Citat:
Ursprungligen postat av
MalcolmVanhorn
Har en längre tid haft svampinfektion i ljumsken. Har testat olika receptfria behandlingar men ingenting fungerar långvarigt. Gick till VC i hopp om att få något effektivare men fick istället svaret att fortsätta behandla vid behov och finna mig i att det aldrig kommer försvinna?
Tyckte det lät konstigt speciellt med andra inlägg här som ger fler alternativ till behandling än bara receptfritt. Kollar man på kortimyk som jag testat så ska man kontakta läkare om det inte blir bättre efter 2 veckor? Men det kan man då alltså kasta ut genom fönstret.
Att det aldrig kommer försvinna" utan att ens ha fått prova fullvärdig medicinsk behandling, är inte enligt god praxis. Tycker jag.
Lät inte som dom förstått hur länge du kört med ovan behandling eller nåt annat.
Det finns flera krämer att pröva men då måste läkaren besluta detta. Gå igen, eller pröva annan vårdcentral, var noga med hur länge du kört och hur mycket du kör varje dag.
Andra saker att tänka på som dom vill att du är med på:
Citat:
Fuktig miljö / svettning förvärrar svamp
Tajta kläder som inte andas, förvärrat svamp
Mycket hud mot hud + svett + dåliga kläder förvärrar svamp.
Eventuellt fotsvamp eller nagelsvamp som sprider sig ( vårdcentralen utreda.
Ibland kan end partner vara bärare (och ev. smittkälla).. vilket gör att du får ny infektion hela tiden.
Svårare fall brukar tas av hudläkare. Ibland tar man prov på svampen, men då ska man ha prövat en del krämer enligt schema osv
Sen slutligen, viktigt att säga är att svampbehandlingar kan vara väldigt krävande, man måste verkligen följa schemat.