• 2
  • 3
2025-04-08, 11:16
Medlem
Fungerar ju visst att köra med Cloudflare DNS om man har Telenor?

Vet inte om du menar Telenors fibernät till fastigheter eller mobilnät?

Men för mig fungerar det att lägga in Cloudflares DNS adress under "Private DNS" i mobilen
Citera
2025-04-08, 15:37
Medlem
Adraxuss avatar
jag prövade quad9 ett tag några månader bakåt sen men ganska snart så började det lagga balle. jag har telia och vad jag vet har de bara börjat blocka pirat sidor.
Citera
2025-04-08, 15:40
Medlem
Förstår inte riktigt problemet, att man inte kan lösa upp cloudflare-dns.com och därmed gå in på https://cloudflare-dns.com spelar jue ingen som helst roll även att det känns fult och onödigt.

Den stora fråga är om telenor blockerar DNS frågor till 1.1.1.1 / 1.0.0.1 eller ej.
Citera
2025-04-08, 17:33
Medlem
TitoBeltranTenorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Fungerar ju visst att köra med Cloudflare DNS om man har Telenor?

Vet inte om du menar Telenors fibernät till fastigheter eller mobilnät?

Men för mig fungerar det att lägga in Cloudflares DNS adress under "Private DNS" i mobilen

Jag använder Telenors fibernät.

I Windows 11 kan man skriva in custom DNS och när jag skriver "1.1.1.1" som "Preferred DNS" så fungerar det inte, men andra custom DNS fungerar. Så troligtvis så blockerar Telenor "1.1.1.1", det vill säga Cloudflare DNS.

Just att ISP blockerar "1.1.1.1" är vanligt i länder som Kina, Iran och även i EU-länder med hård nätfiltrering (Sverige).

Dock har det löst sig på det sättet att min router har DoH så det är ju en stor fördel. Då slipper man tjafs med Windows som verkar leva ett eget liv och nollställer viktiga nätverkssäkerhetsinställningar som DoH då och då. Så det är ju ett annat problem så att säga, förutom Telenor-rövhålen som blockar "1.1.1.1".
Senast redigerad av TitoBeltranTenoren 2025-04-08 kl. 17:38.
Citera
2025-04-08, 19:23
Medlem
ErnstBrunnslocks avatar
Maila telenor och fråga.
Citera
2025-04-08, 22:29
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2025-04-10, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxs
Testa med https://dns.google istället
Hmmm det ger ju 0 träffar det med....
Citera
2025-04-10, 15:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitoBeltranTenoren
Detta är riktigt illa alltså!
Här finns några till bra DNS alternativ som du kan testa, kör själv med Control D just nu:
https://www.lifewire.com/free-and-pu...ervers-2626062
Citera
2025-06-08, 23:37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Suck, varför skriver du i en tråd när du har noll koll på ämnet? "Det som står i texten är att du försökt surfa till en webbplats." Nej, det står att jag körde en DNS test-sida.

curl -I https://cloudflare-dns.com/dns-query låter onekligen som att du försöker be curl surfa hem en webbsida åt dig, via det protokollet som vanligtvis används på webben för att hämta webbsidor.

Men visst, det kan så klart också handla om en server som ger tillbaka json eller en pdf-rapport, eller liknande. Jag ser dock inte hur det skulle vara avgörande, om jag nu hade fel på just vilket format informationen var tänkt att ha, om du kunde ha hämta den.

Citat:
Det är alltså inte en vanlig webbplats som "noob.se" eller liknande.

På vilket sätt menar du att den sidan inte nås på samma sätt som man når andra vanliga webbsidor?

Du verkar ju försökt nå den med ett verktyg som är gjort för att nå webbsidor på det vanliga sättet som man normalt når webbplatser på.

Citat:
"en DNS som Telenor rekommenderat dig att använda." Här blir det riktigt korkat.

Varför skulle jag inte utgå ifrån att du är korkad?

Citat:
Telenor rekommenderar såklart att alla använder deras egna DNS-server så de kan blocka sidor, och självklart stödjer inte Telenors egna DNS-server DoH, så de kan ha stenkoll på vilka sidor folk surfar på.

Om du väljer att övervakas av Telenor eller någon annan, och dina skäl för det, lägger jag mig inte i.

Citat:
"Inget i texten i trådstarten antyder att du ens provkört Cloudflares DNS". Det står ju att VPN fungerar med Cloudflare DNS egna test-sida.

Nej. Det står att din webbläsare inte ens kunde nå test-sidan!

Begreppet VPN nämndes inte ens.

Citat:
Test-sidan fungerade inte utan VPN men med VPN så fungerade det.

Lågt bevisvärde, om du nu korsprovade via en VPN. Servern du försöker besöka kan ju själv ha vissa IP-serier spärrade och andra inte. Din maskin kan ha fått en annan DNS-server tilldelad från VPN-anslutningen, än den du normalt får från dina vanliga nätverksinställningar. Någon brandvägg du har kan ha slagit till. Det kan också vara så att Telenor kan har blockat åtkomst till servern som test-sidan ligger på. Men inget av detta visar i så fall att Telenor skulle ha blockat åtkomst till någon DNS-server. Det mest troliga är väl att det bara var något tillfälligt, eller att du skrivit fel i någon config-fil.

Citat:
"Det är oklart vilken DNS du använder." Har du läst rubriken? "Telenor blockerar Cloudflare DNS!" Gissa tre gånger vilken DNS jag använder då?

Det får duga med en gissning. Och min gissning var ju att du använde Telenors DNS för att surfa till test-sidan som du inte kunde nå. Men det där är ju som sagt bara en testsida, och inte deras DNS, så jag ser fortfarande inte hur det faktum att du inte kan nå den webbsidan skulle tyda på att Telenor spärrat någon DNS.

Ditt resonemang låter i mina öron som att säga att E6-an måste vara avstängd för att du inte får in P4 för att höra om E6:an är avstängd.

Jag själv brukar avgöra om jag kan använda en viss DNS genom att bara använda den, istället för att gå till någon test-sida.
Citera
2025-06-09, 00:41
Medlem
Vad snackar ni om? Jag har Telenor villafiber och allt fungerar.

https://one.one.one.one/
https://www.cloudflare.com/

Vad är det du försöker göra egentligen som inte funkar?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in