2025-04-04, 08:21
Avslutad
Jag satt på en bänk i ett köpcentrum och väntade på att min fru skulle shoppa klart.
Där bredvid mig satt en hemlös kvinna, alternativt alkoholist. Vi började prata lite och hon nämnde att alla hennes vänner var borta.. Hon var rätt förtvivlad och skraj. Alla hennes vänner hade mer eller mindre blivit tvingade att ta denna spruta. Hon däremot hade en dotter som var sjuksköterska som sa till henne att ta inte skiten vad du än gör... Jag har alltid undrat om detta var en specifik målgrupp som inte var önskad? Även äldreboenden var ju kraftigt bevakade och INGE ANHÖRIGA VAR TILLÅTNA ATT BESÖKA.... Kommer ni ihåg det???
Citera
2025-04-04, 08:38
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
Upplever ni att människor är sjukare nu än innan? Har de som är sjukare vaccinerat sig eller är de ovaccinerade?
Personligen (peppar peppar) är jag själv inte mer eller oftare sjuk nu än innan och jag är inte vaccinerad. Däremot hör och läser jag ibland att folk nu är oftare sjuka i influensa och förkylning samt att det är lite jobbigare /svårare än förr. Ligger det något i det, eller är gemene man mer benägna att klaga idag än innan?

Jag har haft corona och tagit vaccinet tre gånger, om jag inte minns helt galet. Jag har faktiskt inte varit sjuk alls sen jag hade själva coronan – alltså innan vaccinet ens kom. Eller okej, jag fick lite feber en kväll efter andra sprutan, men det räknas knappt... det var mer som en ursäkt att ligga på soffan och kolla serier.

I ett par år efter pandemin var det nästan kusligt hur frisk min dotter var. Hon var runt 5–6 år under corona, så hon fick ju inget vaccin – men hon höll sig ändå frisk som en liten bergsget. Troligen för att folk fortfarande tvättade händerna, hostade i armvecket och – hör och häpna – faktiskt höll sina sjuka barn hemma. Som det ju borde vara alltid, men folk har tydligen minne som guldfiskar.

Så ja, nu är vi tillbaka i verkligheten igen. Barn lämnas på förskolan med 39 graders feber och snor som en fontän, som om inget hänt. Folk är dumma i huvudet på riktigt ibland.

Så min teori är att det blev mycket mindre sjukdom och vab under ett par år – inte tack vare något vaccin i det fallet, utan mer på grund av bättre vanor och ändrade samhällsbeteenden. Synd att det inte höll i sig längre. För första gången sen starten av Coronaepidemin har vi tvingats till VAB under VABruari.

Personligen gillade jag den där detaljen att man kunde stå i kö på affären utan att Affe 56 år står och kramas med en bakifrån och andas så kaffe-andedräkt i nacken på en. Förstår inte varför man inte kan hålla lite avstånd...
Senast redigerad av Newkie 2025-04-04 kl. 08:44.
Citera
2025-04-04, 09:09
Avstängd
[quote=immenhusen|91527033]
Nej, det är inget som jag har upplevt eller ens hört något om. Att folk skulle vara mer sjuka efter vaccinering, är enbart en sanning i din filterbubbla. Och där är jorden dessutom platt.

Floskelhånade det grundlurade etablissemangshjonet nervöst, i djup grämelse över att låtit sig duperas av lögnen...
Citera
2025-04-04, 09:17
Medlem
På mitt företag är vi 18 personer. 5 tog ingen spruta men övriga 13 tog 2 eller fler doser. De som tog doserna har ökat sin sjukfrånvaro med 400% men vi är så pass få att det Inte går att göra en bedömning.

Jag hade aldrig anställt en vaccinerad om jag fick välja mot en likvärdig ovaccinerad (gäller enbart experimentellt otestade covidvaccinen de etablerade vaccinen uppmuntras).
Citera
2025-04-04, 09:18
Medlem
stilichos avatar
Det här är ju ganska onödigt att Flashbacks snillen sitter och spekulerar om. Eftersom det faktiskt finns utmärkt data. Försäkringskassan för statistik på all sjukfrånvaro.

Och där kan man konstatera att mängden kort sjukfrånvaro (under 14 dagar) hade en topp 2020, en oförklarlig botten vintern 2023/24 och numera är ganska exakt på samma nivå som den var 2018-19. Så var det med den saken .

Försäkringskassans statistikdatabas.
Citera
2025-04-04, 09:54
Medlem
Briasccas avatar
Som stilicho skriver här ovan - mindre anmäld sjukdom till försäkringskassan. Däremot verkar den psykiska ohälsan ha ökat hos de som inte vaccinerade sig, och som istället tänker mycket varje dag på konspirationer och att de utsatts för ett folkmord. Vad jag förstår är det oklart om de ovaccinerade är mer sjukanmälda för psykiska åkommor och har mer lätt- eller mediumsvår paranoia än de vaccinerade, men det kan vara så.
Citera
2025-04-04, 10:06
Medlem
Folk har glömt att många dog i början, vaccinet har ju aldrig utlovat att man förblir frisk utan att sjukdomen blir mycket mildare.
Citera
2025-04-04, 10:12
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
Upplever ni att människor är sjukare nu än innan? Har de som är sjukare vaccinerat sig eller är de ovaccinerade?
Personligen (peppar peppar) är jag själv inte mer eller oftare sjuk nu än innan och jag är inte vaccinerad. Däremot hör och läser jag ibland att folk nu är oftare sjuka i influensa och förkylning samt att det är lite jobbigare /svårare än förr. Ligger det något i det, eller är gemene man mer benägna att klaga idag än innan?

Jag tror att folk är lite känsligare/paranoidare idag. I alla fall så har inte någon jag är släkt med eller känner varit sjukare efter vaccinet.

Allt är som vanligt.
Citera
2025-04-04, 10:16
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här är ju ganska onödigt att Flashbacks snillen sitter och spekulerar om. Eftersom det faktiskt finns utmärkt data. Försäkringskassan för statistik på all sjukfrånvaro.

Och där kan man konstatera att mängden kort sjukfrånvaro (under 14 dagar) hade en topp 2020, en oförklarlig botten vintern 2023/24 och numera är ganska exakt på samma nivå som den var 2018-19. Så var det med den saken .

Försäkringskassans statistikdatabas.

Snyggt och faktabaserat. Nu får foliehattarna hitta något annat trams att noja över.
Senast redigerad av HazzardAlard 2025-04-04 kl. 10:19.
Citera
2025-04-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkmans
Jag har absolut märkt en skillnad ibland dem av mina vänner som tog flera av sprutorna. De är sjuka betydligt oftare och är hängiga hela tiden mellan "skoven".
Det är min upplevelse också. De i min närhet som tagit många sprutor är krassliga titt som tätt samt under långa tider. De som tagit endast 1-2 st har klarat sig bättre.
Men som sagt, bara en upplevelse.
Citera
2025-04-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Snyggt och faktabaserat. Nu får foliehattarna hitta något annat trams att noja över.
Jo men de flesta sjukskrivningar är väl psykisk ohälsa å har inget med virussjukdom att göra,
Citera
2025-04-04, 10:27
Medlem
[quote=Hofftitoffti|91526803]
Upplever ni att människor är sjukare nu än innan?

just nu tror jag inte det är någon jätteskillnad (dock har vi utöver covid 19 haft 3 andra influensatyper som härjat, så det har varit en lite större influensa-period i år än de senaste 5åren).

dock så står "diagnos saknas" för i princip hela ökningen sedan 2020.
https://www.forsakringskassan.se/statistik-och-analys/statistikdatabas#!/sjuk/sjp-startade-detaljerad-diagnos

Citat:
Har de som är sjukare vaccinerat sig eller är de ovaccinerade?

Det påverkar i stort bara hur "sjukare" du blir av covid-19 varianter. bi-effekter som leder till sjukdomstillstånd pga av vaccin är försvinnande få. jmf du med tex en "alvedon" skördar det 20x+ så många liv årligen som alla "vacciner" av alla typer gör.

Citat:
Idag är det ingen större skillnad, men åren efter covid-19 så drabbades fler och allvarligare av säsongsinflunsorna, åandra sidan så var de minimala under covids "högsäsong", sambandaet tycks vara social distansering och att sjuka/asymptopiska smittspridare var bättre på att hålla sig borta från arbetsplatser och skolor/dagis på grund av covid-19 restriktioner/riktlinjer.

dock har vi utöver en del fall av covid 19 haft 3 andra influensatyper som härjat just i år, så det har varit en lite större influensa-period. de kommer med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in