2025-04-02, 20:06
Medlem
GustavAdams avatar
Tänker mig att någon med rinnsnuva har snutit sig men hoppar över att tvätta händerna och tar i ett dörrtrycke.
Sitter de där och kukilurar i en vecka eller handlar det om en/två timmar?
Ja jag har Googlat, men fick inget tydligt svar.
Citera
2025-04-02, 20:28
Medlem
Har du bacillskräck?
Du blir inte sjuk av att ta i dörrhandtag!
Citera
2025-04-02, 20:31
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Har du bacillskräck?
Du blir inte sjuk av att ta i dörrhandtag!
Rätt så typiskt FB-svar från den som inget vet, inget kan och är utan vettig sysselsättning, kan det tyckas!
Citera
2025-04-02, 20:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Utanför kroppen lever de inte hur länge. Hur länge vet jag inte exakt och det varierar från virus till virus. Tippar på några timmar max.

Dörrhandtag av koppar, mässing, brons, eller andra kopparlegeringar är bakteriedödande vilket nog gör det ännu snabbare.
I så fall borde du vara mer orolig för knappar, räcken, kundvagnar o.dyl.
Citera
2025-04-02, 20:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Tänker mig att någon med rinnsnuva har snutit sig men hoppar över att tvätta händerna och tar i ett dörrtrycke.

För att det finns olika virus. Sen finns det olika väder också, olika väderlek och säsonger ger olika UV-ljus. Om du hade undvikt att få covid hade du fått mindre hjärnskador.
Citera
2025-04-02, 20:37
Medlem
Citat:
Rätt så typiskt FB-svar från den som inget vet, inget kan och är utan vettig sysselsättning, kan det tyckas!

Jag vet att det inte är så det funkar, du har bacillskräck!
Allt är en lögn så du ska gå och ta sprutor med gott samvete!
Virus betyder gift har jag för mig, det finns inga små partiklar som varken lever eller är döda som försöker att döda dig, det är hjärnspöken!
Citera
2025-04-02, 20:45
Medlem
Citat:

Det finns ju en massa olika förkylningsvirus, som har olika förmåga att vara smittsamma utanför kroppen. Här är en artikel som säger att det kan handla om flera veckor i värsta fallet (adenovirus), medan det för den vanligaste sortens förkylningsvirus (rhinovirus) snarare handlar om upp till 25 timmar. Detta är på hårda icke-porösa ytor som metall, medan smittsamheten sjunker snabbare på mjukare och porösare ytor (inklusive människohud).

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7916105
Citera
2025-04-02, 21:18
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det finns ju en massa olika förkylningsvirus, som har olika förmåga att vara smittsamma utanför kroppen. Här är en artikel som säger att det kan handla om flera veckor i värsta fallet (adenovirus), medan det för den vanligaste sortens förkylningsvirus (rhinovirus) snarare handlar om upp till 25 timmar. Detta är på hårda icke-porösa ytor som metall, medan smittsamheten sjunker snabbare på mjukare och porösare ytor (inklusive människohud).

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7916105
Tack för ett svar med substans 😉. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in