Citat:
Visst att hotellen kan va billiga men gr ven upp till 3000kr per natt vid turistssong.
Men drinkarna brjar ju likna sverigepriser d det r s mnga turister.
tillex 80kr fr en drink p prislistan som r vl gmd med en ljussttning som gr det omjligt att lsa priset med flit men vid kassan blir det 50% pslag frn alla p kvllen.
l fr 55kr 0,4l r vl inte speciellt billigt.
de som har fasta priser har ofta drinkar runt 100kr.
matstllen som tar 15% i serviceavgift och sen nd vill ha dricks.
Och barer som frsker lura folk att betala med kort s att folk ska lmna mer dricks med extremt stora skrmar vid kassan dr man ska skmmas om man inte trycker 10 eller 30% dricks osv.
Dricks lmnar man vid bra service i handen inte nr nn tigger.
Inte heller godis,choklad och mat r sdr jttebilligt.
Mnga grejer r dyrare n p ica i sverige.
en mango kostade 45kr p lidl .Visserligen var den frn spanien och supergod men nd.
Men drinkarna brjar ju likna sverigepriser d det r s mnga turister.
tillex 80kr fr en drink p prislistan som r vl gmd med en ljussttning som gr det omjligt att lsa priset med flit men vid kassan blir det 50% pslag frn alla p kvllen.
l fr 55kr 0,4l r vl inte speciellt billigt.
de som har fasta priser har ofta drinkar runt 100kr.
matstllen som tar 15% i serviceavgift och sen nd vill ha dricks.
Och barer som frsker lura folk att betala med kort s att folk ska lmna mer dricks med extremt stora skrmar vid kassan dr man ska skmmas om man inte trycker 10 eller 30% dricks osv.
Dricks lmnar man vid bra service i handen inte nr nn tigger.
Inte heller godis,choklad och mat r sdr jttebilligt.
Mnga grejer r dyrare n p ica i sverige.
en mango kostade 45kr p lidl .Visserligen var den frn spanien och supergod men nd.
Jag hller i stort sett med dig
Budapest r ganska dyrt srskilt fr att vara i ett stland
Maten r normalt sett dyr och dlig, kanske ngot billigare n hr men frhllandevis dyr
Befolkningen r inte srskilt serviceinriktad, om du frgar ngonting fr du sllan ett ett svar som du kan anvnda dig av eller bara halva svaret. De r p grnsen till otrevliga.
Befolkningen r inte fri frn invandrare, det r frhllandevis ganska mnga fr att vara ett stland, bl a finns det kineser, zigenare och diverse olika grupper, hur de kommer in vet jag inte. Det finns en och annan snygg tjej ocks frn andra lnder, de kanske jobbar med vuxenfilm?
Staden r vacker ja till och med extremt vacker, man skall ka till Budapest fr att se staden som hller p att restaureras till hur den sg ut i sterike Ungern riket. Staden r fantastisk.
Baden likas, de r fantastiska, frhllandevis hga intrden ca 300 - 400 om jag kommer ihg rtt, en normal ungrare har nog svrt med det intrdet. Men jag trffade ingen ungrare p badet. Glm inte badmssa som man mste ha i vissa bassnger...
Passa p att ka till Balatonsjn, det r ganska enkelt med tg, helt annan milj, mnga badar, men det ser nog inte s aptitligt ut fr en svensk. Siktdjupet i vattnet r ca 5 cm. Detta r och har varit ungrarnas och st stora riviera...
Passa ocks p att ka ut ur turiststrken, vnligare mnniskor, godare mat, billigare mat, bttre service och se mer av det riktiga Ungern.
Jag tror budapestborna r som de r pga att de knner inte ngon samhrighet med varken slaverna eller germanerna eftersom de r ett finsk ugriskt folk. De hade det vldigt bra fram till frsta vrldskriget, sedan blev det smre, efter 1945 blev omrdet kommunistiskt och det gick t helvete med besked. De lever kvar och tror att det skall vara som fre frsta vrldskriget. De tror ocks att de har blivit lurade av bde germaner och slaver. De lever p drmmar ivrigt phejade av Orban. Men detta r min teori.