2025-04-07, 22:55
Medlem
En vän till mig är på väg att sätta in 10 000 kr i något som heter GROKR Exchange. Det går ut på att man ska satsa på om bitcoinkursen går upp eller ner under en minut varje dag, klockan 15:00. Man får bara satsa 1 % av sitt kapital per gång. De säger att det är en algoritm som har rätt i 90 % av fallen och att man därför “alltid” vinner.

Upplägget sker i Telegramgrupper. Han har blivit inbjuden av en kollega och hamnar under honom i ett team. Den som bjuder in får någon form av bonus. Det är flera på hans jobb som redan är med och visar utdrag där de fått pengar utbetalda till sina vanliga bankkonton.

Jag tycker det luktar bluff.
– Om det nu är så säkert, varför får man inte satsa mer än 1 %?
– Om folk vinner pengar, vem är det som förlorar?
– Varför finns det ingen riktig information online, bara floskler och vaga dokument?
– Och varför kör man allt i Telegram utan någon insyn?

Det känns som ett upplägg där det bara funkar så länge nya pengar kommer in, och att de som är med tidigt får ut pengar för att hålla igång det. Men det är svårt att övertyga någon när han har folk runt sig som säger att det fungerar.

Jag behöver argument. Hur stoppar man någon innan det är för sent
Citera
2025-04-07, 22:59
Avslutad
Google: pyramid scheme
Citera
2025-04-07, 23:41
Medlem
En snabb googling och du ser att det är en scam. 50 reviews där man säger att det är en scam och sen en och annan som säger att det är det bästa som hänt dem, dvs fake reviews.

Om du inte förstår intjäningslogiken och någon garanterar vinst 90% av gångerna så är det naturligtvis bluff. Ett vettigt affärsupplägg skall vara enkelt att förstå. Om man hänvisar till AI, bottar, algortimer och dylikt bs så är det garanterat bluff.
Citera
2025-04-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salkin85
Det känns som ett upplägg där det bara funkar så länge nya pengar kommer in, och att de som är med tidigt får ut pengar för att hålla igång det. Men det är svårt att övertyga någon när han har folk runt sig som säger att det fungerar.

Trustpilot har en massa recensioner från folk som säger att det fungerar ungefär som du misstänker.
Här är ett exempel:

Citat:
This is a new online SCAM "company". They are working via Telegram and let you invest in crypto. There is guy there called Ron, he gives tips to long or short USDT/BTC under 60 seconds and guarantee they you will win. I compares different trading apps and it was mismatching with the result of his "app". He makes you "win" each time even if the result if different. Everything works fine as long as you deposit more and don't withdraw. When you try withdraw, then they find millions of excuses that you are authorized yet to make withdrawal. You need to deposit more to rich the right level to make withdrawal. Once you deposit more, they just notice you don't fill another request that they have and so on and so and so on. At the end they kick you out of the system and block you from everywhere. There are many people around the world are victims and are looking for "Ron" and "Gwen Gill" to "get their money back".

Their app is not listed anywhere but in their home page. And all the numbers that you see in the app is just fake numbers, and has nothing to do with the real funds. They always show a fake documentation from Fincen (Financial Crimes Enforcement Network) that they are legal. This documentation shows the company name "GROKR Exchange Ltd". And this company is registered in Denver Colorado USA and has nothing to with this scammers, they are just using a registered legal company name and modify it and try to show what they are doing is real and legal.

STAY AWAY FROM THOSE SCAMMERS!!!

Och här är en relativt bra automatöversättning ifall personen inte skulle vara så bra på engelska:

Citat:
Det här är ett nytt bluffföretag online. De agerar via Telegram och låter dig "investera" i krypto. Det finns en kille där som kallar sig Ron – han ger snabba tips om att gå lång eller kort på USDT/BTC inom 60 sekunder och garanterar att du kommer att vinna.

Jag jämförde olika handelsappar och resultaten stämde inte överens med vad hans "app" visade. Han får det att se ut som att du vinner varje gång, även om resultatet egentligen är något helt annat. Allt fungerar så länge du sätter in mer pengar och inte försöker ta ut något.

Men när du väl försöker göra ett uttag, då kommer alla ursäkter – att du inte är godkänd än för uttag. Du måste sätta in ännu mer pengar för att nå rätt nivå för att få ta ut. När du väl har satt in mer, så säger de att du har missat något annat krav, och så fortsätter det så. I slutändan blir du utkastad från systemet och blockerad överallt.

Det finns många runt om i världen som har blivit lurade och som nu försöker hitta "Ron" och "Gwen Gill" för att få tillbaka sina pengar.

Deras app finns inte listad någon annanstans än på deras egen hemsida. Alla siffror du ser i appen är helt påhittade och har inget med riktiga pengar att göra. De visar alltid upp förfalskade dokument från Fincen (Financial Crimes Enforcement Network) som ska bevisa att de är lagliga. I dokumenten står det att företaget heter "GROKR Exchange Ltd", som visserligen är registrerat i Denver, Colorado, USA – men det har inget att göra med de här bedragarna. De använder bara ett riktigt företagsnamn, ändrar lite och försöker få det att se ut som om de är legitima.

HÅLL DIG BORTA FRÅN DESSA BEDRAGARE!!!
Citera
2025-04-08, 00:15
Medlem
Om din polare har svårt att se danna uppenbara scam så föreslår jag att ni försöka fixa en förmyndare / godman åt honom.
Citera
2025-04-08, 00:23
Medlem
Citat:
En vän till mig är på väg att sätta in 10 000 kr i något som heter GROKR Exchange. Det går ut på att man ska satsa på om bitcoinkursen går upp eller ner under en minut varje dag, klockan 15:00. Man får bara satsa 1 % av sitt kapital per gång. De säger att det är en algoritm som har rätt i 90 % av fallen och att man därför “alltid” vinner.

Upplägget sker i Telegramgrupper. Han har blivit inbjuden av en kollega och hamnar under honom i ett team. Den som bjuder in får någon form av bonus. Det är flera på hans jobb som redan är med och visar utdrag där de fått pengar utbetalda till sina vanliga bankkonton.

– Varför finns det ingen riktig information online, bara floskler och vaga dokument?

Det är bokstavligen en scam. Din vän kommer bli av med alla pengar han sätter in där. Vill han gambla på bitcoinpriset så kan han göra det på exempelvis binance. Det är visserligen ett riskabelt sätt att gambla med sina pengar på, men det är åtminstone inte en scam.
Citera
2025-04-08, 12:54
Medlem
Tack för svar. Jag har gett honom detta + en sammanställning som jag lät GPT göra.
Trots detta verkar han vilja satsa. Logik är en sak men att se sina vänner satsa och ”lyckas” är något annat. Verkar vara lättare att tro på det man kan se. Det är över 30 personer i hans närhet som är med.
Citera
2025-04-08, 15:03
Medlem
Citat:

Tipsa din vän om optioner på RIKTIGA börser tex binance om han vill gambla. Alternativt polymarket.

Man blir fan mörkrädd.
Citera
2025-04-08, 15:04
Medlem
Citat:
Tack för svar. Jag har gett honom detta + en sammanställning som jag lät GPT göra.
Trots detta verkar han vilja satsa. Logik är en sak men att se sina vänner satsa och ”lyckas” är något annat. Verkar vara lättare att tro på det man kan se. Det är över 30 personer i hans närhet som är med.

Herre gud, inte konstigt att nya såna här scams poppar upp hela tiden när den siste idioten aldrig är född..
Citera
2025-04-08, 15:11
Medlem
Citat:

30 personer !?!? Du måste sätta stopp för idiotin. De är en scam. Varenda krona de lägger in kommer de förlora.

Tipsa dem om denna tråd. Har någon av dem barn? Kontakta soc så kanske poletten trillar ner.
Citera
2025-04-08, 20:42
Medlem
Låt det bli en en dyrköpt läxa, bättre han förlorar lite nu än mycket sen.
Citera
2025-04-09, 13:47
Medlem
Min vän försöker få in mig med i detta, och det verkar lika inbitna och det verkar och låter som det har funkat... men för lätt för att vara sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in