2025-04-02, 13:19
Medlem
2big4yous avatar
Min mor gick bort för en tid sedan(utan testamente och bouppteckning är gjort,arvsskifte inte gjord så jag och min syster är dödsbodelägare.
Jag vill avstå/avsäga mig min del av arvet och avsluta mitt dödsbo delägarskap.
Är det skatteverket man kontaktar, blankett? eller vart ska det meddelas?
Citera
2025-04-02, 13:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Min mor gick bort för en tid sedan(utan testamente och bouppteckning är gjort,arvsskifte inte gjord så jag och min syster är dödsbodelägare.
Jag vill avstå/avsäga mig min del av arvet och avsluta mitt dödsbo delägarskap.
Är det skatteverket man kontaktar, blankett? eller vart ska det meddelas?

Det beror på hur långt ni kommit i bouppteckningsarbetet, se mer ex här: https://www.bjornlunden.se/juridik/arvsavst%C3%A5ende-__178
Citera
2025-04-02, 13:26
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det beror på hur långt ni kommit i bouppteckningsarbetet, se mer ex här: https://www.bjornlunden.se/juridik/arvsavst%C3%A5ende-__178
Bouppdelningen är klar. inte arvsskiftet.
Det jag inte vet är vart jag vänder mig för att "rapportera" mitt beslut?
Citera
2025-04-02, 13:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Bouppdelningen är klar. inte arvsskiftet.
Det jag inte vet är vart jag vänder mig för att "rapportera" mitt beslut?
Eftersom bouppteckningen är klar men inte arvskiftet, behöver ni nu upprätta en arvsskifteshandling. Den baseras ofta på bouppteckningen och anger hur arvet ska fördelas. Samtliga dödsbodelägare måste skriva under.

I handlingen kan du, om du vill avstå din andel, skriva något i stil med:
”Jag avstår min andel till förmån för övriga dödsbodelägare.”

Ni skickar därefter arvsskifteshandlingen till banken för att avsluta konton och föra över tillgångar enligt fördelningen.

Många banker har även egna mallar för detta - kolla gärna med dem om de kan bistå.
Citera
2025-04-02, 15:38
Medlem
Ingen aning om hur man gör men varför gör du det? För att ge syrran cashen eller någon annan anledning?
Citera
2025-04-02, 20:39
Medlem
Har man skulder hos kronofogden tar de arvet. Bättre att ge det till någon annan då,och kanske låna pengar av dem senare, eller helt avstå pengarna så inte någon jävla bank får dem.
Citera
2025-04-02, 21:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovapan
Har man skulder hos kronofogden tar de arvet. Bättre att ge det till någon annan då,och kanske låna pengar av dem senare, eller helt avstå pengarna så inte någon jävla bank får dem.
Jag avråder från detta med hänvisning till mitt tidigare inlägg i frågan: (FB) Stora tråden om arvs- och testamentsfrågor (sammanslagen tråd /Mod)
Citera
2025-04-03, 10:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jättesmart. Då har man inte bara kvar skulderna hos KFM, utan man gör sig också skyldig till ett brott. Kanonidé.
Citera
2025-04-03, 13:25
Medlem
Jag har 6 miljoner i skuid till fogden,är 56 år. Levt på existensminimum i 15 år,pga att mitt företag gick i konkurs. Trots heltidsjobb där fogden drar 11-12000 i månaden ÖKAR min skuld. Så vad hade du/ni själva gjort ärligt talat.
Citera
2025-04-03, 15:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag har 6 miljoner i skuid till fogden,är 56 år. Levt på existensminimum i 15 år,pga att mitt företag gick i konkurs. Trots heltidsjobb där fogden drar 11-12000 i månaden ÖKAR min skuld. Så vad hade du/ni själva gjort ärligt talat.
Ansökt om skuldsanering.
Citera
2025-04-03, 16:07
Medlem
Ett mycket komplext fall. Orkar inte förklara. Andledningar finns,tro mig.

Lägger ner nu.
Citera
2025-04-04, 00:25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Låter som en jobbig situation. Känns som att det är för sent att ansöka om skuldsanering med tanke på att du kommer vara minst 61 år gammal när den är färdig. Varför har du inte försökt få skuldsanering tidigare?

Hade själv gått ner i arbetstid och eventuellt försökt fixa något svartjobb om jag befann mig i din situation. Känns ganska meningslöst att försöka beta av dessa 6 miljoner när det är helt omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in