Citat:
Ursprungligen postat av
Cuttherope
Ok så mammutarna föddes ur ägg menar du?
1) Lär dig citera.
2) Du skrev explicit
"[blir] svårt att hitta en hona av någon art som kan föda fram en sån stor, möjligen en blåvalsmamma. Fast då hinner väl dinosariusbabisen drunkna innan man får tag i den". Du pratar om dinosaurier, inte mammutar. Bara för att du senare nämner mammutar i ett annat stycke så gör det dig inte mindre korkad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cuttherope
Låt oss vanliga människor diskutera på vår nivå och ha lite kul.
Kul? Tramsa får du göra någon annanstans. Vet du något, berätta. Vill du veta något, fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cuttherope
Du med din nivå på kunskap kan väl ringa upp någon nobelpristagare och diskutera dina teorier.
Eller varför diskuterar du inte med ChatGpt, eller är det kanske där du hämtat din långa text med uppgifter från?
Ljug inte. Jag har kommit med exakt 0 st "teorier". Till skillnad från dig så svamlar jag inte, utan har en ganska god förståelse för ämnet i stort och därtill så vet jag vad en teori är, och vad man gör och inte gör när man "teoretiserar"
Citat:
Ursprungligen postat av
Cuttherope
Förövrigt fanns idag inslag på nyheterna om att de " klonat" en utdöd vargart, Dire Wolf i USA.
De har koncentrerat sig på enbart utseendet säger de.
LÄNK: SVT/ nyheter.
https://www.svt.se/kultur/utdoda-jat...nes-aterskapad
Nej. Man har framställt transgena gråvargar. Man "klonar" inte "fram" något. Man använder kloning som en teknik bland många för att duplicera ägg. Jag vet inte varför just ordet "kloning" fått sådan ställning bland missbrukare av vetenskapligt lingo, men man "klonar" inte fram nya arter. Per definition kan man bara skapa kloner (dvs som övergripande begrepp inte avseende den specifika molekylärbiologiska metoden kloning) från kloning, dvs identiska kopior av något.
Man kan lika (felaktigt) säga "PCRa fram en art" eller "Westernblotta fram en art" eller varför inte enbart "centrifugera fram en art"? Kloning här är ett verktyg för att få fram ägg från stamceller, somatiska celler eller ägg som tömts på sin kärna. Dvs det är en mikrotransplantation och syftet är att få fler ägg för att öka möjligheten förinplantering/nidation hos en värdorganism.
Den nya kärnan som transplanteras är inte en klon. Tvärt om, den är transgen, dvs om möjligt är raka motsatsen till en klon. Den kallas mutant som kontrast till vildtyp. "Mutant" råkar förvisso också vara ett ord som missbrukare av vetenskapslingo mer än gärna använder fel och missförstår.
Vad beträffar vargarna så har man alltså patchat några gener hos gråvarg som anses mer lika skräckvargen men har så vitt jag förstått inte använt ett enda templat från faktiskt skräckvarg. "Kloning" är inte grejen här, ny art är inte heller grejen här. Ingenting är konstigt här för övrigt. Transgena organismer framställs hela tiden med gener som kan komma var som helst ifrån. De novo-konstruktioner, från liknande organismer, från helt orelaterade organismer, ja ibland från en helt annan domän av liv, t.ex. backtrav med gener från människa, bananflugor med gener från människa, kaniner med gener från bläckfisk, bananflugor med nykonstruerade gener, osv, osv, osv, osv. Många gånger handlar det bara om att se när första problemen uppstår i fosterlivet.
Återigen, accepterar du att någon jäkla blåvalslivmoder inte kan vara något surrogat för ett dinosaurieägg? (Och naturligtvis inte mammut heller, för den delen).