2025-04-06, 22:31
Medlem
Som rubriken lyder - hur ska man placera sitt kapital innan och under eventuell börskrasch?

Är det värt att sälja av alla aktier nur och placera allt i sparkonto under en kortare tid?
2025-04-06, 22:43
Medlem
TUKs avatar
För sent att sälja nu, snarare köpläge. Annars har väl guld varit motståndskraftigt vid tidigare "krascher".
2025-04-06, 23:04
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Jag tror inte man behöver brådska in.. visst kommer kattstudsar, men tror inte det kommer vara av typen FOMO
2025-04-06, 23:05
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Är det värt att sälja av alla aktier nur och placera allt i sparkonto under en kortare tid?
Varför allt eller inget?

Om något så säger väl alla att man ska ta det lugnt och föredra att göra saker gradvis.

Sälj av tillräckligt för att du ska kunna känna dig lugnare och känner att du kan hantera ytterligare förluster och kunna agera sansat och ha utrymme att göra kloka investeringar (även i andra saker).

Citat:
Ursprungligen postat av TUK
För sent att sälja nu, snarare köpläge.
Det är väl inte säkert? Särskilt inte om man behöver pengarna inom 5 år. Om Trump håller vad han lovar och omvärlden reagerar lika hårt så kan detta bara vara början. Ungefär alla ekonomer tycks vara överens om att detta är ett katastrofalt idiotbeslut som saknar motstycke i modern historia

Men är med på vad du menar. Och skulle inte bli förvånad om det slutar falla så extremt snart. Men å andra sidan skulle jag bli ännu mindre förvånad om clownen fuckar upp allt ännu mer. Och även om Trump plötsligt skulle totalsvänga redan imorgon så har han skadat förtroendet för USA under en lång tid framöver, så politiska beslut och företagsbeslut kommer att påverkas under en lång av detta redan som det är. USAs närmaste vänner kommer att fortsätta röra sig bort från USA även om de kortsiktigt vill förhandla för att dämpa effekterna från clownbesluten

Och marknaden faller som en sten, så det lär knappast gå upp i veckan, och många ekonomer varnar för att risken för en amerikansk recession är mycket påtaglig. Så det kan mycket väl dröja innan det ljusnar

Fyfan, tänk att det bara gått 10 veckor och allt är redan (som väntat) en total cirkus. Bara 200 veckor kvar nu. Om vi har tur.

Men mitt råd till TS är att tänka långsiktigt. Tänker du kortsiktigt och säljer du av allt nu och tror att du lär kunna köpa in dig snart igen så lär du mycket väl kunna få panik och sälja av igen. Och sånt agerande kan lätt bli irrationellt och avgifterna kan äta upp mycket.

Så sälj av så att du inte har panik och agerar irrationellt eller blir låst vid vissa val, men sälj inte av så mycket att du lär vilja köpa in dig igen bara för att det slutar sjunka som en sten, för det kan ändras lika snabbt igen
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-06 kl. 23:33.
2025-04-06, 23:16
Medlem
Citat:
För sent att sälja nu, snarare köpläge. Annars har väl guld varit motståndskraftigt vid tidigare "krascher".

Black monday scenario, recession osv.
Hur det blir återstår att se men skulle knappast säga att det är för sent att sälja. Klart att gummibanden kommer slå hårt när det väl sticker uppåt en dag men tror nog gemene man ska skita i att försöka pricka rätt.
2025-04-06, 23:48
Medlem
Mia-Rovys avatar
Förresten TS, du talade om att byta konto. Jag hoppas inte att det är ISK och sparkonto som du växlar snabbt mellan. ISK-skatten är förmånlig när det går bra, men kom ihåg att du betalar skatt på allt du sätter in (oavsett om du tar ut 100%) igen.

Så sätter du in 100kr, tar ut dem igen, sen sätter in dem igen och tar ut dem igen så kommer du att behöva skatta för 200 kr, även om du i det stora hela satt in 0 kr. Och lägg på fondavgifter och eventuella faktiska förluster så kan du mycket väl ha behöva betala skatt på 200kr även om redan du gått minus 50 kr

Om jag har fel så vill jag väldigt gärna bli rättad, för jag tycker att det helt galet, men alla verkar säga att det är så det faktiskt fungerar. För TS är det isåfall kanske ännu ett argument för att inte agera kortsiktigt
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-07 kl. 00:10.
2025-04-07, 00:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Finns många som tror det är för sent att sälja av nu.
detta ger ju en möjlighet att fortfarande kunna göra det
Det är ett bra råd om börsen går ner 25% till
2025-04-07, 01:04
Medlem
pn222jws avatar
Vilken är den ömma punkten... Vad är det Trump bryr sig om? Fastighets- och bostadsmarknaden... Hur kan EU eller PRC destabilisera den? (Jag har inget svar annat än att sälja av USD och DowJones... men vart det kapitalet då ska ta vägen förstår jag inte riktigt). Den makroekonomiska "perfekta stormen" nalkas.
2025-04-07, 01:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Finns många som tror det är för sent att sälja av nu.
detta ger ju en möjlighet att fortfarande kunna göra det
Det är ett bra råd om börsen går ner 25% till

Så är det ju. 1918 till 1922 föll Stockholmsbörsen 60%. Då fanns det inga finans-Nissor med blonderat hår och anknäbb, men hade de funnits skulle deras "råd" våren 1919 garanterat varit "sitt lugnt i båten"...
2025-04-07, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Varför allt eller inget?

Om något så säger väl alla att man ska ta det lugnt och föredra att göra saker gradvis.

Sälj av tillräckligt för att du ska kunna känna dig lugnare och känner att du kan hantera ytterligare förluster och kunna agera sansat och ha utrymme att göra kloka investeringar (även i andra saker).

Det är väl inte säkert? Särskilt inte om man behöver pengarna inom 5 år. Om Trump håller vad han lovar och omvärlden reagerar lika hårt så kan detta bara vara början. Ungefär alla ekonomer tycks vara överens om att detta är ett katastrofalt idiotbeslut som saknar motstycke i modern historia

Men är med på vad du menar. Och skulle inte bli förvånad om det slutar falla så extremt snart. Men å andra sidan skulle jag bli ännu mindre förvånad om clownen fuckar upp allt ännu mer. Och även om Trump plötsligt skulle totalsvänga redan imorgon så har han skadat förtroendet för USA under en lång tid framöver, så politiska beslut och företagsbeslut kommer att påverkas under en lång av detta redan som det är. USAs närmaste vänner kommer att fortsätta röra sig bort från USA även om de kortsiktigt vill förhandla för att dämpa effekterna från clownbesluten

Och marknaden faller som en sten, så det lär knappast gå upp i veckan, och många ekonomer varnar för att risken för en amerikansk recession är mycket påtaglig. Så det kan mycket väl dröja innan det ljusnar

Fyfan, tänk att det bara gått 10 veckor och allt är redan (som väntat) en total cirkus. Bara 200 veckor kvar nu. Om vi har tur.

Men mitt råd till TS är att tänka långsiktigt. Tänker du kortsiktigt och säljer du av allt nu och tror att du lär kunna köpa in dig snart igen så lär du mycket väl kunna få panik och sälja av igen. Och sånt agerande kan lätt bli irrationellt och avgifterna kan äta upp mycket.

Så sälj av så att du inte har panik och agerar irrationellt eller blir låst vid vissa val, men sälj inte av så mycket att du lär vilja köpa in dig igen bara för att det slutar sjunka som en sten, för det kan ändras lika snabbt igen
Vilken goja 🤣
TDS much? 🤪

TS, lyssna inte på de här råden. Det är uppenbart att personen låtit sig skrämmas upp av media. Och ännu mer uppenbart att personen själv inte äger några aktier. Paperhands blir aldrig långvariga.

"Marknader har en tendens att återhämta sig efter dippar, även efter betydande korrigeringar eller björnmarknader. S&P 500 har i snitt återhämtat sig från korrigeringar (10–20 % nedgång) på 4–6 månader och från björnmarknader (över 20 %) på 1,5–2 år. Efter tariffdippen 2018 föll marknaden 19 % men var tillbaka på toppnivåer inom ett år. Paniksäljare låser in förluster, medan de som väntar ofta ser vinster på sikt."

Personer som Mia med grav TDS drivs inte av logik och reson, utan enbart av absolut hat och är totalt förblindade för allt som inte går ut på att konstant hata Trump, ofta är dom själva inte ens medvetna om VARFÖR dom hatar honom det är bara det dom blivit tillsagda. 🤷‍♀️

Nu är ett utomordentligt läge att investera, "buy the dipp" som man säger. Det kan fortsätta sjunka ett tag därför hade jag rekommenderat att köpa i omgångar, men det kommer vända snart igen. Bara en med förblindat hat intalar sig något annat 🤣

Tesla är sjukt undervärderade nu btw och sysslar med fler saker än bilar. Läs på om dom.

Lycka till!
2025-04-07, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Varför allt eller inget?

"Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful."

Warren Buffett.

Men paperhand Mia-Rovy på flashback vet säkert bättre än Warren 🤪🤣
2025-04-07, 01:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMertz
Vilken goja 🤣
TDS much? 🤪

TS, lyssna inte på de här råden. Det är uppenbart att personen låtit sig skrämmas upp av media. Och ännu mer uppenbart att personen själv inte äger några aktier. Paperhands blir aldrig långvariga.

"Marknader har en tendens att återhämta sig efter dippar, även efter betydande korrigeringar eller björnmarknader. S&P 500 har i snitt återhämtat sig från korrigeringar (10–20 % nedgång) på 4–6 månader och från björnmarknader (över 20 %) på 1,5–2 år. Efter tariffdippen 2018 föll marknaden 19 % men var tillbaka på toppnivåer inom ett år. Paniksäljare låser in förluster, medan de som väntar ofta ser vinster på sikt."

Personer som Mia med grav TDS drivs inte av logik och reson, utan enbart av absolut hat och är totalt förblindade för allt som inte går ut på att konstant hata Trump, ofta är dom själva inte ens medvetna om VARFÖR dom hatar honom det är bara det dom blivit tillsagda. 🤷‍♀️

Nu är ett utomordentligt läge att investera, "buy the dipp" som man säger. Det kan fortsätta sjunka ett tag därför hade jag rekommenderat att köpa i omgångar, men det kommer vända snart igen. Bara en med förblindat hat intalar sig något annat 🤣

Tesla är sjukt undervärderade nu btw och sysslar med fler saker än bilar. Läs på om dom.

Lycka till!
Självklart hatar jag Trump, och det har jag aldrig försökt dölja, han är ju trots allt en idiot. Jag är till och med stolt över det.

Ja, det lär gå upp igen, det har jag inte ifrågasatt. Men ingen vet när, och innan dess lär det tveklöst gå ner mer.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-07 kl. 01:49.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in