2006-08-27, 22:18
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
...enligt SVT:s ettans magasinsprogram ikväll.

50% av alla svenska män är överviktiga, 33% av alla kvinnor (BMI har använts som mätmetod). Överviktsproblemen motsvarar idag samma kostnader som trafiken förorsakar (direkta skador/dödsfall o sjukskrivningar), 16 miljarder per år, men fetmakostnaderna växer, medan man börjat få kontroll på trafikkostnaderna.

Kistor görs normalt i bredden 65 cm, nu har Fonus Falköpingsfabrik lagt in 115 cm som en standardprodukt.

Är fetma en naturlig bieffekt av välståndssamhället? Hur skall man få bukt med 'övergödningen'?
Citera
2006-08-27, 23:11
Medlem
Gott&Blandats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Hur skall man få bukt med 'övergödningen'?
Du svarade ju på din egen fråga.
Citat:
Fler dör av fetma än av svält...
Citera
2006-08-27, 23:18
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Nja, jag har mina teorier, men knappast svaret, det är nog ganska komplext.

Att säga "spring mer, ät mindre" är klämkäckt och glasklart rätt. Men varför gör inte feta det, då? Insikten finns nog hos de flesta, lik förbannat äter folk ihjäl sig.
Citera
2006-08-27, 23:26
Medlem
Citat:
...enligt SVT:s ettans magasinsprogram ikväll.

50% av alla svenska män är överviktiga, 33% av alla kvinnor (BMI har använts som mätmetod). Överviktsproblemen motsvarar idag samma kostnader som trafiken förorsakar (direkta skador/dödsfall o sjukskrivningar), 16 miljarder per år, men fetmakostnaderna växer, medan man börjat få kontroll på trafikkostnaderna.

Kistor görs normalt i bredden 65 cm, nu har Fonus Falköpingsfabrik lagt in 115 cm som en standardprodukt.

Är fetma en naturlig bieffekt av välståndssamhället? Hur skall man få bukt med 'övergödningen'?

Hörde någonstans av någon, att finns det mat i överflöd, så äter människan i princip ihjäl sig. Och det stämmer ju.
Bästa vore ju givetvis att fördela maten så att alla fick utav den......då får alla lagom med mat, ingen behöver svälta ihjäl eller äta ihjäl sig.
Men det är ju bara en utopi.
Förmodligen går det ej att stoppa denna "hetsätning"; finns det mat så äter människan.
Citera
2006-08-27, 23:34
Moderator
ofays avatar
Jag tycker regeringen ska sätta billigare moms på nyttig mat och dyrare på onyttig mat.
Företag har ett stort ansvar också. En timmes promenad på arbetstid i veckan med utbildad instruktör och rådgivare.
Regelbundna hälsokontroller och träffar med utbildad personal, säg att man exempelvis har högt bt, då finns en expert med bra råd.
Detta borde regeringen subventionera, kostnaden för samhället kommer bli enorm annars.
I vårt företag får alltid hjälp NÄR vi blivit sjuka men innan då.... Vi fick förebyggande massage på arbetstid men det blev för dyrt serru. hm.. Vi får iof 1000:- i motionsbidrag per år men jag tror inte det räcker, människor behöver motiveras

Var på Maxi och tittade på Sötad fruktsoppa vs Osötad fruktsoppa, gissa vilken som var dyrast?
Rent fint fettsnålt kött= svindyrt
chips, läsk mm =billigt
Citera
2006-08-27, 23:34
Medlem
Det skiter väl jag i, sålänge min deffade muskliga kropp attraherar fler brudar en en fettsäck gör
Citera
2006-08-27, 23:37
Medlem
Höj momsen på sötsaker, sänk den på frukt och grönt. Öka stödet till idrottsföreningar.
Citera
2006-08-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Var på Maxi och tittade på Sötad fruktsoppa vs Osötad fruktsoppa, gissa vilken som var dyrast?
chips, läsk mm =billigt

Detta är riktigt irriterande. Är nyttigare mat verkligen dyrare att producera? Eller vad är det efterfrågan som styr priset?

Känns så dumt när man VILL äta nyttigt men inte har råd att göra det.
Citera
2006-08-27, 23:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Detta är riktigt irriterande. Är nyttigare mat verkligen dyrare att producera? Eller vad är det efterfrågan som styr priset?

Efterfrågan styr. Det är billigare att producera större mängder.

Skrota den söta feta maten på dagis och förskola. Barn ska inte lära sig äta glass och nyponsoppa till mellanmål! Det föder ett sockerberoende oavsett hur nyttig mat de serveras hemma.
Citera
2006-08-27, 23:44
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Det skiter väl jag i, sålänge min deffade muskliga kropp attraherar fler brudar en en fettsäck gör

Word...
Citera
2006-08-27, 23:50
Medlem
wembis avatar
Folk lever längre och längre. Men pensionsåldern är fortfarande densamma.
Låt folk dö av välfärd hellre än att avveckla den. Vi har inte råd att låta alla leva.
Citera
2006-08-28, 00:01
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Jag tycker regeringen ska sätta billigare moms på nyttig mat och dyrare på onyttig mat.
Företag har ett stort ansvar också. En timmes promenad på arbetstid i veckan med utbildad instruktör och rådgivare.
Regelbundna hälsokontroller och träffar med utbildad personal, säg att man exempelvis har högt bt, då finns en expert med bra råd.
Detta borde regeringen subventionera, kostnaden för samhället kommer bli enorm annars.
I vårt företag får alltid hjälp NÄR vi blivit sjuka men innan då.... Vi fick förebyggande massage på arbetstid men det blev för dyrt serru. hm.. Vi får iof 1000:- i motionsbidrag per år men jag tror inte det räcker, människor behöver motiveras

chips, läsk mm =billigt

Den här typen av problem fick vi med alltings privatisering, globalisering och liberalisering. Någon kollade väl in fetmabomben i USA i slutet av 80-talet och tänkte att "där är en riktigt skitdålig grej som vi bara måste kopiera!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in