2025-05-03, 07:15
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Du har fel,det är tvärtom,
vegetarianer äter oftast fisk, mejeriprodukter
och ägg,medans veganer äter växtbaserade
produkter.

Googla!!!

Jag jobbar som kock på frisk...

Vegetarianer äter väl för helvete inte fisk. Pescetarianer däremot äter fisk och skaldjur vid sidan om sin vegetariska kost.
Citera
2025-05-03, 11:15
Medlem
EpicUsernames avatar
Är barnmisshandel att tvinga på veganism på barn!

Vill du vara vegan (trots att det inte är hälsosamt i längden och orsakar diverse bristsjukdomar) så fine, men låt barnen vara ifred! Det är extremt viktigt att barnen får all näring de behöver inklusive köttprodukter under utvecklingen. Veganism hos barn leder till lägre iq, mer psykiska sjukdomar enligt forskning t.ex.

Vidriga föräldrar som gör detta mot sina barn, fyfan. Jag brukar vara för att vara flexibel och att folk ska kunna få serveras specialkost, men i detta fallet är det omoraliskt då barnet kommer fara illa av näringsbristen i längden, all forskning tyder på detta. Och att pumpa barn fulla av kostillskott är inte heller rätt!
Det ironiska är att skolan gör barnen en stor tjänst här.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-05-03 kl. 11:20.
Citera
2025-05-03, 11:21
Medlem
Dom får väl skapa en veganskola lol.

Dessa special koster nu förtiden är ett helvete för alla som jobbar i ett kök. Det finns liksom ingen tid eller pengar till dessa specialare.

Dom får ta med egen käk till skolan.
Citera
2025-05-03, 11:28
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Dom får väl skapa en veganskola lol.

Dessa special koster nu förtiden är ett helvete för alla som jobbar i ett kök. Det finns liksom ingen tid eller pengar till dessa specialare.

Dom får ta med egen käk till skolan.
Det hade man kunnat förbjuda då det kan ses som någon form barnmisshandel/vansköttsel.

Vuxna klarar sig några år innan kroppen, organen och psyket säger ifrån trots näringsbrist men näringsbrist för barn som växer är väldigt problematiskt kommer mer sannolikt att orsaka fysiska och psykiska sjukdomar i längden, ge lägre iq t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Vegetarianer äter väl för helvete inte fisk. Pescetarianer däremot äter fisk och skaldjur vid sidan om sin vegetariska kost.
Vad spelar det för roll, man borde äta en varierad kost av allting, sluta vara slut i huvudet och tvinga dig själv att leva efter ideal som bara tär på kroppen, hjärnan och själen i längden. Nu vill jag inte generalisera för att även vego och dylika människor är annorlunda men narcissister älskar sådana stämplar för att försöka framstå som annorlunda och stå över andra dessutom.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-05-03 kl. 11:40.
Citera
2025-05-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Det hade man kunnat förbjuda då det kan ses som någon form barnmisshandel/vansköttsel.

Vuxna klarar sig några år innan kroppen, organen och psyket säger ifrån trots näringsbrist men näringsbrist för barn som växer är väldigt problematiskt kommer mer sannolikt att orsaka fysiska och psykiska sjukdomar i längden, ge lägre iq t.ex.

Exakt, man kan se det som en form av barnmisshandel. Det är en sak om vuxna vill göra det mot dom själva men blanda in barn i det hela, det är otroligt fult.
Citera
2025-05-03, 12:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
När det serverades något jag inte gillade åt jag hårt bröd med smör och aromatkrydda/ gick till sibylla tvärs över gatan och käkade korv.

Fast smör är animaliskt.
Citera
2025-05-03, 12:36
Medlem
blue-rats avatar
Ett ickeproblem. Vissa dagar när det serveras separat potatis ris bulgur mackaroner då har vi en vegansk biff eller liknande. Andra dagar kör vi micro mat. Vi vet hur många som är veganer och vi planerar efter det. Det blir inte hem lagat åt dom, men de får mat. Problemen uppstår när skolan inte lagar sin egen mat men det är ganska ovanligt. Det vi ofta inte gör är vegansk sås. Ibland har vi nått på tub men det ska passa maten.
Citera
2025-05-03, 13:09
Medlem
Det jag stör mig på i sådana här fall är när klimatkrisen används för att rättfärdiga krav på att få sina egna preferenser tillgodosedda. Att propsa på att all mat i skolan för alla skulle bli vegansk för klimatets skull så hade jag haft viss förståelse.

Skulle inte vara ett dugg förvånad över om de flyger på utlandssemester varje år och kompenserar det med lite källsortering.
Citera
2025-05-04, 22:55
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det jag stör mig på i sådana här fall är när klimatkrisen används för att rättfärdiga krav på att få sina egna preferenser tillgodosedda. Att propsa på att all mat i skolan för alla skulle bli vegansk för klimatets skull så hade jag haft viss förståelse.

Skulle inte vara ett dugg förvånad över om de flyger på utlandssemester varje år och kompenserar det med lite källsortering.

Plus på den !

Ge ungen en hamburgare ....
Citera
2025-05-07, 18:33
Medlem
johnjohns avatar
Ser ej problemet, barnen får matlåda hemifrån varje dag= slut på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in