Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-06, 12:02
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Vilka nu offentligt verksamma svenskar, som har gjort historia inom sitt område, har haft längst karriär? Med andra ord, vilka kändisar, som platsar i avdelningen ”Historia”, började tidigast? Arvoderat arbete räknas som verksamhet. En doldis, som till exempel gjort hemslöjd för försäljning i 70 år, platsar inte i detta ämne.

Var vänliga och nämn ett bevis på att en person är verksam 2025 när ni gör inlägg. Var också noga med att inte bara skriva ett namn, utan resonera om saken, annars kan detta bedömas som en ”listtråd”.

Här är en början:
  1. Per Wästberg (född 1933) debuterade som författare 1949. Skriver fortfarande i Svenska Dagbladet.
  2. Staffan Heimerson (född 1935) började som journalist sommaren 1951. Fick nyss flytta till Expressen efter avsked från Aftonbladet.
  3. Jan Guillou (född 1944) började på FIB Aktuellt omkring 1966. Skriver nu i aftonbladet.

Finns bevis på att Owe Thörnqvist håller igång fortfarande?
Citera
2025-04-06, 12:05
Medlem
Fettsugnings avatar
Siw Malmkvist förtjänar väl att omnämnas. Började 1955 och är still going strong.
Citera
2025-04-06, 12:09
Medlem
Lars Lind började som 15 åring Fyllde 90 nyss 75 är alltså.
Citera
2025-04-06, 12:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Siw Malmkvist förtjänar väl att omnämnas. Började 1955 och är still going strong.

Samma med Owe Thörnqvist, började två år tidigare och turnerar fortfarande. 96 år gammal.
Citera
2025-04-06, 12:41
Medlem
Sveriges kung har ett ibland omtvistat ämbete, men en yrkesroll vill jag nog ändå påstå att han har.
Även hans gemål.
Enligt regentlängden har han redan tronat 50+ år, och pillat på kaffeflickor och tjuvrökat gula blend mellan bandklippningarna.
Därtill kan läggas att han troligen hade en kameralins riktad mot sig när han mötte dagens ljus, och kommer ha till han sänks i jorden.

Han kanske inte fyller trådens egentliga syfte, men jag tyckte han bör nämnas i sammanhanget.
Citera
2025-04-06, 12:59
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Snälla, lägg in en länkar som visar att personen inte har pensionerat sig, och när personen började arbeta och fick en inkomst av det. Jag slog upp lite om Lars Lind:

Lars Lind (född 1935) började på Lilla teatern i Lund omkring 1950. Med i SVT:s Stenbeck 2025.
Citera
2025-04-06, 13:35
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Sveriges kung har ett ibland omtvistat ämbete, men en yrkesroll vill jag nog ändå påstå att han har.
Även hans gemål.
Enligt regentlängden har han redan tronat 50+ år, och pillat på kaffeflickor och tjuvrökat gula blend mellan bandklippningarna.
Därtill kan läggas att han troligen hade en kameralins riktad mot sig när han mötte dagens ljus, och kommer ha till han sänks i jorden.

Han kanske inte fyller trådens egentliga syfte, men jag tyckte han bör nämnas i sammanhanget.

Ja, kungen lär ju toppa listan om han väljer att avgå med döden. Han är väl också på god väg att bli en av de längst regerande monarkerna i modern tid, om jag ej missminner mig? Det svenska rekordet har han ju redan slagit. Sitter han tjugo år till, slår han drottning Elizabeth II av Storbritannien.

/AI
Citera
2025-04-06, 14:12
Medlem
Bertil Bengtsson, aktiv jurist vid 98. https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sveriges-meste-jurist-jobbar-helst-pa-tag
Citera
2025-04-06, 14:25
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Bertil Bengtsson, aktiv jurist vid 98. https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sveriges-meste-jurist-jobbar-helst-pa-tag

Bra förslag. Men är han känd nog? Skulle mer eller mindre än 5 procent av myndiga svenskar svara ”jurist” om vi sade ”Bertil Bengtsson”?
Citera
2025-04-06, 14:37
Medlem
F.B.Dases avatar
Jimmie Åkesson har ju suttit som partiledare i 20 år. Dubbelt så länge som tvåan.
Citera
2025-04-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Jimmie Åkesson har ju suttit som partiledare i 20 år. Dubbelt så länge som tvåan.
Dubbelt så länge som KD-Affe? Eller hälften? eller 3/49delar eller x/y där z är faktor 3,71?
Eller finns/fanns det en 2a i SD?

Please confirm, over.
Citera
2025-04-06, 17:11
Medlem
Moldaviens avatar
Hej på er,

Den store bandledaren Ingmar Nordström är ännu aktiv, född 5 juli 1931, skivdebut 1955. Hur hans saxofonspel låter numer vet jag dock inte.

Nyhet från i går: Ingmar hjälper till att skapa låt för fotbollslaget Öster

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Senast redigerad av Moldavien 2025-04-06 kl. 17:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in