2025-05-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det står inte där att messias skulle dö och inte heller återuppstå. Du tolkar in sådant som inte står i texten.

När Bibeln skrevs smordes kungar i mellanöstern med olja när de invigdes till ämbetet så att en person är smord betyder inte nödvändigtvis att det är den Messias som ska komma i slutet av tiden.

for thou art greatly beloved; therefore look into the word, and understand the vision. 24Seventy weeks are decreed upon thy people and upon thy holy city, to finish the transgression, and to make an end of sin, and to forgive iniquity, and to bring in everlasting righteousness, and to seal vision and prophet, and to anoint the most holy place. 25Know therefore and discern, that from the going forth of the word to restore and to build Jerusalem unto one anointed, a prince, shall be seven weeks; and for threescore and two weeks, it shall be built again, with broad place and moat, but in troublous times. 26And after the threescore and two weeks shall an anointed one be cut off, and be no more; and the people of a prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; but his end shall be with a flood; and unto the end of the war desolations are determined. 27And he shall make a firm covenant with many for one week; and for half of the week he shall cause the sacrifice and the offering to cease; and upon the wing of detestable things shall be that which causeth appalment; and that until the extermination wholly determined be poured out upon that which causeth appalment.' Daniel 9:23-27444

Fundera på att Daniels profetia om att Jerusalem skulle byggas upp, uppfylldes när Judarna släpptes från fångenskapen i Babylon 537 f.Kr., senare skulle Jerusalem och templet återigen bli förstörda:

"Know therefore and discern, that from the going forth of the word to restore and to build Jerusalem... it shall be built again, with broad place and moat, but in troublous times.... and the people of a prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary" (Daniel 9:25-26)

Detta är också vad Jesus berättade skulle hända:

"När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«" (Matt 24:1-2 Bibel2000)

Och detta skedde år 70e.kr. efter Jesu död.
Jesus är den enda som kan uppfylla alla profetior om messias.

Citat:
Daniel 9 berättar att Messias ska göra så alla synder i hela världen ska upphöra, men det misslyckades Jesus med.

Nej, Jesus misslyckades inte. Han gav sitt syndfria mänskliga liv som offer för mänsklighetens synder:

"Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv." (Hebr 9:26 Bibel2000)

Synden kom in via Adam
Jesus lyckades med det som Adam misslyckades med, att vara fullkomligt trogen Gud och hans lagar. På det sättet utplånade Jesus synden.

Det du påstår, att "alla synder i hela världen ska upphöra" är en orimlighet, hur menar du att det skulle fungera? Att messias tvingar människor till att sluta synda?

Jesus bevisade framförallt för lögnaren Satan att människor kan leva utan synd och vara trogna Gud.
Men det är inte förrän i den framtida nya ordningen på jorden som synderna i hela världen upphör, genom att människor under 1000 år får lära sig att bli fullkomliga:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Det är inget hokus pokus att människor plötsligt slutar synda, det är helt orimligt.

Men människor kan redan nu åberopa Jesu offer och få förlåtelse för sina synder.

Citat:
Daniel 9 berättar att Messias ska smörja den mest heliga platsen (i templet), men det misslyckades Jesus med.

Det handlar inte om det människogjorda templet:

"Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen.
Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt.
" (Hebr 9:11-12 Bibel2000)

Templet och Mose lagförbund övergavs av Gud:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matt 23:37-38 Bibel2000)

Tecken på det är att förhänget i templet brast i två delar när Jesus dog, och blottade det allra heligaste:

"Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.
Då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner,
" (Matt 27:50-51 Bibel2000)

Ett ännu större tecken på att Gud övergav judarna och Mose lagförbund var att han tillät romarna förstöra Jerusalem och templet. Förbundsarken är borta, översteprästen kan inte längre ge försoning för folkets synder genom att gå in i det allra heligaste. Judarna lever i synd och kan inte få förlåtelse från Gud genom lagförbundet, det är en fysisk omöjlighet, om man nu inte ber till Gud och åberopar Jesu offer.

Citat:
Daniel 9 berättar att inte att Messias ska dö och återuppstå.

Det står inget om uppståndelse, men det står att den smorde ska "be no more" som din översättning säger:

"shall an anointed one be cut off, and be no more"

Eller som Bibel2000 säger:

"efter de sextiotvå veckorna, kommer han som är smord att förgöras och försvinna." (Daniel 9:26 Bibel2000)
Citera
2025-05-05, 11:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Skallar av cro magnon folk har hittats brevid neandertalares skallben.
Ja. Det är inte konstigt. Vi har även DNA från neandertalare i Europeer genom hybridisering.

Citat:
Hittade vi en dinosaurie efterlämning och den hade baktänder med släta ytor så hade den bedömts vara en växtätare som maler frukter med baktänderna , och skalar med hjälp av naglar och tänder.

Hittade vi en käke som har baktänder som hundar har så hade den bedömts vara en allätare med stark käkmuskel, och baktänder... som kan krossa ben.

I den världen där dom gräver upp dinoskelett så låtsas ingen att allätare har platta baktänder, skapta för att nypa älgar i röven.
Mina baktänder är inte platta. Om du har platta baktänder kanske du borde uppsöka en tandläkare.
Oavsett är det här argument på nivå förskola.
Citera
2025-05-05, 12:07
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Här är flagellum-motorn som var droppen som fick bägaren att rinna över och bli intelligent design: https://i0.wp.com/microbeonline.com/wp-content/uploads/2021/05/Structure-of-the-bacteria-flagella-1.png?w=591&ssl=1

För vissa blev det slöseri på tid att fortsätta hävda att universum evolutionerar organ och motorer som inte fungerar innan dom är färdiga i evolutionen.

Självklart kan organ och motorer inte uppstå utan hjälp av nån som kan designa sånt.

Nej du, det där argumentet är så dåligt att inte ens kreationister brukar använda sig utav det längre. Det blev till och med tillbakavisat i domstol i fallet Kitzmiller v. Dover Area School District 2005 när det prövades.

Man har funnit flertalet exempel på flageller i olika utvecklingsstadier i naturen och det finns olika varianter hos olika arter. Den är alltså inte på något sätt irreducerbart komplex.
Citera
2025-05-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det Jesus sa var inte något generellt gällande tro. Om vi återgår till kontexten:

Vad det faktiskt hade kunnat stå blir därför "Lyckliga är de som inte ser [mig som uppstånden] och ändå tror [på min uppståndelse]."

Vi kommer nog inte längre i det skriftstället, det finns många andra skriftställen som visar att tro handlar om att få bevis på det som man inte kan se.

Citat:
Det som framgår är att Paulus använde sig utav skrifterna för att visa att Messias skulle lida och uppstå från döden. Därefter forskade de han undervisade för i skrifterna för att se om det Paulus visade stämde. Exakt vad i skrifterna Paulus hänvisade till framgår inte.

Jo, det framgår i andra skriftställen:

"Men Saul uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias."
(Apg 9:22 Bibel2000)

"När Silas och Timotheos kom ner från Makedonien var han fullt upptagen av sin förkunnelse och vittnade inför judarna att Jesus är Messias." (Apg 18:5 Bibel2000)

"han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)

Det viktiga var att bevisa genom profetiorna i GT att Jesus var den Messias judarna hade väntat på.

Citat:
Dessutom kan de även ha varit med om, eller hört talas om, övernaturliga fenomen som de tack vare Paulus undervisning kunde koppla till Jesus. Några av dåtidens historiker menar ju som sagt på att vissa övernaturliga fenomen syntes för många.

Visst, men poängen med skriftstället är att komma till tro genom att få bevis från GT att Jesus var den utlovade Messias.
Citera
2025-05-05, 21:09
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vi kommer nog inte längre i det skriftstället,
Varför tycker du inte att vi kan komma fram till vad Jesus talar om i skriftstället? Varför skulle det Jesus säger, att "lyckliga är de som inte ser och ändå tror", inte vara direkt relaterat till den tro om Jesus uppståndelse som Jesus och Tomas precis samtalade om?
Citat:
Jo, det framgår i andra skriftställen:

"Men Saul uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias."
(Apg 9:22 Bibel2000)

"När Silas och Timotheos kom ner från Makedonien var han fullt upptagen av sin förkunnelse och vittnade inför judarna att Jesus är Messias." (Apg 18:5 Bibel2000)

"han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)

Det viktiga var att bevisa genom profetiorna i GT att Jesus var den Messias judarna hade väntat på.
Det var det jag skrev, "att Paulus använde sig utav skrifterna för att visa att Messias skulle lida och uppstå från döden." Men i Paulus brev framgår det inte var i skrifterna. Kanske kan man anta att han bör ha använt sig av särskilda skriftställen men det är som sagt inte klarlagt i hans brev.
Citat:
Visst, men poängen med skriftstället är att komma till tro genom att få bevis från GT att Jesus var den utlovade Messias.
Det skulle kunna göra en väsentlig skillnad om de inte bara hade tillgång till skrifter som nämns i de skrifter vi har tillgång till idag och som gått förlorade, men även till dokument såsom domstolshandlingar, släktarkiv och så vidare som de hade haft nytta av för att komma underfund om Pontius Pilatus dom samt få klarhet i Jesus födelseort och släktlinje. Hade de utöver detta även bevittnat oförståeliga övernaturliga tecken som de med hjälp av Paulus nu kunde koppla till Jesus hade det gett ännu starkare skäll till att låta omvända sig.
Citera
2025-05-06, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Nej du, det där argumentet är så dåligt att inte ens kreationister brukar använda sig utav det längre. Det blev till och med tillbakavisat i domstol i fallet Kitzmiller v. Dover Area School District 2005 när det prövades.

Man har funnit flertalet exempel på flageller i olika utvecklingsstadier i naturen och det finns olika varianter hos olika arter. Den är alltså inte på något sätt irreducerbart komplex.

Observera minst en motor när den uppstår eller bygger sig själv av en slump... innan du låtsas att du vet att flagell-motorn har uppstått.
En simpel elmotor räcker som bevis för det.

Dyker det inte upp bevis för att motorer kan uppstå så bör det förbli sanningen att intelligens är det enda som kan designa motorer.
Citera
2025-05-06, 08:15
Medlem
Citat:
Varför tycker du inte att vi kan komma fram till vad Jesus talar om i skriftstället? Varför skulle det Jesus säger, att "lyckliga är de som inte ser och ändå tror", inte vara direkt relaterat till den tro om Jesus uppståndelse som Jesus och Tomas precis samtalade om?

Jag tycker Jesus talar i allmänna ordalag just i den meningen.
Om han hade velat vara specifik om just hans uppståndelse, så hade han kunnat säga: "lyckliga är de som inte ser och ändå tror på min uppståndelse".

Visst, Jesu uppståndelse är en del i tron, en annan del är att Jesus var fullkomligt trogen Gud när han levde, ända in i döden. Jag skulle t.o.m. säga att hans trohet till Gud är viktigare än hans uppståndelse, eftersom det krävdes stor ansträngning från Jesu sida att motstå Satans frestelser och frestelser i världen, att han gav svar på tal på Satans lögner. Att Jesus uppstod var ingen ansträngning för Jesus själv, eftersom det var Gud som uppväckte honom.

Och det här är ett skriftställe bland många andra som visar att tron handlar om att få bevis på olika sätt för att kunna börja tro på Gud, både att han existerar och tro på att det är han som ska avgöra vad som är gott och ont, att tro på hans lagar och bud.

Citat:
Det var det jag skrev, "att Paulus använde sig utav skrifterna för att visa att Messias skulle lida och uppstå från döden."

Ja, dels det, men jag visade att Paulus använde sig utav skrifterna för att bevisa att det var just Jesus som är Messias, inte någon annan:

Du vet väl att det profeteras i GT om Messias massor med gånger? Speciellt Daniels profetia som pekar ut tidpunkten då Messias skulle framträda. GT är detsamma som "med stöd av skrifterna".

Citat:
Men i Paulus brev framgår det inte var i skrifterna. Kanske kan man anta att han bör ha använt sig av särskilda skriftställen men det är som sagt inte klarlagt i hans brev.

Det är ju bara att undersöka profetiorna om Messias i GT, dom räcker gott och väl för att kunna bli övertygad/komma till tro på att Jesus är Messias och hans fader är Gud Jehova.

Citat:
Det skulle kunna göra en väsentlig skillnad om de inte bara hade tillgång till skrifter som nämns i de skrifter vi har tillgång till idag och som gått förlorade, men även till dokument såsom domstolshandlingar, släktarkiv och så vidare som de hade haft nytta av för att komma underfund om Pontius Pilatus dom samt få klarhet i Jesus födelseort och släktlinje. Hade de utöver detta även bevittnat oförståeliga övernaturliga tecken som de med hjälp av Paulus nu kunde koppla till Jesus hade det gett ännu starkare skäll till att låta omvända sig.

Visst, det existerade t.ex. släktregister som nu är förlorade, men vi kan även idag bli övertygad om att Jesus är den utlovade Messias.
Citera
2025-05-06, 08:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Observera minst en motor när den uppstår eller bygger sig själv av en slump... innan du låtsas att du vet att flagell-motorn har uppstått.

Om jag kan ge en evolutionär förklaring till flagell-motorn, kommer du då erkänna att evolutionen är korrekt? Eller är det bara ett tramsargument du egentligen inte tror på?
Citera
2025-05-06, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om jag kan ge en evolutionär förklaring till flagell-motorn, kommer du då erkänna att evolutionen är korrekt? Eller är det bara ett tramsargument du egentligen inte tror på?

Kommer du att ge en förklaring eller ge bevis?
Citera
2025-05-06, 08:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tycker Jesus talar i allmänna ordalag just i den meningen.

Så i ett stycke, som handlar om att Tomas tvivlaren inte tror m han inte får direkta, fysiska bevis....där Jesus dyker upp ur tomma intet och ger honom dessa bevis och omedelbart efteråt säger "Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror" så är det enligt dig INTE ett uttryck för att man ska tro utan att få faktiska bevis?

"En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: »Vi har sett Herren«, men han sade: »Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte.« En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: »Frid åt er alla.« Därefter sade han till Tomas: »Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!« Då svarade Tomas: »Min Herre och min Gud.« Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«"

Kom igen, bara erkänn att du har fel.
Citera
2025-05-06, 08:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kommer du att ge en förklaring eller ge bevis?

Ja.
Citera
2025-05-06, 08:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44

Man har t o m kunnat identifiera de olika delarna som utgör flagellmotorn och konstaterat att samtliga delar har en egen, individuell funktion.

Det är alltså, som du varit inne på, ett oerhört dumt argument som jag ärligt talat inte trodde att ens ett FB-mongo körde med längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in