2025-04-03, 22:19
Medlem
Vad krävs för att installera film övervakning i hemmet?

Måste man ha fast internet abonnemang? Om ja, vilken sort i så fall? Jag har bara internet genom min mobil.

Sparas det som filmas?

Vill gärna ha fiilmövervakning i hela hemmet.

Vet inte om tråden ligger rädd, mod får gärna flytta.
Citera
2025-04-03, 22:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontoid

Måste man ha fast internet abonnemang? Om ja, vilken sort i så fall? Jag har bara internet genom min mobil.

Sparas det som filmas?

1. Ja och nej, om du skall spela in flera timmar, olika kameror och det skall lagras någonstans behöver du internet.
2. Beror på vilka kameror du köper, sd-kort har begränsningar, dyrare kan spela in på hårddisk trådlöst till din dator/moln, kräver internet se #1.
3. Vill du få uppdateringar, meddelande via mobil när någon rör sig behöver du simkort till kamerorna om du är utanför ditt närverk. DVS. på jobbet ex.
4. Du behöver fast internet eller moblilt på plats. Tex har jag en mobil router med simkort i sommarstugan. Jag kan gå in och se hur det ser ut där, jag får meddelande om något rör sig inne och kan direkt se om det är en råtta eller inbrottstjuv.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-04-03 kl. 22:41.
Citera
2025-04-03, 22:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur skydda mot att kameror och sparad film brinner ner eller vandaliseras under inbrott ... är moln dyrt?
Citera
2025-04-03, 22:54
Medlem
Mia-Rovys avatar
Du övertänker.

Du behöver en kamera, och sen så borde kameran skicka det någonstans. Förslagsvis till ett minne, över nätet eller båda två.

Det är inte svårare än så. En kamera som gör båda dessa saker och enkelt går att styra (rotera ~+200 grader) över nätet, kan automatiskt följa efter rörelser/figurer med mörkerseende m.m. kostar väl i vanliga butiker ca 300 kr.

Det enda du borde ha i åtanke är att allt som kan kommunicera med omvärlden också har en risk att sprida allt till omvärlden (även om du hostar ditt egna moln). Så byt lösenord och rikta inte kameran mot ditt sexguldkassavalv, alternativt välj att bara spara till minne.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-03 kl. 23:25.
Citera
2025-04-03, 23:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur skydda mot att kameror och sparad film brinner ner eller vandaliseras under inbrott ... är moln dyrt?
Många av dagens kameror som är riktade direkt till en mobil router är så små så de kan du gömma bland prydnadssaker eller lampor. Tjuvpacket letar inte i första hand efter kameror, Routerna kan man ha på vindan.

Säkerhetsföretagens moln är rätt dyrt men Googles/Microsofts är inte särskilt dyra. finns säkert fler
Citera
2025-04-04, 18:49
Medlem
Jag är extremt oteknisk och förstår inte det ni skriver. Förklara enkelt.
Citera
2025-04-04, 19:36
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Sparas det som filmas?

Jag har flera kameror från Tapo i mitt hem. Funkar kanonbra. Lagrar både på minneskort och i moln om man vill det.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/overvakningskamera/tp-link-tapo-c200/1012914.9438/?gad_source=1
Citera
2025-04-04, 20:06
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Jag är extremt oteknisk och förstår inte det ni skriver. Förklara enkelt.

Börja med att köpa en kamera. Läs instruktionsboken och lär dig hur den fungerar.
Sedan lär du dig steg för steg att bygga ut hemmet.

Men internet är nog ett måste om du vill kunna styra kamerorna effektivt.
Lagra kan du dock göra lokalt på sd-kort så det är inte absolut nödvändigt med molnet.
Citera
2025-04-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Börja med att köpa en kamera. Läs instruktionsboken och lär dig hur den fungerar.
Sedan lär du dig steg för steg att bygga ut hemmet.

Men internet är nog ett måste om du vill kunna styra kamerorna effektivt.
Lagra kan du dock göra lokalt på sd-kort så det är inte absolut nödvändigt med molnet.

Måste jag ordna ytterligare ett abonnemang utöver mitt mobil abonnemang? Om ja, vilken sorts abonnemang? Är et svårt att installera? Jag är extremt oteknisk av mig.
Citera
2025-04-04, 23:31
Medlem
BackToHegels avatar
För den som inte är oteknisk är är detta kanske en lösning. En Raspberry Pi 2 och en Pi Camera 1.3 använder jag.
https://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface

Ts får väl hyra in någon som sätter ihop en lösning. Med eller utan abonnemang.
Citera
2025-04-17, 03:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem