2025-12-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Om man kallar A för B, blir det alltid tokigt i kommunikationen med andra.
Det ÄR kriminellt att skjuta djur i Sverige lite hur man vill OM lagen säger att det inte är tillåtet.
Är vi inte överens om det, verkligen?

/VV

Det är inte kriminellt att skydda djur och barn. Och OM det är så, så spelar inte det någon roll.
Citera
2025-12-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Om man kallar A för B, blir det alltid tokigt i kommunikationen med andra.Det ÄR kriminellt att skjuta djur i Sverige lite hur man vill OM lagen säger att det inte är tillåtet.
Är vi inte överens om det, verkligen?/VV

Engagerade vargvärnare brukar vara samma folk som vandaliserar och blockerar och saboterar för olika höga syften och påfallande ofta får bifall från domstolarna när de begär att detta ska gå ostraffat eller endast straffas milt.

Så vad som är lagligt är på ett högre plan påfallande diffust. Staten anser i alla fall att vissa djurägare (renägare) inte ska behöva riskera vargangrepp.

Medan andra är mindre värda och ska utsättas för sådana.
Citera
2025-12-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Engagerade vargvärnare brukar vara samma folk som vandaliserar och blockerar och saboterar för olika höga syften och påfallande ofta får bifall från domstolarna när de begär att detta ska gå ostraffat eller endast straffas milt.

Så vad som är lagligt är på ett högre plan påfallande diffust. Staten anser i alla fall att vissa djurägare (renägare) inte ska behöva riskera vargangrepp.

Medan andra är mindre värda och ska utsättas för sådana.
"Engagerade vargvärnare brukar vara samma folk som vandaliserar och blockerar och saboterar för olika höga syften och påfallande ofta får bifall från domstolarna när de begär att detta ska gå ostraffat eller endast straffas milt."

Det var ett enormt generaliserande, så till den milda grad att det blir rent förtal.
Tänk ett varv till innan du skriver.

Det förekommer illegal jakt och det är väl ingen som därför tror att alla jägare ägnar sig åt detta.
När det gäller sabotage mot jägare så är det en liten isolerad grupp som står för detta och det är som du vet HSS. Dra inte alla över en kam. Tack!
Citera
2025-12-14, 22:09
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är inte kriminellt att skydda djur och barn. Och OM det är så, så spelar inte det någon roll.

Om du menar självförsvar, eller att djur eller människa angrips av tex varg, så gäller andra saker.
Om det var så du menade är jag med i båten.

/VV
Citera
2025-12-14, 22:17
Medlem
Citat:
Nja, i första hand de delar av svenska folket som frågan angår.

Om vi tar Värmland som exempel, skall även de som bor i Karlstad tillfrågas där ingen varg finns? Är det befolkningen som bor inom ett vargrevir som skall tillfrågas? Skall återkommande turister som besöker en plats inom vargreviret tillfrågas?

Unga vargar som lämnar flocken och dyker upp både här och var, skall de som bor här och var också tillfrågas? Hur många gånger skall en varg ha observerats på en viss plats för att de skall tillfrågas? Hur långt ifrån den platsen där en varg observerades skall även andra tillfrågas?

Jag har samma uppfattning som dig att befolkningen som bor där vargar förekommer frekvent också är de som skall höras mest men det är inte helt lätt att lösa detta genom frågor av ovanstående slag.
Citera
2025-12-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Om vi tar Värmland som exempel, skall även de som bor i Karlstad tillfrågas där ingen varg finns? Är det befolkningen som bor inom ett vargrevir som skall tillfrågas? Skall återkommande turister som besöker en plats inom vargreviret tillfrågas?

Unga vargar som lämnar flocken och dyker upp både här och var, skall de som bor här och var också tillfrågas? Hur många gånger skall en varg ha observerats på en viss plats för att de skall tillfrågas? Hur långt ifrån den platsen där en varg observerades skall även andra tillfrågas?

Jag har samma uppfattning som dig att befolkningen som bor där vargar förekommer frekvent också är de som skall höras mest men det är inte helt lätt att lösa detta genom frågor av ovanstående slag.

Kommunala nämnder är en lämplig och etablerad form för beslut i lokala frågor.
Citera
2025-12-14, 22:29
Medlem
Citat:
Kommunala nämnder är en lämplig och etablerad form för beslut i lokala frågor.

Ja, jag såg att du nämnt det tidigare i tråden efter att jag postade mitt inlägg.
Citera
2025-12-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Så jävla sorgligt och bedrövligt. Fattar inte hur någon kan hata ett djur eller få spänning av att döda dem. Har anmält flera jaktbrott här där jag bor och kommer fortsätta med det. Inte fan ska jägarna som begår brott komma undan. Folk är så jävla fega att våga stå upp mot dem.

Ja det är sorgligt, speciellt när hatet i de flesta fall bygger på okunskap.

Bra! Fortsätt anmäla!
Citera
2025-12-16, 11:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Ja det är sorgligt, speciellt när hatet i de flesta fall bygger på okunskap.

Bra! Fortsätt anmäla!

Exakt det samma kan sägas om de flesta på den andra sidan om vargfrågan också... Mycket okunskap på båda sidor och mycket önsketänkande som lyfts fram som "fakta" och liknande.

Jag känner folk i Värmland som inte vill ha varg där, men ingen av dem hatar varg. De vill inte ha varg runt sig, men det ligger inget hat bakom det. De flesta av dem förstår ämnets komplexitet, men dessvärre är det inte något som ändrar deras situation.

En gammal kollega till mig (Som bor i Värmland sedan ungefär tio år.) valde att sälja sina hästar då hon inte vill riskera dem och varken hon eller hennes man ville heller riskera att deras dotter skulle behöva komma ut i hagen en morgon och hitta sin ponny halväten av vargar. De hatar inte varg, men den påverkar ändå deras liv i så stor utsträckning att hon gav upp.
Citera
2025-12-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
En gammal kollega till mig (Som bor i Värmland sedan ungefär tio år.) valde att sälja sina hästar då hon inte vill riskera dem och varken hon eller hennes man ville heller riskera att deras dotter skulle behöva komma ut i hagen en morgon och hitta sin ponny halväten av vargar. De hatar inte varg, men den påverkar ändå deras liv i så stor utsträckning att hon gav upp.
Andra påverkas mer av jägare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xj4amr/tva-hastar-skjutna-jagaren-skot-fel
Citera
2025-12-16, 11:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Andra påverkas mer av jägare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xj4amr/tva-hastar-skjutna-jagaren-skot-fel

Whataboutism...

Vad har det med det här att göra?

Det var på grund av vargarna hon gjorde sig av med hästarna, inte på grund av jägarkåren.

Om du vill diskutera jägare vs varg kan du göra det i:
(FB) Jägare vs varg
Citera
2025-12-16, 11:16
Medlem
Verkligen absurt tragiskt hur besattheten av vargfientligheten tillåts sprida falskheter o rena lögner

Som att tycka Geparder skulle farliga, vad pratar folk om?
Varg är inget hot, mot kvinnor..? Va? Vart kommer det ifrån

Samer förtjänar förövrigt det mesta, rent allmänt av vad en större vargstam må innebära.
Generellt talat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in