• 1
  • 2
2025-04-07, 21:42
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej,

Jag minns inte exakt när jag först klev in genom högskolans eller universitetets dörrar. Men när jag väl gjorde det, kändes det som att alla där var så... vuxna. Visst, vi var alla vuxna rent tekniskt – men det var något med deras sätt som gjorde att de kändes så stora, så självsäkra.

Man hade ju hört att högskolestudier var tuffa – och det stämmer, det är svårt. Det kändes nästan som att bara de med riktigt hög intelligens hörde hemma där.

Tiden gick snabbt. Jag engagerade mig i projektarbeten, uppdrag och småjobb. Jag valde att lägga min tid på det jag faktiskt tyckte om, sånt som gav mig energi.

Många gånger har jag funderat på att börja studera ämnen jag är intresserad av. Kanske ta några delkurser, bara för min egen skull – av ren nyfikenhet.

Idag är jag 31. Jag har gått in genom dörrarna till mitt lokala universitet flera gånger – inte som student, utan för att hjälpa till med sådant jag brinner för. Jag ställer gärna upp i projekt och gör det utan ersättning, eftersom det ger mig något annat än pengar. Det ger mening.

Och vet du vad som slagit mig? Alla känns så unga. Det är som att gå in på ett stort gymnasium. Många, särskilt tjejer, pratar lite osäkert – som gymnasieelever. Det verkar som att vissa har börjat plugga på ett program de egentligen inte är så intresserade av. Kanske ångrar de sig redan.

Det är märkligt. De flesta är runt 20, men det känns ibland som att de fortfarande går i gymnasiet.

Jag tycker det är fascinerande.

Jag är alltså 31 år. Och ärligt talat – jag ser mig själv som ganska omogen ibland. Jag oroar mig för vad andra tänker om mig, om de tycker att jag "inte kommit någonstans". Jag pratar helst inte om mina ambitioner. Men nu när jag har blivit mer engagerad i det jag verkligen älskar, så har jag börjat våga visa upp mina projekt på sociala medier. Det har blivit lättare att stå för min passion.

Jag är bara en kille som valde en annan väg i livet. Jag har tagit mig dit jag är idag genom praktiskt arbete, inte genom utbildning eller papper. Jag visste ju inte ens vad jag ville göra när det var dags att välja utbildning. Det kändes som en chansning – att ta CSN-lån och börja plugga något man kanske inte ens vill jobba med. Så jag valde en snålare väg. Jag sparade pengar och byggde min väg själv.

Och jag kan inte sluta tänka på det: hur jag en gång såg upp till dessa människor som så vuxna – och nu ser jag dem som ungdomar som fortfarande letar efter sig själva. Lite som jag.

Jag undrar hur det kommer kännas om tio eller tjugo år till. Kommer jag då se en 31-åring som ett barn?

Haha. Vem vet.

När man träffar en 65 åring och är själv 95 åring. Kommer man tycka att 65 åring är en ung person?

När man är 105 och träffar en 90 åring. Kommer man tycka denne är ung?

Vill ni diskutera om er uppfattning, ni som kanske är strax över 40 år?

Skall understrykas att jag inte tycker en 40 åring eller 50 åring är gammal ålder.

På ingenjörslinjerna är pojkarna som autistiska, lågmälda versioner av Emil i Lönneberga. Omöjligt att åldersbestämma närmare än 15-20
Citera
2025-04-07, 22:25
Medlem
Grattis, du har listat ut en av de mest grundläggande mänskliga upplevelserna: när man träffar någon som är 10-15-20 år yngre än en själv så minns man hur man själv var då och hur vuxen man tyckte man var, enbart för att se tillbaka och skratta åt det och tänka "vafan jag var ju bara ett barn ju".

Jag kommer ALDRIG vara så tvärsäker på min sak och kompromisslös i mina åsikter som jag var som tonåring. Med tiden mognar man och inser att det finns flera fullt giltiga perspektiv, och man blir kontinuerligt mindre bestämd i sina åsikter men mer bestämd i sina värderingar.

De flesta har ju redan upplevt detta flera gånger. När man började sjuan verkade alla i nian så vuxna och mogna. När man sedan själv gick nian verkade alla i sjuan som småglin. Sedan började man gymnasiet och upprepade samma sak.

Sedan kan många inom högskolan vittna om ett studentunderlag som minst sagt lämnar en del att önska, och det blir kontinuerligt värre. Många faktorer spelar in, med allt ifrån snällhetsbetyg och betygsinflation generellt till en hel generation fostrad i ett skolsystem där individen är helt befriad från ansvar och det är lärarens problem att lösa om någon blir underkänd.

Vi gick för långt. Gamla tidens auktoritära skola med aga och skit var inte bra, men det vi istället hamnat i nu där universitetslektorer sliter sitt hår över studenter som knappt har högstadiekunskaper och det på något sätt blir lektorn som måste slå knut på sig för att få dem godkända är också helt fel.

Throwback till den där gången 2013 när 20% av de antagna till KTH:s ingenjörsutbildningar inte ens kunde högstadiematten. https://www.lilahe.com/KTH2013.pdf
Citera
2025-04-08, 01:06
Medlem
Aja Bajas avatar
En 20-åring är ju bara något år från att vara ett barn. Inte så konstigt att de fortfarande är omogna på många sätt.
När man en gång har kommit upp i 30 händer det inte mycket mer efter det. Visst är jag som 50-åring i en annan situation i livet, men det beror inte på att det är någon märkbar skillnad i mognad.
Citera
2025-04-08, 09:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Du har vgjort en bra analys, 20-åringar verkar unga eftersom de är unga. Och idag skall alla vara tonåringar upp i hög ålder.
Citera
2025-04-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theateistgod
Håller med. Pluggade Uni för 3 år sedan o de va sjukt hur gammal man kände sig som 30-åring, inte bara åldersmässigt utan hur unga ser ut o beter sig idag...

Men vad gör ni på universitet som +30?
Många på universitetet kommer direkt från Gymnasiet samt att de som syns och hörs mest på universitetet tenderar att vara de yngre kullarna då man fortfarande har rätt lugnt schema och högt sug efter kul saker.
Citera
2025-04-08, 19:15
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Många på universitetet kommer direkt från Gymnasiet samt att de som syns och hörs mest på universitetet tenderar att vara de yngre kullarna då man fortfarande har rätt lugnt schema och högt sug efter kul saker.

Efter 25 år försvann mitt jobb. Passa då på att vidareutbilda mig på Liu inom typ samma bransch.
Citera
2025-04-17, 21:31
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit

Utbildar sig?

Det är bra mycket smartare att invänta en ålder där man förmodligen landat lite mer och sen insett vad man faktiskt vill plugga, istället för att som nykläckt student hoppa på första bästa "poppis/inne"-program och sen inse efter några år att det inte alls var det man ville.

Kudos till folk som börja plugga lite senare för att de vet vad de vill, samt faktiskt vill studera, inte för att de absolut måste.
Citera
2025-04-17, 23:29
Medlem
anwe8s avatar
Medelåldern på universitetet är väl typ 30 idag? Min brorsa går där nu och han är över 30.

Saken är dock den att universitet och högskolan knappast utgör en skyddad verkstad eller ett reservat för de skarpaste borgarna längre, iaf inte ens i närheten av i den utsträckningen som det var förr i tiden. Varför? För att det idag finns långt fler lärosäten och därmed platser till allsköns random flummiga utbildningar som t.ex musikvetenskap. Många yrken, som tex socionom, krävde heller ingen högre utbildning tidigare, men numera är det i princip ett måste för att bli legitimerad. Detta har föranlett en inflation i antalet elever på skolorna och sänkta intagningskrav. Ljushuvuden med 0,05 på HP blir antagna till lärarprogrammet. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/0...att-bli-larare

Enligt en professor som skriver hos Kvartal så hävdade han i en artikel att nivån på universitetsstudier är i paritet med svårighetsgraden rent generellt för gymnasiestudier på 1960-talet. Andelen högskolestuderande har naturligt skjutit i höjden från runt 5-10% på 1950-talet till närmare 50% på 2020-talet. Med andra ord pluggar varannan person, eller gemene man, vidare idag, vilket är en väsentlig skillnad kontra förr då den kognitiva eliten åtnjöt monopol på reviret. Minns en krönika i media från Uppsala universitets tidigare rektor, som tecknades i slutet av 1980-talet, där han förfärade sig över att "pöbeln (arbetarklassen) har inkräktat sig på borgarnas revir" och "medelmåttigheten, som är dess ofrånkomliga följdeffekt, breder ut sig som en epidemi över landet". Detta är förmodligen en del av förklaringen till varför personerna upplevs som mindre mogna osv.
Senast redigerad av anwe8 2025-04-17 kl. 23:56.
Citera
2025-04-27, 18:52
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp

Och vet du vad som slagit mig? Alla känns så unga. Det är som att gå in på ett stort gymnasium. Många, särskilt tjejer, pratar lite osäkert – som gymnasieelever. Det verkar som att vissa har börjat plugga på ett program de egentligen inte är så intresserade av. Kanske ångrar de sig redan.

Det är märkligt. De flesta är runt 20, men det känns ibland som att de fortfarande går i gymnasiet.

För ca +70 år sedan var gymnasiet frivilligt, så när man gick ur 9:an var men mer eller mindre redo för "vuxen livet", man skaffade jobb, skaffade sig en potentiell partner för livet och så vidare. Allt det började när man var 15-18 år. Sedan blev gymnasiet mer eller mindre obligatoriskt (inte enligt lag, men i praktiken). Att skaffa sig ett kassör eller städerska jobb kräver mer eller mindre gymnasiet betyg idag, så gymnasiet har blivit det nya högstadiet. Så vuxen livet började när man var 18-19 år.

Så nu är vi här... universitet/högskola har blivit det nya gymnasiet! Alla ska mer eller mindre gå någon utbildning på någon efter gymnasial utbildning. TV och andra medier har tryckt på att man måste ha "college experience", man ska inte vara någon "wagie" (alltså en förlorare som jobbar på Donken eller på en verkstad...). Man ska vara "intellektuell" utbildad och ha fet lön för det.

Om man lägger ihop detta kan man konstatera att det blir som en form av systematiskt "infantilization" (vet inte vad det heter på svenska) av folk som är i tjugoårsåldern. Man ser detta på hur vissa aldrig har haft jobb, killar inte har haft någon tjej, kan knappt läsa, spelar datorspel och så vidare, trots att de är nu helt vuxna (+20 år alltså)! Den sociala milstolpen av att "bli klar med skolan" har förskjutits upp 5-10 år! Alltså, du är som tidigast "vuxen" vid 21 (sällan fallet) och som senast ~30 år!

Detta är vad du har märkt av.

Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-04-27 kl. 18:55.
Citera
2025-04-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
För ca +70 år sedan var gymnasiet frivilligt, så när man gick ur 9:an var men mer eller mindre redo för "vuxen livet", man skaffade jobb, skaffade sig en potentiell partner för livet och så vidare. Allt det började när man var 15-18 år. Sedan blev gymnasiet mer eller mindre obligatoriskt (inte enligt lag, men i praktiken). Att skaffa sig ett kassör eller städerska jobb kräver mer eller mindre gymnasiet betyg idag, så gymnasiet har blivit det nya högstadiet. Så vuxen livet började när man var 18-19 år.

Så nu är vi här... universitet/högskola har blivit det nya gymnasiet! Alla ska mer eller mindre gå någon utbildning på någon efter gymnasial utbildning. TV och andra medier har tryckt på att man måste ha "college experience", man ska inte vara någon "wagie" (alltså en förlorare som jobbar på Donken eller på en verkstad...). Man ska vara "intellektuell" utbildad och ha fet lön för det.

Om man lägger ihop detta kan man konstatera att det blir som en form av systematiskt "infantilization" (vet inte vad det heter på svenska) av folk som är i tjugoårsåldern. Man ser detta på hur vissa aldrig har haft jobb, killar inte har haft någon tjej, kan knappt läsa, spelar datorspel och så vidare, trots att de är nu helt vuxna (+20 år alltså)! Den sociala milstolpen av att "bli klar med skolan" har förskjutits upp 5-10 år! Alltså, du är som tidigast "vuxen" vid 21 (sällan fallet) och som senast ~30 år!

Detta är vad du har märkt av.

Intressant!

För jag känner mig ganska omogen som 30-åring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in