2025-04-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Helt ok, du behöver inte tjafsa.

Men förklara för mig hur en ökad moms till 53% inte påverkar priset på varan.

Jan antar att du menar att i ditt exempel så tar låg skatt på arbete och energi ut merkostnaden för den högre momsen men priset ökar de facto. Det skulle i så fall även göra den importerade varan "billigare".

Kan du inte bara läsa mitt första inlägg, istället för att bara gissa vad som står där?

Jag har ingen lust att skriva exakt samma sak en gång till.
Citera
2025-04-07, 14:59
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Det där är en sanning med modifikation.

Låt oss anta att ett land behöver X miljarder till statskassan och de står inför två alternativ: 1) Låg moms, men hög skatt på arbete och energi, eller 2) Hög moms, men låg skatt på arbete och energi.

I båda fallen ser man till att konsumentpriset blir detsamma för en inhemskt producerad "standardvara".

Valde man metod 1) så kommer varan dyr ut från fabriken, ty energi och arbete har kostat, men påslaget av moms är lågt. Valde man metod 2) så blir det tvärtom.

Metod 1) gynnar varor där arbete och energi står för en stor del av priset.

Och metod 1), hög moms + låg skatt på arbete och energi gynnar alltid den inhemska industrin och straffar importvaror.

Tänk om Sverige skulle avskaffa all skatt på arbete och energi och istället höja momsen till, säg, hiskeliga 53%.

Priset för en inhemskt producerad standardvara är konstant, men USA-importen blir analt våldtagen med en momssats som gör den osäljbar.

Allt hänger ihop.

Citat:
Kan du inte bara läsa mitt första inlägg, istället för att bara gissa vad som står där?

Jag har ingen lust att skriva exakt samma sak en gång till.
Jag läste igenom en gång till. Det blev plötsligt ännu mer roande Jag trodde bara att du inte förstod skillnaden på moms och tull.

Du inser inte det orimliga i det du skriver? Hur tas standardvaran fram? Hur bestämmer staten vad den kostar att producera inklusive lön och energi?

Vi får nog leva, ett litet tag i vart fall, med att EU kommer att få tullar på 20% mot USA och att Sverige har 25% moms på det mesta.
Citera
2025-04-07, 15:10
Medlem
Citat:
Jag läste igenom en gång till. Det blev plötsligt ännu mer roande Jag trodde bara att du inte förstod skillnaden på moms och tull.

Du inser inte det orimliga i det du skriver? Hur tas standardvaran fram? Hur bestämmer staten vad den kostar att producera inklusive lön och energi?

Vi får nog leva, ett litet tag i vart fall, med att EU kommer att få tullar på 20% mot USA och att Sverige har 25% moms på det mesta.

Ditt problem är att du uppenbarligen inte förstår vad du läser. Du tror att du förstått, men du har inte förstått.

Budskapet, som du har svårt att ta in, är att om staten höjer momsen (som drabbar importerade och inhemska varor) och sänker andra skatter (som underlättar för inhemska producenter, men inte underlättar för importerade varor), så förbättras villkoren för inhemska producenter, när de konkurrerar med importerade varor.

Jag kan förklara det för dig, men jag kan inte förstå det åt dig. Det måste du göra själv.
Senast redigerad av ankylosaurus 2025-04-07 kl. 15:18.
Citera
2025-04-07, 15:26
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ditt problem är att du uppenbarligen inte förstår vad du läser. Du tror att du förstått, men du har inte förstått.

Budskapet, som du har svårt att ta in, är att om staten höjer momsen (som drabbar importerade och inhemska varor) och sänker andra skatter (som underlättar för inhemska producenter, men inte underlättar för importerade varor), så förbättras villkoren för inhemska producenter, när de konkurrerar med importerade varor.

Jag kan förklara det för dig, men jag kan inte förstå det för dig. Det måste du göra själv.
Nu skrev du betydligt vettigare. Det andra med en standardvara var en fantasiprodukt.

Du menar att "moms+andra åtgärder" fungerar som en slags tull. Hur blir priset på importerad varor tror du?
Citera
2025-04-07, 15:47
Medlem
doncroces avatar
Den svenska tillämpningen av avdragsrätt för importmoms vid bristande efterlevnad av tullagstiftningen innebär att importmoms INTE blir avdragsgill eller återbetalningsbar.
Så det går inte att rakt av att jämföra moms med importmoms, vanlig moms är ALLTID avdragsbar, medans importmomsen skapar inlåsningeffekter för företag, trots att grunden för momssystemet är att momsen inte ska vara en kostnad för företagen utan ska bäras av slutkonsumenten.
Är det inte ett handelshinder i sig att moms för importerade varor behandlas annorlunda än moms för andra varor? Jag tycker importmoms alltid borde vara avdragsbar som vanlig moms.
Senast redigerad av doncroce 2025-04-07 kl. 16:03.
Citera
2025-04-07, 16:03
Medlem
Det som gör skillnad om man väljer att ta ut stor del skatter med moms respektive t.ex. löneskatter är för exportindustrin. Löneskatter är en direkt kostnad för dem, de berörs inte av vilken moms vi har. Så visst har det betydelse för handeln med utlandet. Iofs påverkar levnadskostnadern vilka löner som "behövs".
Citera
2025-04-07, 16:40
Medlem
Citat:
Nu skrev du betydligt vettigare. Det andra med en standardvara var en fantasiprodukt.

Du förstår inte vad du läser.

Om ett land (för att slåss mot importerade varor) sänker skatt på arbete och energi och kompenserar med att höja momsen, så att statens intäkter på nationell nivå är konstanta, så kommer detta naturligtvis slå olika på olika varor. "Standardvaran" får samma pris. Varor där arbetskostnaden väger lite blir lite dyrare och som varor kräver mycket arbete och energi blir lite billigare.

Detta påpekade jag också i mitt första inlägg, men du uppfattade inte det.

Citat:
Du menar att "moms+andra åtgärder" fungerar som en slags tull. Hur blir priset på importerad varor tror du?

Nej, det menar jag inte alls. Moms är inte tull.

Däremot kan man indirekt straffa importerade varor genom att höja en moms, samtidigt som man skyddar den inhemska produktionen genom att sänka andra skatter som kompensation.

Hur priset blir på importerade varor beskriver jag i mitt första inlägg, som du har alltså nu har läst, men inte förstått.
Citera
2025-04-07, 17:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det där är en sanning med modifikation.

Njä? Moms är en generell konsumtionsskatt.

Det du avser är relativ fördelning av nivå på "uttag" från olika skattebaser, varav konsumtion är en? Och denna fördelnings effekt på varuimport.

Kanske är det så att låg skatt på energi och arbete och hög på konsumtion i någon mån kan missgynna importerade varor.

Men. Sverige har, såvitt jag vet, ingen sådan profil på sin sin beskattning. Svensk momssats torde vara proportionerlig i relation till nivån på andra typer av skatter. Momsen är relativt hög, vilket är fallet med svenska skatter generellt (med några undantag). Inklusive på arbete och på energi (att Sverige råkar ha lågt elpris hör inte hit och det belastas dessutom av den höga momsen).

Argumentet tycks i sin förlängning innebära att den skandinaviska samhällsmodellen med högt skatteuttag utgör ett handelshinder. Och då har vi lämnat handelsinstrument bakom oss.

Citat:
Låt oss anta att ett land behöver X miljarder till statskassan och de står inför två alternativ: 1) Låg moms, men hög skatt på arbete och energi, eller 2) Hög moms, men låg skatt på arbete och energi.

I båda fallen ser man till att konsumentpriset blir detsamma för en inhemskt producerad "standardvara".

Valde man metod 1) så kommer varan dyr ut från fabriken, ty energi och arbete har kostat, men påslaget av moms är lågt. Valde man metod 2) så blir det tvärtom.

Metod 1) gynnar varor där arbete och energi står för en stor del av priset.

Och metod 1), hög moms + låg skatt på arbete och energi gynnar alltid den inhemska industrin och straffar importvaror.

Tänk om Sverige skulle avskaffa all skatt på arbete och energi och istället höja momsen till, säg, hiskeliga 53%.

Priset för en inhemskt producerad standardvara är konstant, men USA-importen blir analt våldtagen med en momssats som gör den osäljbar.

Allt hänger ihop.
Citera
2025-04-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Njä? Moms är en generell konsumtionsskatt.

Det du avser är relativ fördelning av nivå på "uttag" från olika skattebaser, varav konsumtion är en? Och denna fördelnings effekt på varuimport.

Kanske är det så att låg skatt på energi och arbete och hög på konsumtion i någon mån kan missgynna importerade varor.

Men. Sverige har, såvitt jag vet, ingen sådan profil på sin sin beskattning. Svensk momssats torde vara proportionerlig i relation till nivån på andra typer av skatter. Momsen är relativt hög, vilket är fallet med svenska skatter generellt (med några undantag). Inklusive på arbete och på energi (att Sverige råkar ha lågt elpris hör inte hit och det belastas dessutom av den höga momsen).

Argumentet tycks i sin förlängning innebära att den skandinaviska samhällsmodellen med högt skatteuttag utgör ett handelshinder. Och då har vi lämnat handelsinstrument bakom oss.

Självfallet har Sverige ingen sådan profil på sin beskattning. Varför skulle det vara så? Svenskarna har ju ingen självbevarelsedrift överhuvudtaget, så att någon aktivt skulle försöka skydda den inhemska industrin är ju en fullständigt befängd idé.
Citera
2025-04-07, 17:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Självfallet har Sverige ingen sådan profil på sin beskattning. Varför skulle det vara så? Svenskarna har ju ingen självbevarelsedrift överhuvudtaget, så att någon aktivt skulle försöka skydda den inhemska industrin är ju en fullständigt befängd idé.

Ok. Moms är fortsatt en generell beskattning på konsumtion och i detta fall åtminstone inte ett handelshinder.

Ja, Sverige är som ett av världens mest frihandelsvänliga länder inte särskilt begivet på att skydda inhemsk industri, utan låter icke bärkraftiga verksamheter och näringar slås ut. Vilket är en förtjänstfull politik i det långa loppet, även om det svider och drabbar folk vid enskilda tillfällen.
Citera
2025-04-07, 17:53
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok. Moms är fortsatt en generell beskattning på konsumtion och i detta fall åtminstone inte ett handelshinder.

Ja, Sverige är som ett av världens mest frihandelsvänliga länder inte särskilt begivet på att skydda inhemsk industri, utan låter icke bärkraftiga verksamheter och näringar slås ut. Vilket är en förtjänstfull politik i det långa loppet, även om det svider och drabbar folk vid enskilda tillfällen.

Sverige har kanske varit ett av världens mest frihandelsvänliga land, men idag bestämmer Sverige inte själva över sin handelspolitik och tullar mot omvärlden. Det finns inte någon "svensk frihandel" eftersom Sverige är medlemmar i en tullunion.

Hong Kong är idag ett frihandelsvänligt land, Sverige är exakt lika frihandelsvänligt som resten av tullunionen EU, vilket i dagsläget är långt ifrån Hong Kong, EU älskar också tullar.
Citera
2025-04-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Nej, det är fortfarande du som är gravt efterbliven.

Jag har svårt att argumentera här, det du skriver är så efterblivet att man häpnar.

Nej, det är inte orättvist att två bilar får samma moms pålagt i Sverige.

Det vore väldigt orättvist om bara den ena bilen blev belagd med moms.

Nej, det är inte orättvist för amerikanarna att amerikanska bilar säljs med samma skatt som svenska bilar i Sverige.

Tull kan vi diskutera, det kan jag tycka är orättvist.

Men moms är inte tull.

Alla som nämner moms i diskussionen har bevisat sig vara efterbliven och kommer alltid att anses vara efterbliven i samtliga diskussioner på flashback framöver, och alla gamla inlägg måste ses i detta ljus.

Så om USA hade infört 25% Moms på all försäljning så hade du varit tyst?
Om USA sedan hade gjort en årlig momsåterbäring för sina inhemska bolag på allt som är producerat i USA så hade du varit tyst?

Inser du inte att i slutändan är det ingen skillnad då det är bara olika namn på avgifter.

Varför ska svenska bilen säljas 80k till en amerikan men 100k till en svensk? Det betyder att de har subventionerat produkter som går till amerikanska köpare.
Men Ford kan inte subventionera sina produkter som går till svenska köpare.
Inser du inte orättvisan i det hela? Ditt efterblivna fanskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in