• 1
  • 2
2025-04-03, 09:07
Medlem
Var det inte den här bilen som BARA har 90 kW "snabbladdning" på det stora batteriet? Det är ju oacceptabelt idag och troligen bland det sämsta som går att hitta i laddhastighet i den storleksklassen på batteri.

Trist att dom inte satsar hela vägen och i alla fall försöker hålla någon slags medelstandard i laddhastighet, inte lägga sig på bland det lägsta i världen. Tyder troligen på dåligt utvecklat kylsystem för batteripacket eller budgetbatterier. Oavssett - Inte bra!
Citera
2025-04-03, 09:21
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Var det inte den här bilen som BARA har 90 kW "snabbladdning" på det stora batteriet? Det är ju oacceptabelt idag och troligen bland det sämsta som går att hitta i laddhastighet i den storleksklassen på batteri.

Trist att dom inte satsar hela vägen och i alla fall försöker hålla någon slags medelstandard i laddhastighet, inte lägga sig på bland det lägsta i världen. Tyder troligen på dåligt utvecklat kylsystem för batteripacket eller budgetbatterier. Oavssett - Inte bra!

Det stämmer.
Men det kommer med all säkerhet inte att säljas särskilt många med det stora batteriet.
Det lilla batteriet på 68,8 kWh är tillräckligt stort för dom flesta och har 165 kW snabbladdning.
Batteriet är dessutom ett LFP-batteri som tål att laddas fullt och att laddas ur mera än ett vanligt NMC-batteri.
Citera
2025-04-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
"Innstegsutgaven Takumi starter på 358.300 kroner og tilbyr en rekkevidde på opptil 479 kilometer".
Som vanligt gäller att inte göra misstaget att tolka "upp till 479 km" som "479 km". "Upp till" = maximalt. Uppmätt räckvidd i tester brukar ligga runt 65-70% av angiven räckvidd för nästan alla elbilar jag har sett testade på tuben.
Citera
2025-04-08, 00:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Som vanligt gäller att inte göra misstaget att tolka "upp till 479 km" som "479 km". "Upp till" = maximalt. Uppmätt räckvidd i tester brukar ligga runt 65-70% av angiven räckvidd för nästan alla elbilar jag har sett testade på tuben.

Nja, men de måste ju skriva så, precis dom att en fossilbil presenteras med førbrukning på 0,41l/mil vid blandad kørning.

Min nuvarande har wltp på ("upptil") 450km och går uppmot och øver 600km på sommaren men bara 380 på vintern, så det blir ju ett snitt som gäller.
Citera
2025-04-08, 01:16
Medlem
Epimetheuss avatar
Nu har jag sett bilen irl.
Verkar vara ganska gedigen och påkostad.
Kändes väldigt lyxig.
Jag har dock en liten fundering över hur t.ex. moccan i dörrarna där man vilar armarna kommer att se ut om några år… Allt ser ju snyggt ut när det är nytt, liksom.
En annan sak som slog mig är hur långt fram/ner dom dragit taket.
Man hade väldigt begränsad sikt snett uppåt. -Inte så det stör i trafiken, men det kändes liksom lite… instängt.
Står och tvekar fram och tillbaka på om jag ska beställa den eller inte.
Citera
2025-04-08, 04:19
Medlem
Varför är Mazda alltid sist med adaptera ny teknik?
Citera
2025-04-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Nja, men de måste ju skriva så, precis dom att en fossilbil presenteras med førbrukning på 0,41l/mil vid blandad kørning.
Visst, men det har dykt upp komiska inlägg och tester där folk som aldrig läste "upp till" klagar på att deras 60 kWh-bil minsann inte kom 50 mil i 120 km/h på motorvägen en svinkall vinterdag. Lika komiskt som när motorjournalister lånar den törstigaste Audi-SUVen, laddar utan avtal och sen konstaterar att elbil är dyrare per mil än dieselbilen de jämför med, som råkar vara en Lupo 3L.
Citera
2025-04-08, 16:58
Medlem
kekkens avatar
Någon här som vet vad månadskostnaden för privatleasingkostnaden går på? Har ganska nyligen avslutat leasingperiod av en tidigare bil, och har börjat till på något nytt. Mazda ser intressant ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in