2006-08-27, 22:52
Bannlyst
Jag har märkt att jag har börjat tappa mycket (!) hår nu. på min kudde på morgonen brukar det ligga en liten hög och om jag drar mina fingrar igenom det när det är otvättat kommer en klump med. jag är 18 år och mitt hår växer fortfarande lika mycket så något tunnhårig blir jag inte. kan detta vara nån sorts vitaminbrist?
Citera
2006-08-27, 23:12
Medlem
Gott&Blandats avatar
prova käka b-vitamin tillskott.
Citera
2006-08-28, 15:04
Medlem
-HunteR-s avatar
Det kan vara vitamin brist av olika slag, men inte minst Retinol överskott (Vitamin-A!),, överintag av vitamin-A är tyvärr väldigt lätt att få, och det är inte förens på senare år bieffekterna börjat uppmärksammas. Goggla efter sido/bi-effekterna av överintag. Påverkande överintag behöver inte vara mer än 0.2 ggr större än RDI.
Citera
2006-08-28, 15:05
Medlem
-HunteR-s avatar
Du kan även ha en hel del androgen aktivitet i stil med, tex att din kropp producerar mer testosterone än vanligt, och att du kanske har ärftligt håravfall. Altså testosterone sönderfalelr till en rad saker, däribland DHT som förgiftar hår säcks cellen.
Citera
2009-10-04, 16:27
Medlem
Zequrs avatar
Se till att äta nog med järn. Järnbrist brukar få en att fälla hår och en massa annat otrevligt, och det är lätt att få som tjej. Blodprodukter och kött är nog enklaste vägen. Ät lite frukt o grönsaker också, så tar kroppen upp det bättre, och så får du massa annat bra för håret på köpet. Kroppen är inte lika bra på att ta upp saker i piller som i mat, så mat är att föredra. Va snäll mot håret också, slit inte i det. Borsta försiktigt, topparna först, o sen arbeta dig uppåt. Tvätta det inte hela tiden heller. Håret kanske blir äckligt tycker du men fettproduktionen ökar bara juh mera du tvättar det. Håret vänjer sig och blir inte fett lika fort om du inte tvättar det jämt.
Citera
2009-10-04, 17:07
Medlem
Krafses avatar
Haha, detta problemet har jag också. Tror dock att det beror på att mitt hår är långt nu och att håren är "programmerade" att trilla av ungefär vid denna längden. Fast vad vet jag.. Kan väl tillägga att jag säkert har alla möjliga sorters vitaminbrister, äter nog inte så näringsrik mat. Jaja, skit samma. Det är manligt att tappa håret.
Tror dock inte jag har järnbrist eftersom jag inte har känt av några såna symptom på jättelänge. Man brukar väl, om man har järnbrist, få såna där svimningar om man reser sig hastigt?
Citera
2009-10-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Haha, detta problemet har jag också. Tror dock att det beror på att mitt hår är långt nu och att håren är "programmerade" att trilla av ungefär vid denna längden. Fast vad vet jag.. Kan väl tillägga att jag säkert har alla möjliga sorters vitaminbrister, äter nog inte så näringsrik mat. Jaja, skit samma. Det är manligt att tappa håret.
Tror dock inte jag har järnbrist eftersom jag inte har känt av några såna symptom på jättelänge. Man brukar väl, om man har järnbrist, få såna där svimningar om man reser sig hastigt?
Hår faller aldrig av pga längd, det är död vävnad, så rötterna har inte en blekaste om hur långa hårstrån du har. Längden begränsas pga att håret faller av efter en viss tid.
Citera
2009-10-04, 18:32
Bannlyst
Oroa dig inte.. Vi andra ser bara snyggare ut för brudarna!
Senast redigerad av Paraflex 2009-10-04 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in