2025-04-03, 08:27
Medlem
StoreSvartes avatar
Om någon har levt på bidrag och svartjobb och aldrig betalat skatt eller ens haft ett vanligt jobb. Hur blir det då med pensionen? Den kan väl knappast bli bra eller?
Citera
2025-04-03, 08:37
Medlem
sebastian66s avatar
Vem orkar liksom att leva på bidrag arbeta svart typ i 40 år.
Du får en garantipension. Kolla runt p google så borde du få bättre svar.
Men tror det ligger på kanske ca 6200 spänn/Månad.
Vil du inte bygga upp ett liv istället för att gå under radarn. Svartarbete idag kan vara svårt att hitta i många år framöver.
Citera
2025-04-03, 08:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det blir väl garantipension och den är i paritet med någon som tjänar under 45k/månaden kommer få i pension. Du kan m a o luta dig tillbaka och sluta oroa dig.

Det är väl redan nu mellan 40-50 % som inte kommer få mer i pension än den som tjänar under 45k.

Vi har blivit rejält lurade, och med de gröna satsningarna lär det väl bli ännu kassare!
Citera
2025-04-03, 08:43
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vem orkar liksom att leva på bidrag arbeta svart typ i 40 år.
Du får en garantipension. Kolla runt p google så borde du få bättre svar.
Men tror det ligger på kanske ca 6200 spänn/Månad.
Vil du inte bygga upp ett liv istället för att gå under radarn. Svartarbete idag kan vara svårt att hitta i många år framöver.

Precis. Sedan så lär man nog få skattmasen jagandes i hälarna om man nolltaxerar år efter år.
Citera
2025-04-03, 09:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om någon har levt på bidrag och svartjobb och aldrig betalat skatt eller ens haft ett vanligt jobb. Hur blir det då med pensionen? Den kan väl knappast bli bra eller?
Om en sådan person har bott i Sverige hela livet lär det innebära att de får en så kallad garantipension. Om personen har sparat en del av den inkomst de haft under livet från svartjobb och bidrag så kan de förstås börja ta av den förmögenheten.

Annars så finns det allehanda bidrag som personen kan ha rätt till, ifall deras inkomst (inklusive pensionen) inte skulle vara tillräcklig för att leva på. Exempelvis bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd.
Citera
2025-04-03, 09:49
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Kan man ta pension och bo utomlands större delen av året.
Tänker att några få tusenlappar i månaden kan räcka bra i Laos eller något riktigt billigt land.
Citera
2025-04-03, 09:57
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Tänker att några få tusenlappar i månaden kan räcka bra i Laos eller något riktigt billigt land.
”Kan”? Eller ”får”?

En slags grundregel är att om du flyttar utomlands kan du få ta med dig din intjänade pension dit du flyttar. Detta gäller däremot inte garantipensionen. Så en person som den i trådstarten, som lever på garantipension och/eller andra bidrag (typ bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd), får inte behålla dessa vid en flytt till Laos – om de följer reglerna.

https://www.minpension.se/allt-om-pe...-som-pensionar

Sen kan man naturligtvis diskutera hur pass bra koll myndigheterna har på vilka som bor utomlands och som får felaktiga utbetalningar. Det är något regeringen jobbar på att förbättra, se exempelvis dir. 2025:34.
Citera
2025-04-03, 10:09
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag tror att man måste fuska för att få pensionen till Asien. Reglerna säger väl att du inte kan ta med dig garantipensionen till länder utanför EU.
Samtidigt att klara dig på 7000 svenska i Laos kan vara tufft. Det känns som att du får leva billigt äta bröd mycket nudlar och ris utan fisk eller kött.
Då kan man lika väl sitta hemma och titta på Lyxfällan eller Farmen.
Citera
2025-04-03, 10:15
Avstängd
Citat:
Jag tror att man måste fuska för att få pensionen till Asien. Reglerna säger väl att du inte kan ta med dig garantipensionen till länder utanför EU.
Samtidigt att klara dig på 7000 svenska i Laos kan vara tufft. Det känns som att du får leva billigt äta bröd mycket nudlar och ris utan fisk eller kött.
Då kan man lika väl sitta hemma och titta på Lyxfällan eller Farmen.

Med tanke på att medellönen i Laos ligger på 1800kr så räcker nog 7000 till mer än bröd och nudlar utan tillbehör.
Citera
2025-04-03, 10:19
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Med tanke på att medellönen i Laos ligger på 1800kr så räcker nog 7000 till mer än bröd och nudlar utan tillbehör.
Du måste nog tänka lite annorlunda även att lönen bara ligger på 1800 svenska. Hur många ensamstående eller gifta lever inte tillsammans med sina föräldrar i Laos?
Du vet att merparten av alla asiater bor hemma till föräldrarna hamnar i himlen.
Det är väldigt svårt att klara sig på 1800 spänn även att man är singel.
När man är flera i familjen som brukar man dela på utgifterna. Då känns det som att det blir lite billigare på samma gång.
Med tanke på att jag bor i Asien så vet jag lite hur läget ligger till i mitt land. Även att man har en lön på minst typ 1500 svenska kan det vara svårt att klara sig som ensamstående.
Då har man inte råd att hyra en lägenhet betala ström och el. Om man sedan ska köpa mat på köpet så blir det helt plötsligt lite pengar över.
En vanlig svensk kan inte bara flytta till Laos och leva som en fattig person i Laos. Det är ju bara att man måste ha dem och forma och standard eller hur.
Citera
2025-04-03, 10:27
Medlem
Citat:
Du måste nog tänka lite annorlunda även att lönen bara ligger på 1800 svenska. Hur många ensamstående eller gifta lever inte tillsammans med sina föräldrar i Laos?
Du vet att merparten av alla asiater bor hemma till föräldrarna hamnar i himlen.
Det är väldigt svårt att klara sig på 1800 spänn även att man är singel.
När man är flera i familjen som brukar man dela på utgifterna. Då känns det som att det blir lite billigare på samma gång.
Med tanke på att jag bor i Asien så vet jag lite hur läget ligger till i mitt land. Även att man har en lön på minst typ 1500 svenska kan det vara svårt att klara sig som ensamstående.
Då har man inte råd att hyra en lägenhet betala ström och el. Om man sedan ska köpa mat på köpet så blir det helt plötsligt lite pengar över.
En vanlig svensk kan inte bara flytta till Laos och leva som en fattig person i Laos. Det är ju bara att man måste ha dem och forma och standard eller hur.

Utan att ha någon större insikt om hur läget ser ut i Laos måste jag ändå ifrågasätta ditt påstående. 7200 sek är ungefär i partiet vad en student kan leva på i en studentort med låg hyra i Sverige. Nog för att man inte skulle leva något lyxliv men att inte klara sig ekonomiskt i ett land som Laos låter lite absurt? Menar du att ”lyxprodukter” vi tar för givet i väst kostar multum? Maten kan ju knappast vara en utgift om man lagar hemma.
Citera
2025-04-03, 10:30
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Utan att ha någon större insikt om hur läget ser ut i Laos måste jag ändå ifrågasätta ditt påstående. 7200 sek är ungefär i partiet vad en student kan leva på i en studentort med låg hyra i Sverige. Nog för att man inte skulle leva något lyxliv men att inte klara sig ekonomiskt i ett land som Laos låter lite absurt? Menar du att ”lyxprodukter” vi tar för givet i väst kostar multum? Maten kan ju knappast vara en utgift om man lagar hemma.
Jag tror att du har missuppfattat men man kan klara sig på 7000 svenska. Däremot kan man inte säga att man kan leva lyx. Om du lagar mat på hemmaplan blir allting mycket billigare naturligtvis.
Det är väldigt billigt med Transporter och service. Därför kan man klara sig ganska hyfsat på 7000 svenska.
Däremot kanske man inte kan åka på Resort bada simma och fiska väldigt ofta.
Naturligtvis lever du bättre För 7000 spänn i Laos eller i Asien om du ska jämföra med Sverige.
I Sverige får du väl bara ett rum och kök för att 7000 spänn om jag har rätt för mig.
Om du är väldigt simpelt Kan du hyra en hyfsad lägenhet för kanske 2500 svenska. Sedan kan du klara dig ganska bra Med tanke på att du har 4.500 över typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in