2025-05-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm2
Skrev inte 3:e parts rotorbladstillverkaren något liknanden vill jag minnas?
Det kan nog stämma tror det är Van Horn Blades.
Citera
2025-05-07, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det kan nog stämma tror det är Van Horn Blades.
Så hette dom, någonstans här eller via Broncoliro så fanns en not från den tillverkaren där man påpekade bla att man ej får justera bladen på samma sätt som originalbladen.

Dom nämnde också vad man skulle göra om det började vibrera men jag är lite dålig på helikoptertermer så jag fattade aldrig riktigt det.
Citera
2025-05-08, 01:46
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Så hette dom, någonstans här eller via Broncoliro så fanns en not från den tillverkaren där man påpekade bla att man ej får justera bladen på samma sätt som originalbladen.

Dom nämnde också vad man skulle göra om det började vibrera men jag är lite dålig på helikoptertermer så jag fattade aldrig riktigt det.

Från innan:

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Man har hittat och bärgat rotorn. Hela rotorväxeln och infärstningar och en del av taket sitter kvar.

Det som har hänt har alltså ryckt loss rotorväxeln med infärstningar från helikopterskrovet.

https://postimg.cc/sMcxKMzY
https://nypost.com/2025/04/14/us-new...-hudson-river/

Det pratas lite på ett annat forum om Van Horn Aviation Main rotor blades som tydligen kan ge upphov till allvarliga vertikala vibrationer. Jag har sett det diskuteras tidigare i SB med någon annan olycka.
Bifogar ett information letter från Van Horn om detta:
https://documentation.vanhornaviatio...QxNS4wLjAuMA..

Man kunde tycka att det borde synas på helikoptern innan stjarten vrider sig 90 grader om det var det som hände.
Citera
2025-05-08, 06:39
Medlem
Förväntar man sig att en pilot ska känna till dom olika egenskaperna rotorblad har.
Citera
2025-05-08, 07:18
Avstängd
Citat:
Förväntar man sig att en pilot ska känna till dom olika egenskaperna rotorblad har.
Bra fråga men rimligen borde det vara så tycker jag, grundegenskaperna på helikoptern från Bell ska dom redan kunna byts något ut som förändrar dessa så ska man nog läsa på.

Vi har ett fall här där SAS Gottröra man om jag inte minns fel där man modifierat något i motorernas styrprogram utan att informera piloterna som inte var grundorsaken till olyckan men förvärrade situationen om jag inte fattade det fel.
Citera
2025-05-08, 07:53
Medlem
Citat:
Bra fråga men rimligen borde det vara så tycker jag, grundegenskaperna på helikoptern från Bell ska dom redan kunna byts något ut som förändrar dessa så ska man nog läsa på.

Vi har ett fall här där SAS Gottröra man om jag inte minns fel där man modifierat något i motorernas styrprogram utan att informera piloterna som inte var grundorsaken till olyckan men förvärrade situationen om jag inte fattade det fel.
Tydligen har dom här Van Horn Blades egenskaper som är tvärtemot ordinarie blad. Om jag har förstått saken rätt så ska man med Van Horn Blades öka kollektiv om det börjar vibrera. Och det är tvärtemot som är brukligt med vanliga blad. Personligen tycker jag det är olämpligt då en sådan manöver siter i ryggmärgen och borde inte ändras beroende på rotorblad. Vet inte vad OmedelSvensson säger han är mer insatt.
Citera
2025-05-08, 09:02
Avstängd
Citat:
Tydligen har dom här Van Horn Blades egenskaper som är tvärtemot ordinarie blad. Om jag har förstått saken rätt så ska man med Van Horn Blades öka kollektiv om det börjar vibrera. Och det är tvärtemot som är brukligt med vanliga blad. Personligen tycker jag det är olämpligt då en sådan manöver siter i ryggmärgen och borde inte ändras beroende på rotorblad. Vet inte vad OmedelSvensson säger han är mer insatt.
Googlade lite, stämmer det att rotationen skiljer sig mellan europeiska/ryska och amerikanske helikoptrar?

https://www.rotorflygklubben.se/h-helikopterns-princip/
Citera
2025-05-08, 09:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Preliminära rapporten ute:
https://data.ntsb.gov/carol-repgen/a...ort/199991/pdf

Säger inte så mycket i detaljer utöver det vi redan vet.
Citera
2025-05-08, 09:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Googlade lite, stämmer det att rotationen skiljer sig mellan europeiska/ryska och amerikanske helikoptrar?

https://www.rotorflygklubben.se/h-helikopterns-princip/

Det har varit så.

Amerikanska roterar moturs sett ovanifrån.
Europeiska byggs för det mesta med medurs rotation idag. Franska helikoptrar (numera tillhärande Airbus helicopters) hade tidigare alltid medurs rotation men Airbus helicopters har produkter med både med-och moturs rotation.

Ryska har medurs.
Citera
2025-05-08, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det har varit så.

Amerikanska roterar moturs sett ovanifrån.
Europeiska byggs för det mesta med medurs rotation idag. Franska helikoptrar (numera tillhärande Airbus helicopters) hade tidigare alltid medurs rotation men Airbus helicopters har produkter med både med-och moturs rotation.

Ryska har medurs.
Så knasigt, tänker på eluttag och vänster/höger trafik

Är detta något man som pilot behöver tänka på?
Citera
2025-05-08, 09:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Alla modifieringar som görs på en flygmaskin renderar i ett Supplemental Type Certificate (STC).

I ett sånt finns tillägg till Flight Manualen och där listas förändringar i prestanda och begränsningar, tex temperatur, höjd och fartbegränsningar.
Man har även med punkter till checklistor för normala operationer och nödchecklistor etc.

Dessa tillägg är insatta i flight-manualen.

Ja, piloten måste känna till dessa för den helikopterindividen han flyger.
Citera
2025-05-08, 09:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Så knasigt, tänker på eluttag och vänster/höger trafik

Är detta något man som pilot behöver tänka på?

Inte direkt.

Första gången man flyger en helikopter med omvänd rotation så reagerar man på att ryggmärgen först vill korrigera åt fel håll, tex pedalerna när man ökar/minskar effekten.

Men en type-rating är alltid minst 4-5 flygtimmar och inom den tiden hinner ryggmärgen lära sig det.

Det är inget problem. Jag har flugit två typer med olika rotationsriktning under flera år och ibland flugit bägge två under samma dag, det är inget problem. En ickefråga efter första inskolningen på omvänd rotation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in