• 1
  • 2
2025-04-10, 22:46
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och om någon frågar dig, två millimeter?

Anser du att det är korrekt att svara två stycken?

Nä, man svarar bara "två", eftersom måttordet är underförstått. I annat fall upprepar man måttordet, det vill säga två millimeter (man böjer inte SI-enheter).
Citera
2025-04-11, 01:42
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ja egentligen. Men jag menar alltid två millimeter och inte två stycken av en millimeter när jag svarar två stycken.
Tycker gott du kan fortsätta säga två stycken. Kan bli kul till slut, upprepningshumor alternativt uppretningshumor för vissa här.
Citera
2025-04-11, 02:59
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Om någon frågar mig hur många milliliter svarar jag ibland: två stycken.

Är det korrekt att säga två stycken milliliter också? Det känns konstigt men ändå inte.

"Två stycken millimeter" låter som om varje måttenhet har ett inre liv och en egen berättelse. Men millimetrar är inte individer – de är delar av något större. Att säga ''två stycken'' är som att ge dem existentiell tyngd de inte bett om. Språkligt? Tekniskt möjligt. Metafysiskt? Gränsfall. Praktiskt? Nja.… vi mäter, vi räknar – vi skapar inte en folkräkning bland längdenheter.
Citera
2025-04-11, 07:11
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Tycker gott du kan fortsätta säga två stycken. Kan bli kul till slut, upprepningshumor alternativt uppretningshumor för vissa här.

Ja haha Får väl bara hoppas det inte blir sista droppen för nån akademiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
"Två stycken millimeter" låter som om varje måttenhet har ett inre liv och en egen berättelse. Men millimetrar är inte individer – de är delar av något större. Att säga ''två stycken'' är som att ge dem existentiell tyngd de inte bett om. Språkligt? Tekniskt möjligt. Metafysiskt? Gränsfall. Praktiskt? Nja.… vi mäter, vi räknar – vi skapar inte en folkräkning bland längdenheter.

Det låter ju riktigt poetiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in