2025-04-02, 18:45
Medlem
Tryggast sätt göra ägarbytet vid byte mot annan bil med privat person?
Citera
2025-04-02, 18:58
Medlem
bithaxs avatar
1. Skriva ett avtal
2. Se till att alla pengar swishas.
3. Sedan anmäla ägarbytet.

Se till att ha bilen i din besittning tills allt är klart. Dvs. bilen står i ditt låsta garage. Du ger nyckeln när allt är klart.

Om någon tvist uppstår så har du bilen kvar, och så får ni lösa det i rätten.
Senast redigerad av bithax 2025-04-02 kl. 19:01.
Citera
2025-04-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
1. Skriva ett avtal
2. Se till att alla pengar swishas.
3. Sedan anmäla ägarbytet.

Se till att ha bilen i din besittning tills allt är klart. Dvs. bilen står i ditt låsta garage. Du ger nyckeln när allt är klart.

Om någon tvist uppstår så har du bilen kvar, och så får ni lösa det i rätten.

Det är jämn byte utan pengar emellan och man möts på en specifikt plats
Citera
2025-04-02, 22:45
Medlem
Alltså det är väl i appen det är tryggast, precis som i vanliga fall?
Citera
2025-04-02, 23:42
Medlem
Westgoethes avatar
Jag hade setts på ett advokatkontor om det är stora pengar eller dyra bilar. Ägarbytet görs i appen, vilket kräver att nya ägaren har giltigt svenskt körkort, vilket annars inte alla "skojare" har, där sållar du bort 80% av alla som försöker blåsa dig eller "Jag lovar du får betalt, brorsan".

Kolla upp så det inte finns några skatteskulder (och även böter?) på bilen du tar över, det får du nämligen betala då det följer med bilen, alternativt så kan fogden ta bilen för att reglera skulder tidigare ägare ådragit sig.

Ska du göra det hemma och byta en v70 2007 mot en bmw 320 hade jag bara tagit dit ett gäng stöddiga kompisar som ser arga ut och löset det "hemma på gårn".

Är det obehaglig känsla i hela grejen, hade jag inte gjort affären alls. Sälj bilen istället som vanligt och köp den bil du vill ha.
Citera
2025-04-03, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Jag hade setts på ett advokatkontor om det är stora pengar eller dyra bilar. Ägarbytet görs i appen, vilket kräver att nya ägaren har giltigt svenskt körkort, vilket annars inte alla "skojare" har, där sållar du bort 80% av alla som försöker blåsa dig eller "Jag lovar du får betalt, brorsan".

Kolla upp så det inte finns några skatteskulder (och även böter?) på bilen du tar över, det får du nämligen betala då det följer med bilen, alternativt så kan fogden ta bilen för att reglera skulder tidigare ägare ådragit sig.

Ska du göra det hemma och byta en v70 2007 mot en bmw 320 hade jag bara tagit dit ett gäng stöddiga kompisar som ser arga ut och löset det "hemma på gårn".

Är det obehaglig känsla i hela grejen, hade jag inte gjort affären alls. Sälj bilen istället som vanligt och köp den bil du vill ha.
Inga böter följer med bilen. Däremot kan felparkeringsavgifter om de totalt överstiger 5000 kronor bli den nye bilägarens sak att betala.
Citera
2025-04-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanders
Alltså det är väl i appen det är tryggast, precis som i vanliga fall?
Det ser man i annonser ibland, att ägarbyte sker med Transportstyrelsens app. Detta dock möjligt endast om båda parter har svenskt körkort samt är privatpersoner. Vill köparen ha bilen skriven på ett företag så är det pappersblanketten som gäller.
Citera
2025-04-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det ser man i annonser ibland, att ägarbyte sker med Transportstyrelsens app. Detta dock möjligt endast om båda parter har svenskt körkort samt är privatpersoner. Vill köparen ha bilen skriven på ett företag så är det pappersblanketten som gäller.

Japp, med undantag av enskilda firmor, där funkar ju fortfarande appen.
Citera
2025-04-03, 07:45
Medlem
Citat:
Japp, med undantag av enskilda firmor, där funkar ju fortfarande appen.
Givetvis eftersom den registreringsmässigt ägs av en privatperson, endast i bokföringen den hanteras annorlunda än en privatbil.
Citera
2025-04-03, 08:59
Medlem
Citat:
Givetvis eftersom den registreringsmässigt ägs av en privatperson, endast i bokföringen den hanteras annorlunda än en privatbil.

Precis, och du har ju helt rätt men det blir ändå lite missvisande. En bilhandlare som har enskild firma kan ju till exempel ha ett registrerat firmanamn, säg Bil-jordkällaren och ägas av Kalla Karlsson. Om han kommer och köper en bil kan appen fortfarande användas men för säljaren känns ju knappast han som en privatperson då.
Citera
2025-04-03, 13:11
Medlem
Citat:
Precis, och du har ju helt rätt men det blir ändå lite missvisande. En bilhandlare som har enskild firma kan ju till exempel ha ett registrerat firmanamn, säg Bil-jordkällaren och ägas av Kalla Karlsson. Om han kommer och köper en bil kan appen fortfarande användas men för säljaren känns ju knappast han som en privatperson då.
EF är på sitt sätt en märklig företagsform, ett företag, men det är inte ett bolag, dessutom går det i vissa lägen inte att se om det är privat eller hör till företaget med mindre än att se hur det bokförts.
Citera
2025-04-03, 13:19
Medlem
Citat:
EF är på sitt sätt en märklig företagsform, ett företag, men det är inte ett bolag, dessutom går det i vissa lägen inte att se om det är privat eller hör till företaget med mindre än att se hur det bokförts.

Japp, där är vi helt överens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in