Citat:
Ursprungligen postat av
Hofftitoffti
Upplever ni att människor är sjukare nu än innan? Har de som är sjukare vaccinerat sig eller är de ovaccinerade?
Personligen (peppar peppar) är jag själv inte mer eller oftare sjuk nu än innan och jag är inte vaccinerad. Däremot hör och läser jag ibland att folk nu är oftare sjuka i influensa och förkylning samt att det är lite jobbigare /svårare än förr. Ligger det något i det, eller är gemene man mer benägna att klaga idag än innan?
Jag har haft corona och tagit vaccinet tre gånger, om jag inte minns helt galet. Jag har faktiskt inte varit sjuk alls sen jag hade själva coronan – alltså innan vaccinet ens kom. Eller okej, jag fick lite feber en kväll efter andra sprutan, men det räknas knappt... det var mer som en ursäkt att ligga på soffan och kolla serier.
I ett par år efter pandemin var det nästan kusligt hur frisk min dotter var. Hon var runt 5–6 år under corona, så hon fick ju inget vaccin – men hon höll sig ändå frisk som en liten bergsget. Troligen för att folk fortfarande tvättade händerna, hostade i armvecket och – hör och häpna – faktiskt höll sina sjuka barn hemma. Som det ju borde vara alltid, men folk har tydligen minne som guldfiskar.
Så ja, nu är vi tillbaka i verkligheten igen. Barn lämnas på förskolan med 39 graders feber och snor som en fontän, som om inget hänt. Folk är dumma i huvudet på riktigt ibland.
Så min teori är att det blev mycket mindre sjukdom och vab under ett par år – inte tack vare något vaccin i det fallet, utan mer på grund av bättre vanor och ändrade samhällsbeteenden. Synd att det inte höll i sig längre. För första gången sen starten av Coronaepidemin har vi tvingats till VAB under VABruari.
Personligen gillade jag den där detaljen att man kunde stå i kö på affären
utan att Affe 56 år står och kramas med en bakifrån och andas så kaffe-andedräkt i nacken på en. Förstår inte varför man inte kan hålla lite avstånd...