Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Nej, vi var inte i något krig mot Sovjet för att finnarna var det. Frivilligsoldater innebär inte att man är i krig, för då är vi i krig nu också i.om. en del svenskar åkt till Ukraina för att skjuta på inbillade fiender. Verkar vara nån sorts märklig aggression folk får ut som utspelar sig som en konstig form av "patriotism by proxy". Hur i hela friden man kan känna sig patriotisk å Ukrainas vägnar är verkligen helsnurrigt, vore det inte för massmedia skulle de inte ens kunna peka ut det landet på kartan
Men men, folk är ju knepiga. Finns ju helt seriöst pursvenskar som är "patriotiska" å palestiniers vägnar också, och även de är ju beredda att misshandla oskyldiga främlingar pga. den hjärnskadan, t.ex. spöa svenska judar pga. ett krig långt bort i öknen mellan två folkslag man inte ens har något gemensamt med.

På sätt och vis kan jag förstå hur du tänker. Varför ska vi blanda oss i andras krig. Jag tror att skillnaden mellan oss är att jag vet att moskoviterna stoppar inte förrän de möter tillräckligt mycket motstånd. Alltså om de vinner mot Ukraina så slutar det inte där. De kommer att kräva mer sålänge inte någon förmår att verkligen stoppa dem. Ukraina har gjort ett jättejobb med just det, ändå fortsätter moskoviterna med sina köttvågor.
Så i min värld kommer de begå hemska saker mot alla om vi inte gör motstånd. Om man bara lägger ner vapnen och låter de vinna, kapitulera för moskoviten. Det blir inget bra av det. Det är många som kan vittna om århundranden av förtryck från moskovitens sida. De har plundrat sitt eget land Ryssland så folk är fattiga och har nästan ingenting trots att vi lever år 2025.
Själv är jag inte så engagerad i palestinier och israelers krigande, ett krigande som pågått hela mitt liv mer eller mindre. Jag anser inte det är lönt för båda sidor har begått det värsta våldsdåden mot varandra och är två folk som önskar att förinta varandra. Det finns ingen god sida, vilken sida man än väljer så har man valt fel.
Men i fallet Ukraina så är det verkligen en god sida mot en ond sida. Det är en kamp som pågår som kommer att avgöra hur våra barns framtid ser ut för kanske 50 år framåt. Två helt olika världar att välja på beroende på om Ukraina vinner eller om moskvastaten vinner.