2025-04-03, 10:07
Medlem
StoreSvartes avatar
Tänk er att jag köper stor mark någonstans i Sverige nära en flod. Jag köper tunga grävmaskiner och börjar gräva en grop. En enorm grop. Tänk er något stort som ett gruvhål.

Sen börjar jag fylla gropen med vatten från floden. Jag skapar praktiskt taget min egen sjö på min mark.

Hur ser det juridiska ut? Bryter jag mot någon lag?
Citera
2025-04-03, 10:11
Medlem
Kolla med vattendomstolen/Mark- och miljödomstolen
Citera
2025-04-03, 10:20
Medlem
StudiumValors avatar
Måste komma och titta för att ge exakt svar, så det bästa är att du kontaktar Länsstyrelsen
men generellt finns det olika områden som beaktas:
1. Länsstyrelsen –
Miljöbalken
Vattendom
Täkttillstånd
Strandskydd
Fornlämningar och kulturmiljö
2. Mark- och miljödomstolen
Vattendom – Om floden påverkas av att du tar vatten.
Miljötillstånd – Om projektet har stor påverkan på miljön och behöver prövas rättsligt.
Plus tio till t ex eventuell utredning om grundvattenpåverkan
Citera
2025-04-03, 10:48
Medlem
Lycka till att få tillstånd, du får knappt göra något utan tillstånd.
Citera
2025-04-03, 11:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Tänk er att jag köper stor mark någonstans i Sverige nära en flod. Jag köper tunga grävmaskiner och börjar gräva en grop. En enorm grop. Tänk er något stort som ett gruvhål.

Sen börjar jag fylla gropen med vatten från floden. Jag skapar praktiskt taget min egen sjö på min mark.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Måste komma och titta för att ge exakt svar, så det bästa är att du kontaktar Länsstyrelsen
men generellt finns det olika områden som beaktas:
1. Länsstyrelsen –
Miljöbalken
Vattendom
Täkttillstånd
Strandskydd
Fornlämningar och kulturmiljö
2. Mark- och miljödomstolen
Vattendom – Om floden påverkas av att du tar vatten.
Miljötillstånd – Om projektet har stor påverkan på miljön och behöver prövas rättsligt.
Plus tio till t ex eventuell utredning om grundvattenpåverkan

Om man inte dämmer upp så lär det räcka med en anmälan till länsstyrelsen. Då får TS dock gräva nära bäcken, fylla sjön först med vattenslangen och sen ansluta bäcken och tillse att flödet in och ut är lika stort.

Men jag gissar att det inte är så enkelt. Gropen i sig lär ju kräva en del tillstånd. Vart lägger mana lla massor tex?
Senast redigerad av Newkie 2025-04-03 kl. 11:27.
Citera
2025-04-03, 13:08
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:

Du får inte röra vattendrag öht.
Citera
2025-04-03, 13:43
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Du får inte röra vattendrag öht.

Jag kommer inte röra vattendraget utan helt enkelt slänga in lite slangar dit och suga ut lite vatten. Men jag kommer inte gräva i eller förändra själva vattendraget. Mitt eget projekt kanske ligger 100 meter från själva vattendraget.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-04-03 kl. 13:47.
Citera
2025-04-03, 15:23
Medlem
olasvenssons avatar
Damm. Det kallas för att du bygger en damm och det är lagligt.
Citera
2025-04-03, 16:27
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Vildhussen dränerade en hel sjö och ändrade flödet på Indalaälven. Har för mig att detta skedde på 50talet. Han fick medalj av kungen.
Så det är bara att gräva på och ordna din egna sjö.
Citera
2025-04-03, 18:36
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Jag har ett liknande scenarie dock är det en å och ingen flod...Dock tänkte jag gräva upp i närheten av "min" å och leda in vattnet och även ut vattnet på varsin sida av min lilla sjö...så är intresserad av svaren!
Har du tur så rinner det upp grundvatten. Vet en i småland som gjorde en egen sjö mitt uti skogen.Sandstrand runt hela 🙂
Citera
2025-04-03, 18:49
Medlem
Citat:
Jag kommer inte röra vattendraget utan helt enkelt slänga in lite slangar dit och suga ut lite vatten. Men jag kommer inte gräva i eller förändra själva vattendraget. Mitt eget projekt kanske ligger 100 meter från själva vattendraget.
Om du gräver en grop då nära ett vattendrag når du snart grundvattennivån och då fyller gropen snabbt sig själv.
Citera
2025-04-03, 22:09
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Damm. Det kallas för att du bygger en damm och det är lagligt.
Men du kan behöva tillstånd eller anmäla dammen för att inte få problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in