• 1
  • 2
2025-08-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower
Det fungerar nog olika för alla men för mig handlar det om att jag drömmer om känslor/platser/färger/former/personer. MYCKET färg i mina drömmer.
Oftast “vet” jag vad som komma skall.
Alla mina sanndrömmar har inträffat, hittills.
Oftast bra saker, men även lite mindre bra saker (extremt sällan).

Det kan vara saker som sker i nuet eller väldigt långt fram, tänk 5 år, bara det att det är i “processen”.

I perioder kan jag vakna flera gånger per natt. Ibland beror det på att jag är orolig i kropp/sinne.
Ibland är det för att jag får massa alster slängt framför mig, och i drömmen kan jag tänka
“det här får inte missas”. Vaknar då och skissar, eller skriver ord/meningar.
Jag gillar oftast att vakna pga. kreativa idéer men det är inte alltid hållbart när man jobbar vanliga kontorstider.

Sover jag bra på ett naturligt sätt så minns jag väldigt ofta mina drömmarna. Ibland tar jag lättare sömnmedicin (för att slippa vakna) och då minns jag inte drömmarna lika bra. Jag försöker anpassa sovandet till halvtradiga svensson-livet.

Jag fattar. Du borde köra på och låta dina kreativa idéer vara prio 1 så får kontorstiderna och svensson-livet anpassa sig efter din kreativitet istället. Du verkar ju må bra av att skapa.

Tror du att det finns någon övernaturlig förklaring till sanndrömmarna eller är du bara så bra på att läsa av framtiden så att din hjärna spelar upp rätt scenario innan det händer i verkligheten?
Citera
2025-08-05, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag fattar. Du borde köra på och låta dina kreativa idéer vara prio 1 så får kontorstiderna och svensson-livet anpassa sig efter din kreativitet istället. Du verkar ju må bra av att skapa.

Tror du att det finns någon övernaturlig förklaring till sanndrömmarna eller är du bara så bra på att läsa av framtiden så att din hjärna spelar upp rätt scenario innan det händer i verkligheten?

Det vore en dröm. Men pengar måste in! Safety first

Jag är bra på mönster/kopplingar. Men jag ser det inte i ord eller meningar.
Ser det i känslor (känner ibland själv), mönster (som färgkartor, fast ändå inte).
Läser omedvetet mellan raderna.

Vi har inga vetenskapliga bevis för det övernaturliga. Fakta.
Men vi hade heller inga bevis för mycket bakåt i tiden, som är bevisat idag.

Hur vet vi att vetenskapen vi använder oss av idag är tillräcklig?
Finns det fler sinnen än dom vi har fakta på idag?
Finns det djur/varelser som har andra sinnen än oss?
Hur pass mycket påverkar energier oss?
Hur vet man med all säkerhet att man mött någon som man vibrerar på samma våglängd med?
Är det bara en känsla, eller går det att vetenskapligt bevisa?
Kanske inte nu, kanske aldrig, för oss.
Ändå rör sig dom oförklarliga energierna. Kanske pga. igenkänning, arv, livsresa.
Kanske, för att det bara faller sig naturligt?

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga.
Det gör mig heller ingenting att jag aldrig kommer få svar.
Hoppas du är okej med en drös frågetecken
Citera
2025-08-06, 08:59
Medlem
Citat:
Det vore en dröm. Men pengar måste in! Safety first

Jag är bra på mönster/kopplingar. Men jag ser det inte i ord eller meningar.
Ser det i känslor (känner ibland själv), mönster (som färgkartor, fast ändå inte).
Läser omedvetet mellan raderna.

Vi har inga vetenskapliga bevis för det övernaturliga. Fakta.
Men vi hade heller inga bevis för mycket bakåt i tiden, som är bevisat idag.

Hur vet vi att vetenskapen vi använder oss av idag är tillräcklig?
Finns det fler sinnen än dom vi har fakta på idag?
Finns det djur/varelser som har andra sinnen än oss?
Hur pass mycket påverkar energier oss?
Hur vet man med all säkerhet att man mött någon som man vibrerar på samma våglängd med?
Är det bara en känsla, eller går det att vetenskapligt bevisa?
Kanske inte nu, kanske aldrig, för oss.
Ändå rör sig dom oförklarliga energierna. Kanske pga. igenkänning, arv, livsresa.
Kanske, för att det bara faller sig naturligt?

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga.
Det gör mig heller ingenting att jag aldrig kommer få svar.
Hoppas du är okej med en drös frågetecken

Det är sant, man kan aldrig vara helt hundra på att vetenskapen kan förklara allting.

Att du drömmer i färger låter intressant 👌 Finns det bra och dåliga färger? Vilka färger ska man passa sig för när man sover? Jag gillar grönt, det har alltid varit min favoritfärg.
Citera
2025-08-06, 11:43
Bannlyst
Citat:
Det är sant, man kan aldrig vara helt hundra på att vetenskapen kan förklara allting.

Att du drömmer i färger låter intressant 👌 Finns det bra och dåliga färger? Vilka färger ska man passa sig för när man sover? Jag gillar grönt, det har alltid varit min favoritfärg.

Jag gillar i princip alla färger.
Gillar minst brunt.
Gillar mest grönt.
Gillar kontraster.
Ser mycket kontraster i drömmarna också.
Ser jag ett ansikte så är det inte ovanligt att delarna i ansiktet är som färgblock. Eller att delarna av kroppen är det.

Ser oftast på saker och ting från ett fågelperspektiv, omedvetet ibland.
Jag passar bäst i grönt men man kanske också dras till vissa färger för att balansera upp något inom sig?
Om man lever i ett fågelperspektiv så kanske man har större behov av att jorda sig.
Gillar exempelvis inte att bo i höghus.
Trivs bäst barfota i gräset eller i sanden vid stranden.

Känner mig mer förenad och enig med jorden då på nått sätt.
Hur ser dina drömmar ut?
Finns där färg?
Citera
2025-08-06, 14:01
Medlem
Citat:
Jag gillar i princip alla färger.
Gillar minst brunt.
Gillar mest grönt.
Gillar kontraster.
Ser mycket kontraster i drömmarna också.
Ser jag ett ansikte så är det inte ovanligt att delarna i ansiktet är som färgblock. Eller att delarna av kroppen är det.

Ser oftast på saker och ting från ett fågelperspektiv, omedvetet ibland.
Jag passar bäst i grönt men man kanske också dras till vissa färger för att balansera upp något inom sig?
Om man lever i ett fågelperspektiv så kanske man har större behov av att jorda sig.
Gillar exempelvis inte att bo i höghus.
Trivs bäst barfota i gräset eller i sanden vid stranden.

Känner mig mer förenad och enig med jorden då på nått sätt.
Hur ser dina drömmar ut?
Finns där färg?

Det är en spännande syn på det att om man drömmer i ett fågelperspektiv så kan det vara att man har behov av att jorda sig.

Jag drömmer inte ur ett fågelperspektiv men nu när du sagt det om färger så stämmer det helt klart att jag drömmer med starka färger. Känns som att blått och grönt är vanligast i min hjärna när jag drömmer. Jag besöker ofta samma ställen i drömmar. Det är ställen som finns i verkligheten men som ser annorlunda ut i drömmen. Ett jäkligt mysigt ställe jag återkommer till är en ö med mycket färger 🤗

Jag håller med dig om höghus. Jag är inte det minsta rädd för höga höjder men jag vill inte bo där uppe, det känns som att man är distanserad från allt roligt som händer nere på marken. Jag hade inte velat bo 50 meter ner i marken heller av samma skäl 🙃

När jag lägger mig på kudden så kan jag ofta få en flashback av vad jag drömt natten före. Bara några minuter tills man slocknar. Har det hänt dig någon gång innan din skönhetssömn?
Citera
2025-08-06, 22:10
Bannlyst
Citat:
Det är en spännande syn på det att om man drömmer i ett fågelperspektiv så kan det vara att man har behov av att jorda sig.

Jag drömmer inte ur ett fågelperspektiv men nu när du sagt det om färger så stämmer det helt klart att jag drömmer med starka färger. Känns som att blått och grönt är vanligast i min hjärna när jag drömmer. Jag besöker ofta samma ställen i drömmar. Det är ställen som finns i verkligheten men som ser annorlunda ut i drömmen. Ett jäkligt mysigt ställe jag återkommer till är en ö med mycket färger 🤗

Jag håller med dig om höghus. Jag är inte det minsta rädd för höga höjder men jag vill inte bo där uppe, det känns som att man är distanserad från allt roligt som händer nere på marken. Jag hade inte velat bo 50 meter ner i marken heller av samma skäl 🙃

När jag lägger mig på kudden så kan jag ofta få en flashback av vad jag drömt natten före. Bara några minuter tills man slocknar. Har det hänt dig någon gång innan din skönhetssömn?

Blått och grönt associerar jag med något bra, rent spontant.

Vad är det för ö?
Nu vill jag åka dit

Har inget konkret minne av att jag skulle få flashbacks från gamla drömmar strax innan sömnen infaller. Men jag har haft återkommande drömmar, oftast inte så härliga drömmar i sådana fall.

Brukar googla drömtydning om jag inte förstår alls vad drömmen skulle kunna innebära och om det finns en tydlig story i den.

Har du haft drömmar som du kan styra?
Sådana som oftast sker strax innan man vaknar på morgonen.
Citera
2025-08-07, 13:02
Medlem
Citat:
Blått och grönt associerar jag med något bra, rent spontant.

Vad är det för ö?
Nu vill jag åka dit

Har inget konkret minne av att jag skulle få flashbacks från gamla drömmar strax innan sömnen infaller. Men jag har haft återkommande drömmar, oftast inte så härliga drömmar i sådana fall.

Brukar googla drömtydning om jag inte förstår alls vad drömmen skulle kunna innebära och om det finns en tydlig story i den.

Har du haft drömmar som du kan styra?
Sådana som oftast sker strax innan man vaknar på morgonen.

Nej jag har aldrig lyckats att styra mina drömmar, dom lever helt sitt eget liv 😅 Men det hade varit roligt att kunna det, men då hade man nog sovit väldigt mycket för risken blir ju att det kanske är roligare än att vara vaken.

Ja den där ön finns faktiskt på riktigt men den är ännu mysigare när man drömmer. I drömmen så är det alltid typ sen kväll och fullt med folk som rör sig runt på alla gator. Lite som en bra sommarkväll i en storstad. Vi får testa att sova tillsammans någon gång så kommer du nog drömma om ön 😘😉
Citera
2025-08-07, 21:05
Bannlyst
Citat:
Nej jag har aldrig lyckats att styra mina drömmar, dom lever helt sitt eget liv 😅 Men det hade varit roligt att kunna det, men då hade man nog sovit väldigt mycket för risken blir ju att det kanske är roligare än att vara vaken.

Ja den där ön finns faktiskt på riktigt men den är ännu mysigare när man drömmer. I drömmen så är det alltid typ sen kväll och fullt med folk som rör sig runt på alla gator. Lite som en bra sommarkväll i en storstad. Vi får testa att sova tillsammans någon gång så kommer du nog drömma om ön 😘😉

Det finns en film där dom lever i en dröm.
Mannen går till jobbet på dagen medans kvinnan sover (under tvång).
När han kommer hem kopplar han också in sig i maskinen så att dom sover ihop.. då kommer han hem från jobbet i drömmen.
Försökte hitta filmtiteln men lyckades inte.
I drömmen bor dom mitt ute i ingenstans.
Tänk gamla amerikat, 50-tal kanske?

Smått obehaglig film om drömmar. Men kul när "deltagarna" mår bra typ

Är det en svensk ö?
Citera
2025-08-07, 22:47
Medlem
Citat:
Det finns en film där dom lever i en dröm.
Mannen går till jobbet på dagen medans kvinnan sover (under tvång).
När han kommer hem kopplar han också in sig i maskinen så att dom sover ihop.. då kommer han hem från jobbet i drömmen.
Försökte hitta filmtiteln men lyckades inte.
I drömmen bor dom mitt ute i ingenstans.
Tänk gamla amerikat, 50-tal kanske?

Smått obehaglig film om drömmar. Men kul när "deltagarna" mår bra typ

Är det en svensk ö?

Haha det låter som en skum film, lite obehaglig. Det finns ju många bra filmer som handlar om sömn och drömmar. Freddy krueger filmerna är fina 🤗

Min fina ö är i verkligheten bara en liten ö där jag och mina kompisar badade och festade mycket under uppväxten. Men i drömmen så finns det en stad på ön, känns som en fransk stad som cannes eller nice. Och det är mycket blått och grönt där. Det är oerhört vackert och alla är nöjda och lugna.

Det börjar nästan kännas som att jag går i terapi nu hos dig och beskriver mina drömmar och snart berättar du vad drömmen betyder? 😊
Citera
2025-08-07, 23:14
Bannlyst
Citat:
Haha det låter som en skum film, lite obehaglig. Det finns ju många bra filmer som handlar om sömn och drömmar. Freddy krueger filmerna är fina 🤗

Min fina ö är i verkligheten bara en liten ö där jag och mina kompisar badade och festade mycket under uppväxten. Men i drömmen så finns det en stad på ön, känns som en fransk stad som cannes eller nice. Och det är mycket blått och grönt där. Det är oerhört vackert och alla är nöjda och lugna.

Det börjar nästan kännas som att jag går i terapi nu hos dig och beskriver mina drömmar och snart berättar du vad drömmen betyder? 😊

Jag kollar inte på skräck hehe

Sök på aura och färger. Längesen jag gjorde det nu men det kanske kan ge dig något. Ska själv googla 😅

Annars tänker jag att din dröm symboliserar nostalgi, frihet, inget ansvar, gemenskap.
Man kan drömma om det man får för lite av ex: äkta vänskap, frihet.
Eller så vill du resa till just Nice och Cannes?
Rekommenderar tyvärr inte franske rivieran, om du inte redan varit där? 😋
Lugnet är viktigt.. men vad med drömmen får allt att kännas lugnt?
Citera
2025-08-07, 23:30
Medlem
Citat:
Jag kollar inte på skräck hehe

Sök på aura och färger. Längesen jag gjorde det nu men det kanske kan ge dig något. Ska själv googla 😅

Annars tänker jag att din dröm symboliserar nostalgi, frihet, inget ansvar, gemenskap.
Man kan drömma om det man får för lite av ex: äkta vänskap, frihet.
Eller så vill du resa till just Nice och Cannes?
Rekommenderar tyvärr inte franske rivieran, om du inte redan varit där? 😋
Lugnet är viktigt.. men vad med drömmen får allt att kännas lugnt?

Jag ska googla det låter spännande. Ja nostalgi tror jag verkligen kan stämma på min dröm. Jag kan tänka mig en kombo av fina minnen från uppväxten där både ön där vi festade mycket på västkusten och den härliga stämningen från Frankrike är orsaken till den trevliga stämningen. Jag var ofta i Frankrike under uppväxten.

Känslan i drömmen är lugn, alla är harmoniska, vänliga och festsugna 🙂 Det är bra tolkat av psykologen unlimitedpower.
Citera
2025-08-08, 07:59
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Min favorit speciell dröm var att började gå från landet och gick genom skogs snåret mot stora berget och fortsätta klättra uppåt sakta men säkert mot toppen av klippiga berget på en stor platå mötte jag min första guide och samtalade. Den blev verklighet längre fram i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in