• 9
  • 10
2025-04-08, 23:06
Medlem
Den var skarpsöt ett par år nu smakar den inte lika sött
Citera
2025-04-08, 23:09
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Håller med Blatteman.

Jag har jobbat endel med choklad och ju sämre bönor man har desto mera behöver man använda socker och liknande.
Jag håller med Ts Tjockipluff att mjölkchokladen idag känns "frätande" i svalget.

Har aldrig upplevt detta med kvalitetschoklad av olika sorter.

(Och precis som Blatteman är inne på så känner man att GB är skit, det ser gott ut men det innehåller ingenting av värde mera än att man så gärna önskar att det vore gott.)
Till och med vissa sorter av B&J ger känslan av vakuum på paletten.

Det är tråkigt hela grejen, glass och choklad är ju gott egentligen, det är ju hela poängen varför det finns.
Dom måste ju ha sjukt kass choklad i USA då varje gång man ser dom testa marabou så säger dom typ lyxigaste chokladen jag ätit osv. Själv köper jag endast bubbly från marabou annars är det fatzer blå som gäller.
Citera
2025-04-09, 20:17
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Såfort marabou såldes till utlandet började de byta ingredienser och byta till skitig palmolja och fylla deras skräp med socker för socker och palmolja är billig.
Det är säkert så men kan vi verifiera detta?
Det är nog bara museum, om ens de, som har innehållsförteckningar kvar från förr.
Att mejla Mondelez hjälper nog föga.
Citera
2025-04-11, 18:29
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockipluff
Kanske ”socker” är ett övergripande begrepp som även inkluderar olika sorters glukossirap?

Absolut inte - nein nein unt übernein!
Citera
2025-04-11, 18:40
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Absolut inte - nein nein unt übernein!

De olika sockergifterna ska redovisas separat. Här riktigt smaskengiftiga "godsaker" (med innehållsförteckning) som grundlägger en livslång i blodsockerbergodalbana för småttingarna - våra älskade skyddslingar alt. "Gullepluttarna".

"Zoo Klubba: Socker, glukossirap, surhetsreglerande medel (E270, E327), dextros, arom, färgämnen (E120, E160a).

Skumkantareller: Glukossirap, socker, invertsockersirap, gelatin, vegetabiliska oljor (kokos, raps), syra (citronsyra), arom, ytbehandlingsmedel (karnaubavax), färgämne (E120).

Sura Colanappar: Socker, glukossirap, VETESTÄRKELSE, vatten, modifierad majsstärkelse, syror (E270, E296, E330, E350), modifierad potatisstärkelse, surhetsreglerande medel (natriumvätekarbonat), KORNMALTEXTRAKT, arom.

Fazer Dumle Original: Glukossirap, socker, vegetabiliskt fett (palm), HELMJÖLKSPULVER, kakaosmör, vasslepulver (av MJÖLK), kakaomassa, SKUMMJÖLKSPULVER, salt, emulgeringsmedel (SOJALECITIN), aromer (kola, vanillin).

Jättenappar Frukt: Glukossirap, socker, druvsocker, gelatin, syra: citronsyra, frukt- och plantkoncentrat: spirulina, safflor, äpple, citron, rättika, sötpotatis, morot, svarta vinbär, hibiskus, invertsockersirap, arom, palmolja, ytbehandlingsmedel: bivax vitt och gult, karnaubavax.
https://www.hemmakvall.se/forening/p.../familjemixen/
Citera
2025-04-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ljuger Marabou om det? Glukossirap ska ju stå med i innehållsförteckningen.

Marabou mjölkchoklad:

"Ingredienser: Socker, kakaosmör, kakaomassa, vasslepulver (MJÖLK), SKUMMJÖLKSPULVER, SMÖRFETT, vassleprodukt (MJÖLK), emulgeringsmedel (SOJALECITIN), arom. Minst 30% kakao. KAN INNEHÅLLA NÖTTER OCH VETE."

Och så Fazers mjölkchoklad som av många anses vara "finare" är Marabous:

"MJÖLK, socker, kakaosmör, kakaomassa, emulgeringsmedel (SOJAlecitin), salt, arom (naturlig vanilj). KAN INNEHÅLLA NÖTTER, MANDLAR OCH SPANNMÅL SOM INNEHÅLLER GLUTEN. Mjölkchokladen innehåller minst 30% kakao."

Och sä en exklusiv Lindtkula:

"Ingredienser: socker, vegetabiliskt fett (kokos, palmkärna), kakaosmör, kakaomassa, helMJÖLKspulver, skumMJÖLKspulver, LAKTOS, vattenfritt MJÖLKfett, emulgeringsmedel (SOJAlecitin), KORNmaltextrakt, aromer. Kan innehålla HASSELNÖTTER, andra NÖTTER. Mjölkchokladen innehåller minst 32% kakao och minst 21% mjölk."

Svårt att se att Marabou skulle vara bättre eller sämre än andra märkens mjölkchoklad.

Skrev jag att dom ljuger?

Jag sa vad som har förändrats.
Orsaken till den översöta smaken.
Citera
2025-04-14, 12:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Skrev jag att dom ljuger?

Jag sa vad som har förändrats.
Orsaken till den översöta smaken.

Ja men det skulle stå i innehållsförteckningen i så fall, varför gör det inte det tror du?
Citera
2025-04-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men det skulle stå i innehållsförteckningen i så fall, varför gör det inte det tror du?

Kanske för att det skrivs om som diverse maltos o fruktsocker och äpplejuice.
Och för att det behöver uppnå en viss procent för att behöva stå med?
Nån blandning där emellan

sockret hr i regel ersatts med majssirapp mm i alla produkter de senaste decennierna
Citera
2025-04-14, 18:18
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

sockret hr i regel ersatts med majssirapp mm i alla produkter de senaste decennierna
Gammalt kärnbränsle då? För att få upp vikten på chokladkakan och på sikt lösa problemet med slutförvaring. Bara nån procent då så klart, så det inte behöver stå med.
Citera
2025-04-15, 08:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är således ingen glukossirap i Marabous mjölkchoklad för då skulle det enligt livsmedelslagstiftningen framgå av innehållafötretckningen vilket det inte gör.

Den påstått förändrade saken har således andra orsaker.

Till exempel påstås sockerhalten av vanligt socker ha ökat och kakaohalten ha minskat, kakaopriserna är höga så säkert är det ekonomin som styrt.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-04-15 kl. 08:25.
Citera
2025-04-16, 04:11
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockipluff
Minns hur len och mild och mycket mycket njutbar Marabous mjölkchoklad smakade i min barndom på 70- och 80-talet. Den var inte översöt. Bara helt lagom söt.

Chokladkakan var inlindad av ett papper beklätt av stanniol på insidan - en detalj som i sig gav en förhöjd upplevelse.

När vi skulle sova över hos farmor vankades det alltid en ”en rad” Marabou mjölkchoklad att smaska på medan hon läste Astrid Lindgren-sagor för oss. Inte sällan blev det en hel del små fingeravtryck av choklad på de mest intressanta bokbladen. Senare kunde man, när man såg dessa chokladfläckar, påminna sig om myset hemma hos farmor och chokladen som man inte var bortskämd med i vardagslag.

Sen hände något med chokladen, sent 90-tal skulle jag säga. Sötman blev mer påtaglig, offensiv rentutav. Den river i svalget och gör att chokladen blir översöt, nästan frätande och håller i längre.

Måste ha med ingredienserna att göra, t ex ökad mängd stärkelsesirap.

Saknar den mildare, renare mjölkchokladsmaken från barndomen helt enkelt.

Nån annan än Tjockipluff som går i dessa brunkletiga nostalgitankar?
Jag växte upp på 90-talet, men håller med om att Marabou blivit för sött sedan dess. Det kanske är en förändring som kommit gradvis. Nu finns det nästan som en hint av karamell i och det är inte lika gott som ren chokladsmak.

En annan sak är alla misslyckade smaker. Salt och sött går inte ihop t ex. Helt idiotiskt att man använder salta nötter exempelvis i smaken pistage.
Citera
2025-05-09, 11:54
Medlem
Köpte med mig en Frukt & Mandel hem, en favorit sedan många år.

Den runda mjuka mjölkchokladsmaken finns inte längre där. Den smakar spetsigt och sliskigt och samtidigt tunt.

För bara någon veckan sedan köpte jag en och den smakade mer normalt. Ska det vara såhär tänker jag inte köpa den mer.

Åt dumt nog upp hela och nu ångrar jag mig, borde slängt den. Den lämnade en äcklig och konstig eftersmak. En sån köper jag inte i första taget igen.
Senast redigerad av blublang 2025-05-09 kl. 12:29.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in