2025-04-10, 03:22
Medlem
Jag gjorde just ett köp på en webbsida och betalade i bitcoin. Sidan var svensk och jag fick ett belopp i SEK. När betalningen gick igenom gjorde kursförändringen mellan bitcoin och SEK under tiden transaktionen pågick att jag betalade 498 SEK istället för 499 SEK.

Kan säljaren knorra för att han fick 1 krona för lite eller står han risken från det att jag matade in det korrekta beloppet i SEK?
Citera
2025-04-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag gjorde just ett köp på en webbsida och betalade i bitcoin. Sidan var svensk och jag fick ett belopp i SEK. När betalningen gick igenom gjorde kursförändringen mellan bitcoin och SEK under tiden transaktionen pågick att jag betalade 498 SEK istället för 499 SEK.

Kan säljaren knorra för att han fick 1 krona för lite eller står han risken från det att jag matade in det korrekta beloppet i SEK?

Nej, han kommer inte att knorra, om du betalade den mängd bitcoin som angavs i kassan.

Det kan vara olika hur säljaren har ställt in systemet, men oftast har du någon timme på dig att få till betalningen. Växelkursen kan ha hunnit ändras under den tiden, men det är säljarens problem, inte ditt.

(Med reservation för att jag kan ha missförstått vad du menade.)
Citera
2025-04-10, 12:45
Medlem
Morgonrodnads avatar
Nej, säljaren är van vid detta. Dessutom vad ska han göra, börja sälja droger för spårbara pengar istället?
Citera
2025-04-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Nej, säljaren är van vid detta. Dessutom vad ska han göra, börja sälja droger för spårbara pengar istället?

Nja, men volatiliteten är ju rätt stor. Låt säga att överföringen tar en timme och överföringen motsvarar vid överföringstillfället 1MSEK, men plötsligt när betalningen gått igenom är den bara värd motsvarande 950K…
Citera
2025-04-11, 07:55
Medlem
TjockisHaralds avatar
Påminner om det gamla skämtet:
En pojke frågar sin pappa efter 100 kronor i bitcoin. ”95 kronor? Varför vill du ha 110 kronor?”

Idag får man acceptera att Bitcoin är volatil om man vill ta det som betalning.
Citera
2025-04-11, 08:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Idag får man acceptera att Bitcoin är volatil om man vill ta det som betalning.

Jag förstår din poäng men vill ändå passa på att poängtera att Bitcoin inte är lika volatil som "trygga aktiemarknaden".
I jämförelse med många aktier på Nasdaq 100 så är Bitcoin safe haven de senaste veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in