2025-04-07, 18:41
Medlem
Min historia:

Jag fick en hörselskada i ett öra av in-earlurar för ca 4 veckor sedan. Jag fick då en mild variant av tinnitus. Jag väntade på att det skulle gå över men det hände inte. Det visade sig sen att det var en stor vaxpropp i samma öra.
Fick den borttagen på vårdcentralen efter ca en vecka och då blev tinnitusen rejält högre.
Succesivt efter det så har volymen på tinnitusen ökat i styrka.

Då två veckor gått så försvann tinitussen helt en morgon då jag gått upp från sängen och den var borta i flera timmar.

En vecka efter det så försvann tinnitusen på kvällen då jag la mig för natten och var tillbaks igen morgonen efter.

Och igår morse då jag gick upp var tinitussen borta flera timmar igen för att sen återkomma.

Var till hörselläkare som lovade att hen lovande att fler sådana tillfällen kommer framöver.

Att det försvinner med några dagars mellannrum måste väl vara lovande? Som att hjärnan går tillbaks till ”normalläge” när det sker men sedan går över till tinussen igen.

Någon som varit med om nåt liknande?
Citera
2025-04-07, 18:50
Medlem
Airwave92s avatar
Den blev alltså värre efter att proppen blev borttagen? Läskigt
Citera
2025-04-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nope2009
Min historia:

Jag fick en hörselskada i ett öra av in-earlurar för ca 4 veckor sedan. Jag fick då en mild variant av tinnitus. Jag väntade på att det skulle gå över men det hände inte. Det visade sig sen att det var en stor vaxpropp i samma öra.
Fick den borttagen på vårdcentralen efter ca en vecka och då blev tinnitusen rejält högre.
Succesivt efter det så har volymen på tinnitusen ökat i styrka.

Då två veckor gått så försvann tinitussen helt en morgon då jag gått upp från sängen och den var borta i flera timmar.

En vecka efter det så försvann tinnitusen på kvällen då jag la mig för natten och var tillbaks igen morgonen efter.

Och igår morse då jag gick upp var tinitussen borta flera timmar igen för att sen återkomma.

Var till hörselläkare som lovade att hen lovande att fler sådana tillfällen kommer framöver.

Att det försvinner med några dagars mellannrum måste väl vara lovande? Som att hjärnan går tillbaks till ”normalläge” när det sker men sedan går över till tinussen igen.

Kan det vara så simpelt så att du vant dig vid tjutet så därför tror du det är borta i perioder ?

Jag har ganska grov tinnitus, ibland märker jag inte av den, ibland är den fruktansvärd. En stor del i behandling av tinnitus är att lära sig att leva med det / "ignorera" det.
Citera
2025-04-07, 19:18
Medlem
Det är definitivt inte så att jag vant mig. De tre ggr de försvunnit har de gjort det iaf till 90%.
Men att tinitussen försvunnit 3 ggr under 4 veckor som jag haft tinituss visar väl på något.
Sist igår försvann all tinituss förutom kanske 10% som var på örat jag har skadat.

Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Kan det vara så simpelt så att du vant dig vid tjutet så därför tror du det är borta i perioder ?

Jag har ganska grov tinnitus, ibland märker jag inte av den, ibland är den fruktansvärd. En stor del i behandling av tinnitus är att lära sig att leva med det / "ignorera" det.
Citera
2025-04-07, 19:22
Medlem
Ja, vaxproppen var inte orsaken till tinitussen.

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Den blev alltså värre efter att proppen blev borttagen? Läskigt
Citera
2025-04-07, 19:22
Medlem
Citat:
Kan det vara att du får pip samtidigt när du är stressad?

Inte för att jag tror stress skapar pip, utan att med stress orkar inte hjärnan maskera pipet.
Citera
2025-04-07, 19:39
Medlem
Citat:
Det är definitivt inte så att jag vant mig. De tre ggr de försvunnit har de gjort det iaf till 90%.
Men att tinitussen försvunnit 3 ggr under 4 veckor som jag haft tinituss visar väl på något.
Sist igår försvann all tinituss förutom kanske 10% som var på örat jag har skadat.

I "början av min tinnitus" var det precis som du beskriver. Först var pipen milda och sporadiska. Men genom åren har det blivit väldigt mycket värre. Just i detta nu överröstar pipet nästan tvn.

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det i text men vissa ljud tar ibland bort ljudet tillfälligt. Det kan vara vinden, tvn, någon som pratar, egentligen vad som helst.

Stress/ångest/sömnlöshet är en brutal trigger. Om du oroar dig, kontakta ÖNS. Vet inte vart du bor men i Lund är de riktigt grymma. Du behöver däremot en remiss.
Senast redigerad av firmahasten 2025-04-07 kl. 19:42.
Citera
2025-04-07, 20:10
Medlem
Nope, samma ljud konstant i princip.

Citat:
Ursprungligen postat av stunning-and-brave

Inte för att jag tror stress skapar pip, utan att med stress orkar inte hjärnan maskera pipet.
Citera
2025-04-07, 20:12
Medlem
Det verkar iaf som om min hjärna försöker återgå till normalläge emellanåt. Jag hoppas och tror som läkaren jag pratade med att det kommer bli mer framöver.

Citat:
I "början av min tinnitus" var det precis som du beskriver. Först var pipen milda och sporadiska. Men genom åren har det blivit väldigt mycket värre. Just i detta nu överröstar pipet nästan tvn.

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det i text men vissa ljud tar ibland bort ljudet tillfälligt. Det kan vara vinden, tvn, någon som pratar, egentligen vad som helst.

Stress/ångest/sömnlöshet är en brutal trigger. Om du oroar dig, kontakta ÖNS. Vet inte vart du bor men i Lund är de riktigt grymma. Du behöver däremot en remiss.
Citera
2025-04-07, 21:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nej, inte varit med om. Har man tinnitus så har man. Finns väl inget med tinnitus man kan kalla lovande? Det enda är väl att det i omgångar kan vara lite bättre, men då är det oftast för att det är annat runtomkring som tar bort fokus från att höra tinnitusen. Det hörs ju mer när allt är lugnt och tyst och jag upplever också att det förvärras efter stress eller hög aktivitet eller vid sjukdom. Då kan man ju också vid vissa tillfällen uppleva tinnitusen som mer tyst eller nästan obefintlig i jämförelse. Även om den ju är där.
Citera
2025-04-07, 21:46
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Har du bara en typ av ljud eller har du flera?
Citera
2025-04-08, 11:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av stunning-and-brave

This!

Har grov tinnitus sedan ungdomsårens alla hårdrockskonserter, lite roliga pyrotekniska aktiviteter samt oförsiktighet i ett ganska bullrande arbete tidigare i arbetslivet. Nyss sopade dom gatan här utanför, då var tinnitusen helt dold av maskinljuden. Nu susar det bara lite i ledningarna till radiatorerna och då jävlar... Ljud döljer mycket bra. Stress är en makalös trigger för tinnitus. Då hjälper sällan ens ljud i normal volym.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in