2025-04-08, 09:50
Medlem
Har en längre tid haft svampinfektion i ljumsken. Har testat olika receptfria behandlingar men ingenting fungerar långvarigt. Gick till VC i hopp om att få något effektivare men fick istället svaret att fortsätta behandla vid behov och finna mig i att det aldrig kommer försvinna?

Tyckte det lät konstigt speciellt med andra inlägg här som ger fler alternativ till behandling än bara receptfritt. Kollar man på kortimyk som jag testat så ska man kontakta läkare om det inte blir bättre efter 2 veckor? Men det kan man då alltså kasta ut genom fönstret.
Citera
2025-04-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmVanhorn
Har en längre tid haft svampinfektion i ljumsken. Har testat olika receptfria behandlingar men ingenting fungerar långvarigt. Gick till VC i hopp om att få något effektivare men fick istället svaret att fortsätta behandla vid behov och finna mig i att det aldrig kommer försvinna?

Tyckte det lät konstigt speciellt med andra inlägg här som ger fler alternativ till behandling än bara receptfritt. Kollar man på kortimyk som jag testat så ska man kontakta läkare om det inte blir bättre efter 2 veckor? Men det kan man då alltså kasta ut genom fönstret.

Att det aldrig kommer försvinna" utan att ens ha fått prova fullvärdig medicinsk behandling, är inte enligt god praxis. Tycker jag.

Lät inte som dom förstått hur länge du kört med ovan behandling eller nåt annat.

Det finns flera krämer att pröva men då måste läkaren besluta detta. Gå igen, eller pröva annan vårdcentral, var noga med hur länge du kört och hur mycket du kör varje dag.

Andra saker att tänka på som dom vill att du är med på:

Citat:
Fuktig miljö / svettning förvärrar svamp

Tajta kläder som inte andas, förvärrat svamp

Mycket hud mot hud + svett + dåliga kläder förvärrar svamp.

Eventuellt fotsvamp eller nagelsvamp som sprider sig ( vårdcentralen utreda.

Ibland kan end partner vara bärare (och ev. smittkälla).. vilket gör att du får ny infektion hela tiden.

Svårare fall brukar tas av hudläkare. Ibland tar man prov på svampen, men då ska man ha prövat en del krämer enligt schema osv

Sen slutligen, viktigt att säga är att svampbehandlingar kan vara väldigt krävande, man måste verkligen följa schemat.
Senast redigerad av rawjudge 2025-04-08 kl. 10:09.
Citera
2025-04-08, 10:06
Medlem
Loreias avatar
Vad gör du förutom att behandla med kräm? Material på underkläder osv?
Citera
2025-04-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Att det aldrig kommer försvinna" utan att ens ha fått prova fullvärdig medicinsk behandling, är inte enligt god praxis. Tycker jag.

Lät inte som dom förstått hur länge du kört med ovan behandling eller nåt annat.

Det finns flera krämer att pröva men då måste läkaren besluta detta. Gå igen, eller pröva annan vårdcentral, var noga med hur länge du kört och hur mycket du kör varje dag.

Andra saker att tänka på som dom vill att du är med på:

Sen slutligen, viktigt att säga är att svampbehandlingar kan vara väldigt krävande, man måste verkligen följa schemat.

Tack för ditt svar, då är det inte bara jag som tycker det är konstigt. Har tidigare följt behandling enligt vad som står, smörja morgon och kväll, dock kunde morgon bli förskjuten någon timme får kanske bli bättre där. Ska ge behandling en till chans sen söka efter fler utlåtanden.
Citera
2025-04-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Vad gör du förutom att behandla med kräm? Material på underkläder osv?

Ja utöver kräm gör jag inte så mycket mer, säkert en anledning som kan göra det till en envis historia. Sköterskan gav tips som jag ska ta till den här behandlingen och framåt efter. Såsom luftiga kläder, torrt vid området efter duschen och sova naken.
Citera
2025-04-08, 12:11
Avslutad
Är du fet så du har hudveck?
Citera
2025-04-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmVanhorn
Ja utöver kräm gör jag inte så mycket mer, säkert en anledning som kan göra det till en envis historia. Sköterskan gav tips som jag ska ta till den här behandlingen och framåt efter. Såsom luftiga kläder, torrt vid området efter duschen och sova naken.

Följ dessa tips. Googla dig till ytterligare några och följ dem. Använd krämen felfritt enligt instruktion i ytterligare några veckor. Om det inte fungerar med mikonazol-kräm kan du byta till terbinafin-kräm (eller tvärtom) och försöka igen. Om du besväras mycket av klåda/irritation kan du använda cortimyk istället som dämpar inflammationen bättre. Efter några veckor kan du glesa ut behandlingen till 2-3 gånger i veckan och trappa ned (detta för att förhindra recidiv). Sedan får du fortsätta följa råden länge framöver, annars kommer det tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in