2025-05-13, 10:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vad finns egentligen i den kristna ryggsäcken bortsett ifrån de profetiska budskapen om Guds vilja med oss människor? Det är väl poesi, vinnarnas historieskrivning och uråldriga uppfattningar om tillvaron. Men tänk om den religion som jag är uppvuxen med, teknik- och vetenskapsreligionen, trots dess brister ändå bättre bekriver hur liv utvecklats på jorden? Att Gud ordnat goda förhållanden, sått frön och låtit sina jordbruksarbetare arbeta årmiljon efter årmiljon?

Då står de "bokstavstrogna" här och underkänner Guds sätt samtidigt som de inte följer hans budskap knappt det minsta.
Citera
2025-05-13, 10:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är dom som tror på evolutionsteorin. Bättre benämning kanske vore "evolutionsteorister" eftersom jag tror på evolution men inte evolutionsteorin.
lol, du menar att du tar en ideologisk ställning mot det

Citat:
Jag har också god förståelse för evolution och tror på att evolution är en verklighet, det är bara att observera avel. Men jag tror inte på att en art magiskt kan förvandlas till en annan art.
Du kritiserar "magiskt", är inte det.. Magstarkt?

Citat:
Du undviker nu det här kriteriet för artbegrepp:
"beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar"

Du sade själv "Artbegreppet som sådant är något vi själva konstruerat".

Varför utesluter man då "mekaniska hinder på grund av storlek" som artbegrepp, men inte "beteendemässiga hinder"?

Det är inkonsekvent, vilket inte är vetenskapligt.

Det låter som att man vill äta kakan och ha den kvar, artbegreppet är flytande men ändå inte. Det här handlar om subjektivitet, inte objektiv fakta och objektiv vetenskap.
Det är den gamla dängan "bevisa allt till perfektion, annars Gud!" medans ni inte har något evidens ALLS för vad ni förespråkar. Det är riktigt lustigt.
Det är klart att det är inkonsekvent och subjektivt. Det är en subjektiv bedömning som avgörs, människor är sådana. Arter finns inte på riktigt. Det är lite som pengar. Det har en praktisk tillämpning men dess värde är en abstrakt idé.
Citera
2025-05-13, 12:36
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Men det är ju milsvid skillnad på tro i en religiös och vardaglig mening och vetenskapliga antaganden baserade på mängder med data
Jag ser ändå inte att ordet tro skulle få en annan innebörd bara för att de skäl man har för sin tro är få och dåliga eller många och bra. Jesus apostlar och andra lärjungar i de kristna skrifterna utövade även dem tro på de löften som utlovades. De hade alltså betydligt starkare skäl för sin tro än kristna idag, men även än både slappa anhängare till evolutionsteorin, likt skolungdomar som nyss sugit åt sig den, och än de mest pålästa evolutionisterna någonsin. Därför blir frågan om det idag finns starkare skäl att inhämta för att tro på skapelsetro eller evolutionsteorin.
Citat:
Just gällande valars evolution finns ovanligt rikt fossilmaterial och konsensus bland de som arbetar med detta är att evidensen är stark.
Det du menar på är att det för valens evolution samlats ihop mer data i form av fossila fynd än för de flesta andra djurs evolution. Vad det inte betyder är att det skulle finnas rikligt med fossila fynd som ger stöd åt att valen faktiskt genomgått en sådan evolution.
Citat:
det finns ett evolutionärt mönster med gradvisa övergångsformer som tillsammans visar riktningen och som stämmer överens med det modellen bör visa.
Det är just vad som inte finns, det vill säga gradvisa övergångsformer. Detta var något man även kände till på Darwins tid och som Darwin själv menade på skulle bli bättre i och med fler fossila fynd i framtiden. Men än idag kvarstår problemet, alltså stora hopp i tid, form och storlek.
Citat:
Gällande valarna har vi Pakicetus, Ambulocetus, Rodhocetus, Protocetus, Basilosaurus, Dorudon med flera som alla visar tydliga morfologiska drag av att gradvis bli mer anpassade till ett liv i vatten.
Citat:
Inget av det som paleontologen du tar upp motsäger detta utan han tar upp det faktum att det många gånger inte handlar om kompletta fossil utan att man måste studera enskilda delar i detalj och vara mycket noggrann. Men flertalet av de viktigaste delarna som visar på utveckling över tid mellan arterna har man, tillräckligt för att det ska räknas som stark evidens.
Det var just därför jag citerade paleontologen, för att påvisa mängden av fossila fynd och vad det faktiskt rör sig om för slags fossila fynd. Exempelvis, om man vill gå än mer in i detalj, står det att läsa om Pakicetus:
There are currently 4 species of Pakicetus: Pakicetis inachus, P. attocki, P. calcis, P. chittas. Although many skeletal elements of Pakicetus have been found, all were isolated, and our knowledge of Pakicetus comes from educated guesses that associate these bones together to form partial skeletons. Given these uncertainties, we have decided to focus on the genus Pakicetus, instead of any particular species.
all known skeletons of Pakicetus are composites created by gathering isolated bones. Based on the skull sizes of Pakicetus specimens, and to a lesser extent on composite skeletons, species of Pakicetus are thought to have been 1 to 2 meters in length (4 to 5 feet). (https://www.nyit.edu/medicine/college-of-osteopathic-medicine/anatomy/evolution-of-dolphins-and-whales/cetacean-family-tree/pakicetus-spp/)
Citera
2025-05-13, 13:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Allt jag ser omkring mig verkar vara skapt som min religion 'vetenskapen' allt bättre beskriver. Peptider och nukleotider tycks vara en konsekvens av 'Big Bang' och vår planets beskaffenhet var perfekt för det liv vi själva upplever.

Planeten var av rätt storek och låg på rätt avstånd från stjärnan. Det fanns mycket vatten i ett mindre stabilt bälte runt stjärnan. Planetens rotationsplan korrigerades för att ge rätt årstider i och med att en stor måne bildades som gav det tidvatten som underlättade för havets liv att kämpa sig upp på land.

Annars hade vi inte funnits.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-05-13 kl. 13:20.
Citera
2025-05-13, 14:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
for thou art greatly beloved; therefore look into the word, and understand the vision. 24Seventy weeks are decreed upon thy people and upon thy holy city, to finish the transgression, and to make an end of sin, and to forgive iniquity, and to bring in everlasting righteousness, and to seal vision and prophet, and to anoint the most holy place. 25Know therefore and discern, that from the going forth of the word to restore and to build Jerusalem unto one anointed, a prince, shall be seven weeks; and for threescore and two weeks, it shall be built again, with broad place and moat, but in troublous times. 26And after the threescore and two weeks shall an anointed one be cut off, and be no more; and the people of a prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; but his end shall be with a flood; and unto the end of the war desolations are determined. 27And he shall make a firm covenant with many for one week; and for half of the week he shall cause the sacrifice and the offering to cease; and upon the wing of detestable things shall be that which causeth appalment; and that until the extermination wholly determined be poured out upon that which causeth appalment.' Daniel 9:23-27444

Daniel 9 berättar att Messias ska göra så alla synder i hela världen ska upphöra, men det misslyckades Jesus med.
TTSP,! Är du bokstavstrogen? Det står att Messias ska göra så att överträdelserna ska upphöra.

Alla människor i hela världen kommer sluta mörda, stjäla, begå sexbrott eller avgudadyrka.

Du kan inte komma undan detta hur långa förklaringar du än skriver

Sedan finns det ingen lag i gt som godkänner dödande av en människa eller "gud" på ett kors som ett giltigt syndoffer. Nej, det var ogiltigt. Det fungerade inte.

Jesus misslyckade för människor stjäl, mördar, våldtar och avgudadyrkar fortfarande.

33Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. 34De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas Jeremia 31:33-34

Kännetecknet på den messianska tiden är att alla människor känner Gud och därför inte syndar, som Jeremia skriver.

Alla människor kommer känna Gud så bra att de inte behöver undervisning, men kristna predikar varje söndag sin undervisning. Det bevisar att Jesus misslyckades med att skapa ett nytt förbund.

Citat:

Nej, Jesus misslyckades inte. Han gav sitt syndfria mänskliga liv som offer för mänsklighetens synder:

"Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv." (Hebr 9:26 Bibel2000)

Synden kom in via Adam
Jesus lyckades med det som Adam misslyckades med, att vara fullkomligt trogen Gud och hans lagar. På det sättet utplånade Jesus synden.

Det du påstår, att "alla synder i hela världen ska upphöra" är en orimlighet, hur menar du att det skulle fungera? Att messias tvingar människor till att sluta synda?

Jesus bevisade framförallt för lögnaren Satan att människor kan leva utan synd och vara trogna Gud.
Men det är inte förrän i den framtida nya ordningen på jorden som synderna i hela världen upphör, genom att människor under 1000 år får lära sig att bli fullkomliga:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Det är inget hokus pokus att människor plötsligt slutar synda, det är helt orimligt.

Men människor kan redan nu åberopa Jesu offer och få förlåtelse för sina synder.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-05-13 kl. 14:28.
Citera
2025-05-13, 19:02
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Eller mer korrekt: utbildade astronomer som inte tror på multiversum.

Knappast, det finns ingen som helst konsensus kring multiuniversum då det inte är någon testbar hypotes i nuläget. En del väljer ändå att se det som en möjlig förklaring då det finns fullt utvecklade teorier som förutsäger att så kan vara fallet. Konsensus för evolutionsteorin är däremot överväldigande och det finns inte ens någon rimlig alternativ förklaring.

Citat:
Det är dom som tror på evolutionsteorin. Bättre benämning kanske vore "evolutionsteorister" eftersom jag tror på evolution men inte evolutionsteorin.

Då tror du inte heller på evolution i någon egentlig mening då den oundvikligen leder till det som teorin visar.

Citat:
Jag har också god förståelse för evolution och tror på att evolution är en verklighet, det är bara att observera avel. Men jag tror inte på att en art magiskt kan förvandlas till en annan art.

Nej, någon god förståelse har du uppenbarligen inte. Det är liksom inte särskilt svårt att inse med tanke på vad du skriver här.

Citat:
Du undviker nu det här kriteriet för artbegrepp:
"beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar"

Du sade själv "Artbegreppet som sådant är något vi själva konstruerat".

Varför utesluter man då "mekaniska hinder på grund av storlek" som artbegrepp, men inte "beteendemässiga hinder"?

Det är inkonsekvent, vilket inte är vetenskapligt.

Det låter som att man vill äta kakan och ha den kvar, artbegreppet är flytande men ändå inte. Det här handlar om subjektivitet, inte objektiv fakta och objektiv vetenskap.

Man använder olika typer av artbegrepp för att kunna använda dessa beroende på kontext vilket du uppenbarligen inte är intresserad av att utforska vidare för då hade du vetat det istället för att skriva det här svaret.

Jag förklarade att biologer är helt öppna med att det inte finns något universellt eller perfekt artbegrepp som fungerar i alla situationer. Evolutionen som sådan omöjliggör detta. Men man har tydliga definitioner för de olika artbegreppen.

Beroende på vad man undersöker så finns det olika artbegrepp vilka alla har sina användningsområden och begränsningar. Det betyder på intet sätt att det är ovetenskapligt, det är modellanvändning vilket utgör kärnan i vetenskap.

Uppdelningen av arter beror på vilka barriärer som faktiskt fungerar i naturen och som har evolutionär betydelse. Artbegreppet är en del ur verktygslådan som biologer använder just för att kunna bedriva forskning och vetenskap på ett sätt som fungerar i praktiken.

Det du nämner om mekaniska hinder bortser man inte från. Men det är väldigt ovanligt i naturen, särskilt om det redan finns beteendemässiga skillnader.

Jag kan gå in djupare på detta om du vill men lite info får du faktiskt försöka hitta själv om du vill kunna förstå, det verkar inte som att du läst något alls om detta.
Senast redigerad av Mino44 2025-05-13 kl. 19:07.
Citera
2025-05-13, 19:30
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jag ser ändå inte att ordet tro skulle få en annan innebörd bara för att de skäl man har för sin tro är få och dåliga eller många och bra. Jesus apostlar och andra lärjungar i de kristna skrifterna utövade även dem tro på de löften som utlovades. De hade alltså betydligt starkare skäl för sin tro än kristna idag, men även än både slappa anhängare till evolutionsteorin, likt skolungdomar som nyss sugit åt sig den, och än de mest pålästa evolutionisterna någonsin. Därför blir frågan om det idag finns starkare skäl att inhämta för att tro på skapelsetro eller evolutionsteorin.

Jag kan ju hålla med om att någon hundraprocentig säkerhet aldrig kan nås även om man i många fall kan komma mycket nära. Men samma sak gäller för precis all vetenskap. Just evolutionsteorin anses vara en av de vetenskapliga teorier med absolut högst evidensläge i dagsläget. Kreationism/ID är inget rimligt alternativ då det handlar om just blind tro. De har varken någon fungerande modell eller evidens.

Citat:
Det du menar på är att det för valens evolution samlats ihop mer data i form av fossila fynd än för de flesta andra djurs evolution. Vad det inte betyder är att det skulle finnas rikligt med fossila fynd som ger stöd åt att valen faktiskt genomgått en sådan evolution.

Ja, fossilbildning är relativt ovanligt men det man hittar ger starkt stöd för de uppsatta hypoteser man testar samt de förutsägelser man gör. Sen går det utläsa otroliga mängder data och nå starka slutsatser även utifrån väldigt små fragment i vissa fall.

Det är även den stora bilden man måste ta i beaktande och det finns mängder med faktorer runtomkring som behöver tas hänsyn till och som ska passa in i pusslet (och gör detta). Det är helheten som ger teorin den största styrkan, att allt - till och med utifrån flera olika vetenskapsfält - ger stöd för denna helhet.

Citat:
Det är just vad som inte finns, det vill säga gradvisa övergångsformer. Detta var något man även kände till på Darwins tid och som Darwin själv menade på skulle bli bättre i och med fler fossila fynd i framtiden. Men än idag kvarstår problemet, alltså stora hopp i tid, form och storlek.

Det stämmer att man ännu inte funnit några exemplariska sådana på Darwins tid. Men sedan dess har man ju hittat hur mycket som helst, mellan mängder med olika arter. Att det fortfarande förekommer stora hopp här och var är en självklarhet med tanke på hur ovanlig det är att fossil överhuvudtaget bildas. Men definitivt tillräckligt för att kunna se gradvis utveckling i väldigt många fall. Det är endast kreationister som fortfarande envisas med att föra den myten vidare. Och gällande valarna har du redan fått tydliga exempel.

Citat:
Det var just därför jag citerade paleontologen, för att påvisa mängden av fossila fynd och vad det faktiskt rör sig om för slags fossila fynd. Exempelvis, om man vill gå än mer in i detalj, står det att läsa om Pakicetus:
There are currently 4 species of Pakicetus: Pakicetis inachus, P. attocki, P. calcis, P. chittas. Although many skeletal elements of Pakicetus have been found, all were isolated, and our knowledge of Pakicetus comes from educated guesses that associate these bones together to form partial skeletons. Given these uncertainties, we have decided to focus on the genus Pakicetus, instead of any particular species.
all known skeletons of Pakicetus are composites created by gathering isolated bones. Based on the skull sizes of Pakicetus specimens, and to a lesser extent on composite skeletons, species of Pakicetus are thought to have been 1 to 2 meters in length (4 to 5 feet). (https://www.nyit.edu/medicine/college-of-osteopathic-medicine/anatomy/evolution-of-dolphins-and-whales/cetacean-family-tree/pakicetus-spp/)

Som sagt, jag tror inte du har en aning om hur mycket data man kan utläsa och dra konkreta slutsatser om även utifrån begränsat material i vissa fall. Och många gånger är det de viktigaste delarna för att kunna dra sådana slutsatser som man hittat även om det inte rör sig om kompletta fynd. Läs en bok om hur paleontologer arbetar och forskar så kanske du får dig en tankeställare.
Senast redigerad av Mino44 2025-05-13 kl. 20:02.
Citera
2025-05-14, 08:19
Medlem
Citat:
TTSP,! Är du bokstavstrogen? Det står att Messias ska göra så att överträdelserna ska upphöra.

Alla människor i hela världen kommer sluta mörda, stjäla, begå sexbrott eller avgudadyrka.

Du kan inte komma undan detta hur långa förklaringar du än skriver

Sedan finns det ingen lag i gt som godkänner dödande av en människa eller "gud" på ett kors som ett giltigt syndoffer. Nej, det var ogiltigt. Det fungerade inte.

Jesus misslyckade för människor stjäl, mördar, våldtar och avgudadyrkar fortfarande.

Jag har förklarat det redan, människor blir inte plötsligt fullkomliga bara för Messias lösenoffer. Men människor har i princip ett syndfritt liv i förhållande till Gud, alltså att: "Herren skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas"(Jer 31:34) om dom utövar tro på Jesus och ber om förlåtelse för sina synder. Och i en framtid kommer synderna upphöra helt i den nya ordningen och lösenoffret behövs inte längre. Så om människor åberopar Jesu offer, så är dom redan under Guds styre, under ett andligt paradis där Gud inte ser dom kristnas synder.

Hur menar du själv att dessa skriftställen kommer att uppfyllas rent bokstavligt? Tror du att människor på jorden helt plötsligt slutar att synda?

Jag måste fråga för att förstå hur du tänker, vilken religiös grupp har samma syn som du? Identifierar du dig som jude?

Vad är din tolkning av dessa skriftställen? Tror du att människor är ämnade att leva på jorden eller i himlen?

Citat:
33Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. 34De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas Jeremia 31:33-34

Kännetecknet på den messianska tiden är att alla människor känner Gud och därför inte syndar, som Jeremia skriver.

Alla människor kommer känna Gud så bra att de inte behöver undervisning, men kristna predikar varje söndag sin undervisning. Det bevisar att Jesus misslyckades med att skapa ett nytt förbund.

Skillnaden mellan det tidigare förbundet och det nya förbundet, är att i det nya förbundet ligger ansvaret med ett förhållandet till Gud på en själv, inte via ett prästerskap som medlare till Gud.
Det Jehovas vittnen gör i deras möten, är inte att själva undervisa om Gud, utan om att lyfta fram Guds ord i bibeln, det är Gud själv som undervisar via bibelns budskap, som man sedan tillämpar på sitt liv. På det sättet har man en direkt kontakt med Gud, via Jesus som medlare.
Senast redigerad av ttsp 2025-05-14 kl. 08:34.
Citera
2025-05-15, 09:25
Medlem
Citat:
Knappast, det finns ingen som helst konsensus kring multiuniversum då det inte är någon testbar hypotes i nuläget. En del väljer ändå att se det som en möjlig förklaring då det finns fullt utvecklade teorier som förutsäger att så kan vara fallet. Konsensus för evolutionsteorin är däremot överväldigande och det finns inte ens någon rimlig alternativ förklaring.

Då tror du inte heller på evolution i någon egentlig mening då den oundvikligen leder till det som teorin visar.

Nej, någon god förståelse har du uppenbarligen inte. Det är liksom inte särskilt svårt att inse med tanke på vad du skriver här.

Man använder olika typer av artbegrepp för att kunna använda dessa beroende på kontext vilket du uppenbarligen inte är intresserad av att utforska vidare för då hade du vetat det istället för att skriva det här svaret.

Jag förklarade att biologer är helt öppna med att det inte finns något universellt eller perfekt artbegrepp som fungerar i alla situationer. Evolutionen som sådan omöjliggör detta. Men man har tydliga definitioner för de olika artbegreppen.

Beroende på vad man undersöker så finns det olika artbegrepp vilka alla har sina användningsområden och begränsningar. Det betyder på intet sätt att det är ovetenskapligt, det är modellanvändning vilket utgör kärnan i vetenskap.

Uppdelningen av arter beror på vilka barriärer som faktiskt fungerar i naturen och som har evolutionär betydelse. Artbegreppet är en del ur verktygslådan som biologer använder just för att kunna bedriva forskning och vetenskap på ett sätt som fungerar i praktiken.

Det du nämner om mekaniska hinder bortser man inte från. Men det är väldigt ovanligt i naturen, särskilt om det redan finns beteendemässiga skillnader.

Jag kan gå in djupare på detta om du vill men lite info får du faktiskt försöka hitta själv om du vill kunna förstå, det verkar inte som att du läst något alls om detta.

Det känns väldigt subjektivt det du säger här, och det hjälper inte att du försöker att förnedra mig genom att säga: "det verkar inte som att du läst något alls om detta", jo jag har satt mig in i detta.

Ja, kanske bortser man inte från mekaniska hinder, men det verkar tydligen inte vara ett kriterium att dela in olika arter. Jag vet varför, det skulle nog bli stora rubriker om man påstod att en Chihuahua och en Grand Danois är två olika arter.

Det finns massor med problem med evolutionsteorin, ett uppenbart problem är varför det inte existerar människoapor som nästan kan prata som människor, som halvt som halvt är lika intelligenta som människor. Tidigare menade man att afrikaner inte var lika utvecklade som vita, detta försöker man blunda för och ignorera att det enligt evolutionsteorin finns en möjlighet att vissa människor har kommit längre i utvecklingen jämfört med andra människor. Exakt det som Nazismen förespråkade tack vare Charles Darwin och andra evolutionsteorister.

Man pratar enbart om grupper av djur som är bättre anpassade än andra, men aldrig grupper av människor som är bättre anpassade än andra människor, fastän det är grunden i evolutionsteorin.

Och man hänvisar till Neanderthalare och andra, men det är lite underligt att dessa halvmänniskor som kan prata lite grand inte har överlevt, när t.ex. schimpanser har överlevt.
Citera
2025-05-15, 09:40
Medlem
Kroppen är erat bevis för eran existens.
Inte mycket mer att snacka om.
Citera
2025-05-15, 10:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det finns massor med problem med evolutionsteorin, ett uppenbart problem är varför det inte existerar människoapor som nästan kan prata som människor, som halvt som halvt är lika intelligenta som människor. Tidigare menade man att afrikaner inte var lika utvecklade som vita, detta försöker man blunda för och ignorera att det enligt evolutionsteorin finns en möjlighet att vissa människor har kommit längre i utvecklingen jämfört med andra människor. Exakt det som Nazismen förespråkade tack vare Charles Darwin och andra evolutionsteorister.

Man pratar enbart om grupper av djur som är bättre anpassade än andra, men aldrig grupper av människor som är bättre anpassade än andra människor, fastän det är grunden i evolutionsteorin.

Och man hänvisar till Neanderthalare och andra, men det är lite underligt att dessa halvmänniskor som kan prata lite grand inte har överlevt, när t.ex. schimpanser har överlevt.
Det är inte ett problem med teorin. Det är lite som att säga att det är något fel på matematik när man inte klarar av att räkna ut en matteuppgift. Att du inte förstår betyder inte att det är fel på teorin.

Har du hört talas om Denisover, Homo floresiensis eller Neandertalare? Kanske till och med Heidelbergensis, Longi, Luzonensis, Naledi eller Ergaster?
Det är människoarter som förmodligen kunde tala, helt eller nästan men som på olika vis aldrig tog sig fram till nutid.

Ditt missförstånd här är att du förmodar att evolutionsteorin pratar om "längre i utvecklingen" men det gör den inte. Längre i vad? Mot vad?

Ni fullständiga sjögurkor till oduglingar anklagar gärna Darwin för sina OBSERVATIONER, som om han sagt att man ska agera som Hitler gjorde. Det är förkastligt och faktiskt uttallade han sig tvärt om mot att applicera hans teorier som Herbert Spencer och Francis Galton diskuterade.

Vad Darwin gjorde var att han såg hur naturligt urval styrde evolution. Något knölfötter och passgångare som ni fortfarande inte förstår. Men jag förstår att ni hemskt gärna önskar att folk inte observerade någonting annat än era förlegade luntor till vidskepelsemanualer för om man gör det förtjänar man att bli demoniserad. Det är inget nytt, det har ni sysslat med i årtusenden, ni vidskepliga pack.
Citera
2025-05-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är människoarter som förmodligen kunde tala, helt eller nästan

Bra vetenskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto