2025-04-09, 00:35
Medlem
Skulle titta på The Rookie efter nyheterna men en mansröst envisas med att läsa upp undertexterna vilket ger en mycket irriterande upplevelse. Efter lite kontrollerande inser jag att det bara är TV4 som läser upp undertexterna.
Trodde jag startat någon mystisk text-till-tal funktion så jag letade igenom alla menyer och försökte ändra allt som kunde vara det minsta relaterat. Till ingen nytta.
Sen testade jag att starta telenor stream på min iphone, samma sak, och ingen möjlighet att stänga av eventuella extra ljudspår i appen.
Då testade jag med laptopen och surfade till stream.telenor.se och får samma resultat där.
Så min telefon min laptop och min google/tv-hubb lider alla av samma problem med upplästa undertexter.
Har någon annan märkt samma sak?
Citera
2025-04-09, 06:51
Avstängd
67arigGubbes avatar
Du har satt på blindfunktionen.
Citera
2025-04-09, 06:55
Medlem
klybans avatar
Det är som föregående sade, du satt på talande text.
Googla på talande text och aktuell TV.
Så bör du hitta instruktioner i hur du tar bort detta.
Citera
2025-04-09, 06:56
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du har satt på blindfunktionen.

Och hur får man bort den får man fråga?
Mig veterligt har jag inte ändrat några inställningar men får också denna jämmerliga uppläsning.
Citera
2025-04-09, 16:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Och hur får man bort den får man fråga?
Mig veterligt har jag inte ändrat några inställningar men får också denna jämmerliga uppläsning.
Googla din TV vart talande text är.
Men annars om man går runt i menyn så hittar man den till slut, googla går nog snabbare

Vet föräldrar lyckas sätta på denna då och då, misstänker det är någon kombinationstryckning på fjärrkontrollen som utlöser denna funktion.
Själv har jag inte ens en gång fått detta, så misstänker fjärrkontrollen.
Citera
2025-04-09, 16:50
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Googla din TV vart talande text är.
Men annars om man går runt i menyn så hittar man den till slut, googla går nog snabbare

Vet föräldrar lyckas sätta på denna då och då, misstänker det är någon kombinationstryckning på fjärrkontrollen som utlöser denna funktion.
Själv har jag inte ens en gång fått detta, så misstänker fjärrkontrollen.

Tackar för det!
Du har rätt, jag googlar på det.
Det konstiga är att det bara gäller 4:an…
Citera
2025-04-09, 16:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Tackar för det!
Du har rätt, jag googlar på det.
Det konstiga är att det bara gäller 4:an…
Kolla SVT1 och SVT2 också, de har den tjänsten också, men om den är igång på alla såna kanaler kan man undra.
Eller om man måste sätta på det själva.

Vet jag haft det i filmer ibland, och gud vad irriterande det är
Citera
2025-04-09, 17:21
Medlem
Iofs går vissa program som teckenkodade och/eller med talbeskrivning. Är det en repris är det kanske ett sådant du tittade på.
Citera
2025-04-09, 23:44
Medlem
Idag har det självläkt.
Jag misstänker att det är en bugg i telenors stream.
Det var ingen blindfunktion då inte bara TVn utan även telenors app på iPhone och telenors stream på min laptop hade samma fel.

Den enda gemensamma nämnaren är telenors streaming så jag har den som huvudmisstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in