt en månadsbiljett för parkering via Easypark. I det första fältet när man köper månadsbiljetten via app i mobilen ska man skriva in registreringsnummer, och i andra namn på bilen (för en själv). Jag missuppfattade det som att första fältet skulle de första 3 bokstäverna av reg-numret i bilen stå, och i nedre fältet de 3 siffrorna.
Jag fick en bot första dagen. Jag ringde kundtjänsten och förklarade att jag visste hade betalat och förstod inte varför jag fick en bot. De sa att de skulle återkomma. Dagen efter fick jag en bot till och tredje dagen en gång till tills de ringde mig och förklara att jag gjort fel i appen och bad om skärmdump. Jag skickade skärmdump och då framkom ovannämnda misstag. Trots att jag inte på något sätt kan ha gynnats av detta och jag har betalat för mig krävde Easypark att jag skulle betala 3 böter. Har jag någon juridisk hållpunkt för att överklaga detta eller är det bara att betala?
Jag fick en bot första dagen. Jag ringde kundtjänsten och förklarade att jag visste hade betalat och förstod inte varför jag fick en bot. De sa att de skulle återkomma. Dagen efter fick jag en bot till och tredje dagen en gång till tills de ringde mig och förklara att jag gjort fel i appen och bad om skärmdump. Jag skickade skärmdump och då framkom ovannämnda misstag. Trots att jag inte på något sätt kan ha gynnats av detta och jag har betalat för mig krävde Easypark att jag skulle betala 3 böter. Har jag någon juridisk hållpunkt för att överklaga detta eller är det bara att betala?
Dom från Tingsrätten nedan!
För du är själv ansvarig för det du kan kontrollera, det vill säga granska betalningen i EasyPark App, eller om biljetten ligger i framrutan när du lämnar bilen. Även omvänt, det ligger bortom parkeringsvaktens kontroll att via mobilapplikationen kontrollera om betalningen är gjord om parkören skrivit in fel registreringsnummer, eller om biljetten ligger på golvet. Inte heller har du någon kvittningsrätt, det vill säga få tillbaka parkeringsavgiften och betala kontrollavgift, nej inte så, du får betala båda!
Läs Domen på Västia Parkerings hemsida då Parkör Claes Pile skrev in endast NRX som registreringsnummer, och personnummer;
https://www.vastiaparkering.se/wp-co...26-18-6960.pdf
För att slippa avgifter för överträdelser av parkeringsbestämmelser rekommenderar jag att du kontrollerar att du gjort rätt, innan du lämnar fordonet. Skulle jag själv få betala en avgift för en överträdelse av någon parkeringsbestämmelse, då skulle jag bli irriterad på mig själv för att jag inte klarade av att ha kontroll på situationen, jag betalar, att tjafsa med parkeringsbolaget löser inte min irritation.
Jag brukar kontrollera att betald parkerings taxa stämmer, och rätt registreringsnummer och till rätt aktör är utförd. jag hade en händelse för några dagar sedan då jag applicerade min rutin att betala 2.15 minuter när jag parkerar i tjänsten (när jag går på lunch), men nu var jag ledig och min dotter var på besök, och var här flera timmar, och jag kom på att betalningen har gått ut, men jag klarade mig. Bättre att lägga sin energi på att förbättra mina rutiner så att jag slipper betala om det händer, nu uppdaterar jag rutinen så att när jag har besök, betalar jag 6 timmar och avbryter betalningen när besöket åker!
Jag skiver ut både parkeringsanmärkningar och kontrollavgifter i tjänsten!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-04-12 kl. 12:26.
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-04-12 kl. 12:26.