2025-04-08, 03:21
Medlem
Mohaves avatar
Blodsockermätare utan stick - funkar det eller är det bluff?

Läkemedelsverket verkar luta åt att det är bluff:

https://www.lakemedelsverket.se/sv/medicinteknik/anvanda/se-upp-for-bluffannonser-om-blodsockermatare#hmainbody1
Citera
2025-04-08, 04:11
Medlem
Sereenas avatar
Det pågår forskning för system för helt stick/nål-fri mätning, men det finns inga på marknaden i nuläget

Det finns sensorer för kontinuerlig mätning, men dom är inte helt nål/stickfria, man behöver bara inte sticks i fingret för varje mätning, utan en sensor fästs tex på armen med en liten elektrod under huden som regelbundet mäter och skickar informationen till en mottagare som lagrar/visar värdena..
Citera
2025-04-08, 06:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Blodsockermätare utan stick - funkar det eller är det bluff?

Läkemedelsverket verkar luta åt att det är bluff:

https://www.lakemedelsverket.se/sv/medicinteknik/anvanda/se-upp-for-bluffannonser-om-blodsockermatare#hmainbody1

Finns sensor som du sätter på överarmen. Men den behöver kalibreras då jämnt och ständigt.
Citera
2025-04-08, 06:29
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Finns sensor som du sätter på överarmen. Men den behöver kalibreras då jämnt och ständigt.

Det kräver ju fortfarande ett stick för att fästa sensorn i underhudsfettet?
Citera
2025-04-08, 06:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag fick en sådan förra veckan.

Den verkar fungera, vad jag kan bedöma.
Citera
2025-04-08, 10:14
Medlem
Sensorn har en nål som gör ett stick in i tex armen, men inte så djupt, 3-4 mm, och håller sig där i underhudsfettet. Inget blodvite. Där sitter den kvar tills man måste byta sensorn efter 2 veckor då den inte fungerar längre än så. En ny sensor kostar 750:- kronor.
Citera
2025-04-08, 13:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag fick en sådan förra veckan.

Den verkar fungera, vad jag kan bedöma.

Det du fick var väl en sensor för kontinuerlig mätning, den är inte helt nål/stickfri men bara ett "stick" för att föra in elektroden som mäter när man aktiverar en nu sensor.
Och dom funkar inte särskilt länge, och är tydligen jäkligt dyra.
Citera
2025-04-08, 13:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det du fick var väl en sensor för kontinuerlig mätning, den är inte helt nål/stickfri men bara ett "stick" för att föra in elektroden som mäter när man aktiverar en nu sensor.
Möjligt att den har en nål.
Märkte ingenting när den monterades.

Den ska fungera i 14 dagar.
Om det nu blir ett nålstick var 14:e dag, så är jag väldigt nöjd med det.
Citera
2025-04-08, 23:09
Medlem
Mohaves avatar
1. Är det prylar av detta slag ni menar?

https://www.dexcom.com/sv-SE/se-dexcom-g6-cgm-system

Men där ingår ändå stick.

2. Vid sidan av dessa marknadsförs också prylar som påstås kunna mäta blodsocker helt utan stick. Som till exempel denna:

https://fyndiq.se/produkt/fingerklamma-blodsockermatare-smart-barbar-blodsocker-testkit-for-aldre-hemresenarer-f7db1cf69c344bf 4/

3. En artikel om detta:

https://onlyfemale.se/blodsockermatare-utan-stick-bast-i-test/
Citera
2025-04-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Skitsnack, jag har sådan och den kalibreras en gång när man sätter dit den i en timme, sen funkar denni 2 veckor. Det som kan hända är om man har stora och snabba svängningar i sitt socker så får man vänta några minuter för att den skall få ett nytt värde, eller är det detta du menar med kalibrering?
Citera
2025-04-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Den håller i 14 dagar sen kastar man den, gratis för diabetiker men har för mig att priset om man vill köpa en ligger runt 750-800 kronor styck.
Citera
2025-04-09, 00:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Den håller i 14 dagar sen kastar man den, gratis för diabetiker men har för mig att priset om man vill köpa en ligger runt 750-800 kronor styck.

Dom må vara fullt subventionerade, men pga kostnaden så är många ställen ganska restriktiva med att skriva ut dom gmf med dom vanliga mätarna som använder tex contour next eller freestyle stickorna som kostar typ 200kr för 50 stickor.
Inte ovanligt att T2or har svårt att få en mätare utskriven övht.

Har själv nyligen uppgraderat från Contour Next EZ till till Contour Next One för att få en mätare som är mindre och smidigare samt ansluter till telefonen.
Senast redigerad av Sereena 2025-04-09 kl. 00:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in