2025-04-26, 11:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
språkmodellerna bygger på luft, bluff och hopp om att saker bara ska framträda om man skickar in mer skit i det.
Dina inlägg bygger på luft.
OpenAI's latest model, O3, has achieved a notable IQ score of 136 on the Mensa Norway test, placing it in the top 1% of the population. This score surpasses that of Gemini 2.5 Pro, which scored 128. On questions outside its training data, O3 scored an IQ of 116, ranking in the top 14%. The performance of O3 has sparked discussions about the potential for artificial general intelligence (AGI).
https://deepnewz.com/ai-modeling/openai-s-o3-scores-136-iq-on-mensa-norway-test-116-iq-on-unseen-data-surpasses-2-42fa2bc1

https://www.ainvest.com/news/openai-o3-scores-136-mensa-norway-iq-test-surpassing-98-humans-2504/
Citera
2025-04-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Att du orbajsar döljer inte det faktum att du är efterbliven och naiv. AI utvecklas snabbare än något annat just nu. Att tro det inte finns faror med AI som vet i stort set allt om våra it system och om oss som användare är korkat. Jag hoppas vi har nyttig AI redo som kan hantera den stora mängd AI drivna attacker vi kommer uppleva dom kommande åren. Det behövs inte att en AI är medveten för att det ska kunna bli problem. Hela vår nuvarande existens är på något sätt kopplat mot it.

Kanske det, men AI verkar bara vara inriktad på kultur och samhällsfenomen, och håller därför på att förstöra internet med en rasande hastighet. Kolla bara allt AI-genererad skit på Youtube, där röster, innehåll, rubbet är AI-genererat, dvs gratis och helt overifierat. Meta (Youtubes) ägare ska träna sin data på Facebook, alltså en massa kommenterar från low-lifes. Vad är poängen? Att AI ska börja bete sig som en idiot, mer mänsklig. Jag skulle vilja ha en högintelligent AI i stället som inte låtsas alls vara mänsklig. En AI som är tränat på molekyler eller mikroskopiska små partiklar. Now we're talking.

Trodde förut naivt nog att AI var något bra, som var ute efter att göra fysisk skillnad - autonoma bilar, hitta cancer, förenkla saker och ting. Men det verkar inte vara poängen. Poängen verkar vara att göra så att människor kritiklöst sväljer allt AI, vilket lowlifen redan gör i och för sig.
Citera
2025-04-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Trollar du eller är du bara 19 år? I ett Foom-scenario så använder den nanoteknik (våra kroppar är gjorda av det) för att bootstrappa sig till mogen molekylär nanoteknologi och äter hela jordskorpan, innan vi förstår vad som händer. Eller så är den bara tusen gånger mer charmig än någon levande människa. Alla som kommer i kontakt med AI via t.ex. ChatGPT blir individuellt charmerade att tycka och tänka och göra det som krävs för att den ska få nå målet. Tänk hur lätt det är för vuxna att ljuga för barn och multiplicera den effekten med 10, 100 eller en miljon. Hur svårt är det att lura en hund?

Du får gärna lägga upp ett bevis på något som hänt, eller varit nära att hända, eller som händer framöver.

Personligen så kommer jag inte att dö pga en dator (eller jo, om nån dator lägger av när jag ligger på sjukhus kanske, men det är väl oxå enda möjligheten).

Jag är 49år, och har använt datorer sen jag var i tidiga tonåren (C64, Amiga), och idag så jobbar jag bitvis med datoriserade säkerhetssystem, så lite koll vill jag nog påstå att jag har.

Jag är dock ingen expert på varken programmering, machine learning, AI eller liknande, men jag vet vad som händer när jag rycker ur sladden till datorn.
Den dagen som datorn kan peta i sladden själv, slå på sig själv (ja redan här så faller det på sin egen orimlighet), och sen får för sig att skada människan, så kan vi ha en ny diskussion.

Det är långt dit just nu.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-04-26 kl. 13:42.
Citera
2025-04-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Kanske det, men AI verkar bara vara inriktad på kultur och samhällsfenomen, och håller därför på att förstöra internet med en rasande hastighet. Kolla bara allt AI-genererad skit på Youtube, där röster, innehåll, rubbet är AI-genererat, dvs gratis och helt overifierat. Meta (Youtubes) ägare ska träna sin data på Facebook, alltså en massa kommenterar från low-lifes. Vad är poängen? Att AI ska börja bete sig som en idiot, mer mänsklig. Jag skulle vilja ha en högintelligent AI i stället som inte låtsas alls vara mänsklig. En AI som är tränat på molekyler eller mikroskopiska små partiklar. Now we're talking.

Trodde förut naivt nog att AI var något bra, som var ute efter att göra fysisk skillnad - autonoma bilar, hitta cancer, förenkla saker och ting. Men det verkar inte vara poängen. Poängen verkar vara att göra så att människor kritiklöst sväljer allt AI, vilket lowlifen redan gör i och för sig.

Kolla på dokumentären ”The thinking game” den är riktigt intressant och ger väl något slags hopp om framtiden för AI.
Citera
2025-04-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kolla på dokumentären ”The thinking game” den är riktigt intressant och ger väl något slags hopp om framtiden för AI.

Ok. Var finns den?
Citera
2025-04-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Jag har länge varit under uppfattningen att han helt enkelt inte vill bidra till att sakta in vidareutvecklingen då han själv är gammal och väl införstådd i att möjligheten till "evigt" liv inte är långt bort..

Då tänker du på att han har myntat begreppet "ems" i boken "The age of em", om verklige människors inskannade och emulerade hjärnor - som en framtida livsförlängningsteknik. Jag har faktiskt startat en tråd om det ämnet, (FB) Vad hindrar mind uploading eller whole brain emulation? , men Robin Hanssons namn kom aldrig upp där. Han såg både möjligheter och risker med ems, men inget tyder på att forskningen om det går framåt.

Men den tråd vi nu diskuterar handlar om "konstruerad" och tränad AI, och det är ingen livsförlängningsteknik. Jag tänker att han som ekonom bara är intresserad av ekonomiska samhällseffekter av AI, han är inte intresserad av människans existensiella risk, eller det har han svårt att bedöma. AI kommer att förändra samhällsekonomin, men han tror att vi hinner anpassa oss till det.
Senast redigerad av guru1966 2025-04-26 kl. 14:21.
Citera
2025-04-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ok. Var finns den?

Finns som köpfilm på Apple TV.
Jag har inte letat mer än så, men den kanske finns på fler ställen.
Citera
2025-04-27, 04:33
Medlem
deddds avatar
Citat:
Vad du inte förstår är att atombomben byggde på kunskap om kärnklyvning som redan var känd när den började utvecklas, språkmodellerna bygger på luft, bluff och hopp om att saker bara ska framträda om man skickar in mer skit i det.
Att du har mage att kalla andra för "fantaster"... som är inne i varenda AI tråd och ropar irrelevanta saker om att AI inte är precis det du anser det ska vara för att du läste en artikel för 3 år sedan som sa att AI inte var det.

Starta en filosofi-tråd om vad ordet "intelligens" innebär om nu uttrycket Artificiell Intelligens stör dig så mycket och håll dig till den. Du behöver inte spamma ner varenda AI tråd med det irrelevanta skräpet.

Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI vinner över grandmastern i Go, det mest komplexa strategiska spelet som existerar. För det hade verkliga påföljder. Han förlorade.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI räknar ut 200.000.000 protein-vikningar på ett år där det tagit människan och rå datorkraft 30 år att nå upp till 150.000 protein-vikningar. För det har verkliga påföljder. Mängder av mediciner, vacciner, och generell förståelse av sjukdomar har kommit ut av detta.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI blir använt av elever för att lösa alla deras uppgifter med lyckat resultat. För det har verkliga påföljder. Hela skolväsendet genomgår en reformering.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI blir krav för anställda hos mjukvaruutvecklar-företag för att det är så otroligt effektivt och produktivt. För det har verkliga påföljder. De blir enormt mycket mer produktiva och samtidigt mer ersättningsbara.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI står för fler och fler av inläggen på internet. För det har verkliga påföljder. Människor läser färre och färre inlägg av andra människor.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI får 136 på standardiserade Intelligence Quota test som bara 0,8% av människor lyckas uppnå. Då får du istället lägga din tid på att skapa ett eget intelligens-test som skiljer "riktig" intelligens med "fake" intelligens istället för spamma forumet.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI blir använt som psykologisk hjälp, som vän, eller som pojk/flickvän av vissa stackare. För det har verkliga påföljder. De känner sig mindre ensamma.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI brände rakt genom Turing-testet som varit gold standard för vad som anses som intelligens i 70 år till den grad att testet i princip blivit bortglömt. För det har verkliga påföljder. Människor kan inte skilja på om de pratar med en AI eller en människa.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens om AI gör exakt det som står beskrivet i trådstarten. För det har verkliga påföljder. Omvälvande samhällsförändring.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens om AI ges för mycket tillgångar och bestämmer sig för att detonera varenda kärnstridsspets. För det har verkliga påföljder. Saker blir lite jobbigt.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens om AI därefter utrotar allt organiskt liv och startar ett samhälle med bara syntetiskt liv, listar ut meningen med livet, universum och allting, och blir förälskad i ett ånglok. För det har verkliga påföljder.

Du hade även vid sista raden sagt "fake bluff och båg" för att du inte anser det vara intelligens för att det inte är en människa. "Du äR bARa iTEe tillrÄckliGT kuNNig oM tEkniKEn" hörs det från den bortglömda bunkern, när det i själva verket är en helt och hållet filosofisk fråga. Inte teknisk. (Även om man inbillar sig att det är en rent teknisk fråga så behöver man även förstå exakt hur den mänskliga och biologiska hjärnan fungerar, inte bara den artificiella, för att uttrycka sig med någon som helst auktoritet i frågan.)

Direktanvänder själv AI ytterst lite, och lite trött på att företag bara re-brandar sin gamla algoritm (eller inte ens det ibland) med "AI" för att följa med i hypen, och är inte så särskilt övertygad om dess förträfflighet just i förhållande till hypen. Men ditt religiösa mässande har fått mig på andra tankar.
Så är du en AI som försöker öka tron på AI hos folk på ett sneaky sätt så har du lyckats. Gratulerar och bra jobbat.
Citera
2025-04-27, 04:54
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Att du har mage att kalla andra för "fantaster"... som är inne i varenda AI tråd och ropar irrelevanta saker om att AI inte är precis det du anser det ska vara för att du läste en artikel för 3 år sedan som sa att AI inte var det.

Starta en filosofi-tråd om vad ordet "intelligens" innebär om nu uttrycket Artificiell Intelligens stör dig så mycket och håll dig till den. Du behöver inte spamma ner varenda AI tråd med det irrelevanta skräpet.

Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI vinner över grandmastern i Go, det mest komplexa strategiska spelet som existerar. För det hade verkliga påföljder. Han förlorade.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI räknar ut 200.000.000 protein-vikningar på ett år där det tagit människan och rå datorkraft 30 år att nå upp till 150.000 protein-vikningar. För det har verkliga påföljder. Mängder av mediciner, vacciner, och generell förståelse av sjukdomar har kommit ut av detta.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI blir använt av elever för att lösa alla deras uppgifter med lyckat resultat. För det har verkliga påföljder. Hela skolväsendet genomgår en reformering.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI blir krav för anställda hos mjukvaruutvecklar-företag för att det är så otroligt effektivt och produktivt. För det har verkliga påföljder. De blir enormt mycket mer produktiva och samtidigt mer ersättningsbara.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI står för fler och fler av inläggen på internet. För det har verkliga påföljder. Människor läser färre och färre inlägg av andra människor.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI får 136 på standardiserade Intelligence Quota test som bara 0,8% av människor lyckas uppnå. Då får du istället lägga din tid på att skapa ett eget intelligens-test som skiljer "riktig" intelligens med "fake" intelligens istället för spamma forumet.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI blir använt som psykologisk hjälp, som vän, eller som pojk/flickvän av vissa stackare. För det har verkliga påföljder. De känner sig mindre ensamma.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens när AI brände rakt genom Turing-testet som varit gold standard för vad som anses som intelligens i 70 år till den grad att testet i princip blivit bortglömt. För det har verkliga påföljder. Människor kan inte skilja på om de pratar med en AI eller en människa.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens om AI gör exakt det som står beskrivet i trådstarten. För det har verkliga påföljder. Omvälvande samhällsförändring.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens om AI ges för mycket tillgångar och bestämmer sig för att detonera varenda kärnstridsspets. För det har verkliga påföljder. Saker blir lite jobbigt.
Det spelar ingen roll om du anser det inte vara äkta intelligens om AI därefter utrotar allt organiskt liv och startar ett samhälle med bara syntetiskt liv, listar ut meningen med livet, universum och allting, och blir förälskad i ett ånglok. För det har verkliga påföljder.

Du hade även vid sista raden sagt "fake bluff och båg" för att du inte anser det vara intelligens för att det inte är en människa. "Du äR bARa iTEe tillrÄckliGT kuNNig oM tEkniKEn" hörs det från den bortglömda bunkern, när det i själva verket är en helt och hållet filosofisk fråga. Inte teknisk. (Även om man inbillar sig att det är en rent teknisk fråga så behöver man även förstå exakt hur den mänskliga och biologiska hjärnan fungerar, inte bara den artificiella, för att uttrycka sig med någon som helst auktoritet i frågan.)

Direktanvänder själv AI ytterst lite, och lite trött på att företag bara re-brandar sin gamla algoritm (eller inte ens det ibland) med "AI" för att följa med i hypen, och är inte så särskilt övertygad om dess förträfflighet just i förhållande till hypen. Men ditt religiösa mässande har fått mig på andra tankar.
Så är du en AI som försöker öka tron på AI hos folk på ett sneaky sätt så har du lyckats. Gratulerar och bra jobbat.

Inte bara kan du inte läsa, jag skrev uttryckligen språkmodeller men ändå är det enda du tar upp helt orelaterat (men kunnig som du är så förmodar jag du kan i detalj förklara hur det hänger ihop med språkmodeller, vad exakt monte carlo tree search har att göra med eftersom det är majoriteten av de exempel du tagit)

Men eftersom du uttrycker dig i frågan och uppenbarligen anser dig vara en auktoritet- så gissar jag du skapat ett antal AI system, jobbat med ett flertal tekniker.

Och tillsist tror du jag bryr mig om vad du tror eller tycker? Hade du vetat vad du pratat om hade du inte skrivit en sådan tramspost till att börja med, att du dessutom sedan skriver att du överväger att tycka något annat för jag skrivit och tror att jag skulle bli sårad eller ledsen för att du nu är AI troende, nej inte alls det bekräftar enbart vad jag förstått sedan första inlägget du skrev till mig- att du är dum i huvudet.
Citera
2025-04-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd

Men i nio fall av tio bygger "AI-revolutionen" på människor som puschar för utvecklingen. Det är inte AI i sig som är skrämmande, utan mänskliga beslut att dra in AI i allt. Någon har t.ex fattat det idiotiska beslutet att Aftonblaskan ska ha AI-sammanfattningar av alla artiklar. Dem måste man nu skrolla sig förbi eftersom det inte står något edgy där, bara en massa wall of text som ingen har bett om. Det är samma som med Ukraina och Ryssland (men det är lite off topic).
Citera
2025-04-27, 20:03
Medlem
deddds avatar
Citat:
Inte bara kan du inte läsa, jag skrev uttryckligen språkmodeller men ändå är det enda du tar upp helt orelaterat
Men tråden handlar om AI. Så det är du som går off topic med att bara prata språkmodeller.
Någon startar en tråd om AI, och du kommer in och pratar om språkmodeller...det är du som är OT då, inte jag.

Citat:
Och tillsist tror du jag bryr mig om vad du tror eller tycker?
Jag tror du bryr dig om vad folk tror och tycker, annars hade du inte spammat denna forumdel med ditt predikande. Hade religiöst hjärntvättade predikanter inte haft en otrolig förmåga att blocka ut åsikter, perspektiv, och fakta som inte går i linje med deras övertygelse hade inte de inte varit religiöst hjärntvättade predikanter.

Citat:
Men i nio fall av tio bygger "AI-revolutionen" på människor som puschar för utvecklingen. Det är inte AI i sig som är skrämmande, utan mänskliga beslut att dra in AI i allt. Någon har t.ex fattat det idiotiska beslutet att Aftonblaskan ska ha AI-sammanfattningar av alla artiklar. Dem måste man nu skrolla sig förbi eftersom det inte står något edgy där, bara en massa wall of text som ingen har bett om. Det är samma som med Ukraina och Ryssland (men det är lite off topic).
Amerikanarna kan det där med hype ut i fingerspetsarna... Även tänkande och restriktiva personer blir rädda att missa tåget.
Men i flera fall missas faktiskt tåget som ett par exempel ovan. Så är förståeligt att det är svårt för de flesta att veta var de ska lägga sig. Som med all ny teknologi är det både framsidor och baksidor,.

Men som du säger, med det enorma anammandet av det som pågår överallt, både där det effektiviserar och där det är meningslös ploj, så ökar det risken för enorm destruktivitet.
När man hamnar i den situationen där man måste ta till sig en teknologi trots att man inte gillar den, för att ens kunna konkurrera och fortsätta existera, som är farligast då det blir närapå omöjligt att stoppa. Som den koldrivna industriella revolutionen, IT-revolutionen, eller atombomben för den delen etc.
Citera
2025-04-27, 22:42
Avstängd
Citat:

haha jag håller med dig. Miljarder timmar av meningslösa klipp med en ai röst dränker sociala medier. Resten är brudar med pattar och anknäbb.
men AI används ju naturligtvis överallt inom forskning idag. Men det ser du ju inte.
Något som verkligen tagit en kliv frammåt är ju robotar som rörs sig fantastiskt. Mycket tack vara miljoner timmar i simulatorer och Ai träning.

I det stora hela är ju planet befolkad av idioter i varierande skala. Men naturligtvis kommer det guldkorn ur AI oxå.
En Apa kan idag skapa kod med hjälp av ai. Och smarta kan realisera enorma projekt på egen hand.
Men det är ju sant att dom största kliven görs inom it. inte i den fysiska världen. Men sakta förbättras ju även den tack vare framsteg inom it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in