Min uppfattning är att man inte kan lita på ChatGPT. Den ljög för mig och sa att lengthof i assembly ger längden på arrayen i antal bytes när det i själva verket ger antalet element i arrayen. När jag tidigare frågade den grejer om Avalonia så gav den mig ofta kod som var WPF och inte Avalonia.
Det mest irriterande är nog när den ger en lösning som den säger är 100% korrekt och det visar sig inte stämma. Plus att den ger samma svar igen ibland när man bett den rätta till något.
Helt klart ett bra hjälpmedel men tror det kan vara frustrerande att utveckla något enbart med hjälp av AI, känns som man måste ha lite koll själv och kolla andra källor också.
Min uppfattning är att man inte kan lita på ChatGPT. Den ljög för mig och sa att lengthof i assembly ger längden på arrayen i antal bytes när det i själva verket ger antalet element i arrayen. När jag tidigare frågade den grejer om Avalonia så gav den mig ofta kod som var WPF och inte Avalonia.
Grok, Meta AI, ChatGPT och alla andra text "chat" program som då är "AI", tar bara och summerar ett par källor på nätet. Om det på som står på nätet (samt e-böcker) är fel eller dem använder samma beteckningar fast för olika saker inom ett ämne kommer dessa modeler spotta ut saker som inte hänger ihop, trots att texten är korrekt.
Detta är något som jag har märkt av när jag försökte använda AI för fysik problem, gav upp till slut. Den kan ge dig idéer om något, men när man applicerar dem så är det ofta fel har jag märkt. De vanligaste är t.ex de blandar ihop x,y,z koordinater eller +/-, räkna från 0 istället för 1, vice versa och så vidare... vissa försöker få AI modeller att fixa till såna fel, men det verkar som att det är lite sisådär.
Kan då tänka mig att samma problem dyker upp vid programmerings syntax, olika källor (koden som modellen är tränad på) har olika still och AI blandar ihop dem.
Om man vet vad man gör, så kan dessa AI verktyg spara tid. Men man ska verkligen inte lita på dem. Om man gör något, så bör man ha bra koll trots att AI till synes kan lösa vissa problem.
Fan, allt AI-hype och man måst fortfarande använda huvudet. böcker och Wolfram Mathematica... livet fan inte lätt
Kod-debugging kan jag inte, men felsökning generellt (och IT specifikt) är jag väldigt duktig på, så ska nog gå vägen.
Jag är en ganska bra (hobby)utvecklare, men är det nåt som imponerar på mig med alla AIer jag testat så är det när jag får ett nytt felmeddelande eller exception när jag kör ett program och ger AIn meddelandet (utan nån kod) och ber den förklara för mig vad jag gjort för fel och att ge mig några generella idéer om hur jag kan laga koden.
Jag är en ganska bra (hobby)utvecklare, men är det nåt som imponerar på mig med alla AIer jag testat så är det när jag får ett nytt felmeddelande eller exception när jag kör ett program och ger AIn meddelandet (utan nån kod) och ber den förklara för mig vad jag gjort för fel och att ge mig några generella idéer om hur jag kan laga koden.
Det som inte imponerar med detta är att fixandet av felmeddelanden ofta avslöjar att det funnits kardinalfel i ursprungskoden. Ungefär som att man kopierar kod från Stack Overflow lite slumpmässigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!