Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-03, 19:51
Medlem
Hej, undrar om någon hamnat i liknande situation. För nått år sen så las fabriken ner som jag jobbade på men den skulle avvecklas över tid och i slutet på 2024 så var det slut. Men vi fick erbjudande om stay on bonusar om vi stannade kvar en viss period tills slutet ungefär. Detta fick vi som en extra lön var 3 månad ungefär i 1 år men sen efter att anställningen upphört så var jag arbetslös i 1 och en halv månad och sökte akassa för detta men nu ungefär 2 månader efter utskrivning från akassan så har jag fått meddelande om att jag är återbetalningsskyldig eftersom att dem bonusarna räknas som avgångsvederlag och detta är då något vi fått noll information om varken från jobbet eller akassan när dem tittat noga innan dem beslutat utbetalning av akassa men ändå så kräver dem tillbaka detta när felet egentligen inte har med mig att göra och jag inte hade nån aning om detta förens nu. Är detta rätt och vad kan man göra i en sån här situation. Tack
Citera
2025-04-03, 21:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
A-kassan har tyvärr rätt i sak: så kallade “stay-on”-bonusar kan i efterhand klassas som avgångsvederlag - vilket förskjuter rätten till A-kassa framåt i tiden. Man anses ekonomiskt kompenserad för en period, och kan därför inte samtidigt få ersättning från trygghetssystemet för samma tid.

Det betyder att du i praktiken har uppburit dubbla ersättningar under den perioden - även om det såklart inte var din avsikt.

Det du kan göra nu är att hänvisa till god tro: du har inte fått tydlig information vare sig från arbetsgivaren eller A-kassan. Du kan även lyfta att återkravet kommer något sent - vilket kan tala för att det finns skäl att sätta ned återbetalningsbeloppet enligt förvaltningsrättsliga principer om skälighet och förutsebarhet.

Begär därför en prövning av om och i vilken mån återkravet ska jämkas - det vill säga nedsättas. Var saklig, ange att du agerat i god tro, och bifoga all eventuell dokumentation där du uttryckligen (eller underförstått) fått intryck att det inte rör sig om avgångsvederlag.

Det är ingen garanti att du slipper återbetalning helt - men det är inte ovanligt att beloppet sätts ned om handläggningen varit sen och informationen bristfällig.
Citera
2025-04-03, 21:49
Medlem
gammgubbes avatar
Tyvärr verkar a-kassan ha rätt. All extraersättning, även bonus, räknas som avgångsvederlag. Förmodligen kan du överklaga beslutet men a-kassan jobbar med dessa frågor varje dag så de har nog koll.

https://da.se/2015/04/bonusen-som-kan-stoppa-din-a-kassa/

Citat:
Spelar ingen roll när du får pengarna

Det spelar ingen roll vad bonusen kallas, om du får den i en klumpsumma eller utspridd över flera månader, om den betalas först när du slutat eller under tiden du jobbar. Pengarna betraktas ändå som avgångsvederlag och a-kassan får enligt lag inte betala ut ersättning förrän tillräckligt lång tid har gått.
Senast redigerad av gammgubbe 2025-04-03 kl. 21:52.
Citera
2025-04-03, 22:06
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chazz17
Hej, undrar om någon hamnat i liknande situation. För nått år sen så las fabriken ner som jag jobbade på men den skulle avvecklas över tid och i slutet på 2024 så var det slut. Men vi fick erbjudande om stay on bonusar om vi stannade kvar en viss period tills slutet ungefär. Detta fick vi som en extra lön var 3 månad ungefär i 1 år men sen efter att anställningen upphört så var jag arbetslös i 1 och en halv månad och sökte akassa för detta men nu ungefär 2 månader efter utskrivning från akassan så har jag fått meddelande om att jag är återbetalningsskyldig eftersom att dem bonusarna räknas som avgångsvederlag och detta är då något vi fått noll information om varken från jobbet eller akassan när dem tittat noga innan dem beslutat utbetalning av akassa men ändå så kräver dem tillbaka detta när felet egentligen inte har med mig att göra och jag inte hade nån aning om detta förens nu. Är detta rätt och vad kan man göra i en sån här situation. Tack

A-kassan räknar ”Inkomst från arbetsgivare” som lön/vederlag. Oundvikligen.
Citera
2025-04-03, 22:37
Medlem
Tack för svaren hörni, då vet jag hur det ligger till och att dem har rätt och det blivit fel från egentligen företagets sida men hamnar nu på mig istället.
Citera
2025-04-03, 22:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chazz17
Tack för svaren hörni, då vet jag hur det ligger till och att dem har rätt och det blivit fel från egentligen företagets sida men hamnar nu på mig istället.
Äsch. Gör ett försök i alla fall. Det är ju i bästa fall gratis pengar. I värsta fall får du nej. Du riskerar inte något mer genom att begära omprövning (läs reformatio in pejus).

Och du kan alltid hänvisa till att både A-kassan och arbetsgivaren underlät att informera dig, trots att det rör sig om en ganska svårtolkad förmån (stay on-bonus ≠ avgångsvederlag). Begär i första hand eftergift, i andra hand jämkning. Det kostar dig ingenting att försöka.
Citera
2025-04-04, 09:24
Medlem
Jaa, jag får försöka göra det bästa av situationen och se vart det leder. Tack för hjälpen
Citera
2025-04-04, 11:27
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik förtydligad.

Tidigare rubrik: "A-kassa".

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto