Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-10, 15:35
Medlem
Att banken kan stänga av ens bankkonto vet jag ju, men kan dom stänga av ens bank id?

Jag har ica banken och dom tillåter inte köp av kryptovaluta, men då har jag kommit på ett sätt där jag köper med mitt revolutkort kopplat till en hemsida, men på den hemsidan måste jag verifiera med bank id för att kunna köpa kryptovaluta.

Jag använder alltså endast kortet från revolut samt bank id från min bank,använder inte bankens kort eller deras swish.
Citera
2025-04-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Att banken kan stänga av ens bankkonto vet jag ju, men kan dom stänga av ens bank id?

Jag har ica banken och dom tillåter inte köp av kryptovaluta, men då har jag kommit på ett sätt där jag köper med mitt revolutkort kopplat till en hemsida, men på den hemsidan måste jag verifiera med bank id för att kunna köpa kryptovaluta.

Jag använder alltså endast kortet från revolut samt bank id från min bank,använder inte bankens kort eller deras swish.
Det finns nog en sådan risk. Det är bättre och lättare med vanliga svenska kronor. Sluta med krypto.
Citera
2025-04-10, 15:52
Medlem
Ja det kan dom, ifall dom misstänker att du använder det på ett sätt du inte får
Citera
2025-04-10, 16:50
Medlem
Nej?

Ica banken äger väl inte bank id ?
Citera
2025-04-10, 17:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Då lär de inte stänga av Bank-ID men de fryser kanske reagerar om du sätter in cryptovinster på ICA-kontot.
Citera
2025-04-10, 17:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Ja det kan dom, ifall dom misstänker att du använder det på ett sätt du inte får

Ja fast han får ju handla kryptovaluta på en laglig hemsida och kegitimera sig med Bank-id.
Citera
2025-04-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Nej?

Nej, men om du t.ex. kollar upp hur man spärrar sitt BankID så anger BankID tre sätt att göra detta och alla verkar gå via sin bank. Det vore ju rätt märkligt ifall BankID uppmanar kunderna att kontakta sin bank för att spärra sitt BankID om det nu är så att banken inte kan spärra BankID:t.

Man kan förvisso tänka sig att det är en lösning där Banken behöver en BankID-signatur från dig för att göra det, men det verkar ju en rätt tveksam lösning då den är en återvändsgränd i vissa scenarier (de anger t.ex. att man skall spärra om man tror att någon har skaffat BankID i ditt namn, vilket jag tolkar som att man skall göra det även om man inte skaffat det själv i sitt namn).
Citera
2025-04-10, 18:42
Din bank kan spärra ditt bankid.
Citera
2025-04-11, 07:44
Medlem
Citat:

Varför har folk så jävla svårt att använda en cryptobörs ? Då slipper du dessa problem. Och du slipper skyhöga avgifter.

Kraken.com, coinbase.com, binance.com
Du för ditt kapital från Ica-》revolut -》börsen. På detta sätt bryter du inte mot användarvilkor.

Använder du det till darkweb/knarkhandel ? Tänk på att varenda transaktion är publik.
Citera
2025-04-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Varför har folk så jävla svårt att använda en cryptobörs ? Då slipper du dessa problem. Och du slipper skyhöga avgifter.

Kraken.com, coinbase.com, binance.com
Du för ditt kapital från Ica-》revolut -》börsen. På detta sätt bryter du inte mot användarvilkor.

Använder du det till darkweb/knarkhandel ? Tänk på att varenda transaktion är publik.

Fast på trijo så måste du verifiera med bank id för att kunna använda.
Citera
2025-04-11, 14:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Nej?

Spelar ingen roll. Blir du spärrad från bankid av en bank så gäller spärren på alla andra banker också.
Citera
2025-04-11, 14:49
Medlem
Takpapps avatar
Om de kan? Vad tror du de har regler för? Är bara en fråga om de upptäcker det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in