2025-04-08, 14:32
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Har en liten 3 meters båt jag gjort i epoxy under vintern.
Nu testade jag den i vattnet och jävlar var den luktar epoxy nu när jag tagit upp den igen och har den i garaget.

Är detta normalt?
Detta var mitt första bygge i glasfiber och den har stått inomhus i 4 månader innan jag satte den i vattnet.
Citera
2025-04-08, 14:36
Medlem
Har du rengjort ytan efter härdningen, och innan du satte den i vattnet? Kör annars en runda med tvål/såpa och vatten.
Citera
2025-04-08, 14:53
Medlem
Running_mans avatar
Hur ser ytan ut? Har du målat den?
Citera
2025-04-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du rengjort ytan efter härdningen, och innan du satte den i vattnet? Kör annars en runda med tvål/såpa och vatten.

Nej det har jag inte gjort.
Citera
2025-04-08, 16:17
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nej det har jag inte gjort.

Viss epoxy kräver en syre-tät "topcoat" för att härda ut.
Maila tillverkaren av epoxyn och fråga......
I så fall:
1. Rätt toppcoat
2. Plasta in och fram med cupefläkten och värm upp båten. (utomhus)

Fast om du inte blivit lurad och fått skit polyester i stället.
Så börjar jag misstänka att du fått/köpt fel härdare.
Det måste vara en specific kompatibel härdare, för en specific kompatibel epoxy
och rätt mängd.
Att blanda epoxy är inte som att koka soppa på en spik. Finns inget utrymme för misstag.
Citera
2025-04-10, 10:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det där epoxi är lite bögigt då det finns polyester som kostar en tredjedel tycker jag. Antagligen samma sorts människor som använder Iphone och kör Tesla som laminerar med epoxi. Det ska nog lukta lite illa då man väljer såna lösningar.
Citera
2025-04-10, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det där epoxi är lite bögigt då det finns polyester som kostar en tredjedel tycker jag. Antagligen samma sorts människor som använder Iphone och kör Tesla som laminerar med epoxi. Det ska nog lukta lite illa då man väljer såna lösningar.

Snarare du som är bög då bögar generellt är jävligt korkade, och det verkar du med vara.

Epoxy är mycket starkare än polyester samt polyester kan dra åt sig vatten och fukt, det vill du inte på en båt.
Polyester är dessutom mer hälsovådligt än epoxy och luktar 10 gånger mer.
Jag gjorde mitt bygge innumhus i vintras och hade endast öppet fönstret litegrann, det hade aldrig funkat med polyester.
Med epoxy blir det också generellt lägre vikt då det inte krävs lika mycket material.
Så, hoppas du lärde dig nåt nu, din lilla horunge.
Citera
2025-04-10, 18:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Snarare du som är bög då bögar generellt är jävligt korkade, och det verkar du med vara.

Epoxy är mycket starkare än polyester samt polyester kan dra åt sig vatten och fukt, det vill du inte på en båt.
Polyester är dessutom mer hälsovådligt än epoxy och luktar 10 gånger mer.
Jag gjorde mitt bygge innumhus i vintras och hade endast öppet fönstret litegrann, det hade aldrig funkat med polyester.
Med epoxy blir det också generellt lägre vikt då det inte krävs lika mycket material.
Så, hoppas du lärde dig nåt nu, din lilla horunge.
Nästan lite gulligt att du tror att båtvarven bygger glasfiberbåtar av epoxi. Du får väl fråga nån båttillverkare om dom använder epoxi eller polyester till skrovet?
Ja visst, polyester läcker och är för svagt Är det nått du har snappat upp på Kontorssvenne-bygger-båt-på-semestern-av-epoxi-han-köpt-på-biltema.se ?

Lycka till med stanken och ta det som en lärpeng. Använd polyester nästa gång.
Citera
2025-04-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nästan lite gulligt att du tror att båtvarven bygger glasfiberbåtar av epoxi. Du får väl fråga nån båttillverkare om dom använder epoxi eller polyester till skrovet?
Ja visst, polyester läcker och är för svagt Är det nått du har snappat upp på Kontorssvenne-bygger-båt-på-semestern-av-epoxi-han-köpt-på-biltema.se ?

Lycka till med stanken och ta det som en lärpeng. Använd polyester nästa gång.

Läs här själv så kanske du ändrar uppfattning:
https://sailzoo.com/sv/blog/epoxy-vs...dst-til-baden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in