2025-04-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmostIdiot
I början lät det som han skulle sätta samma tull som respektive land.

Tyckte det lät som en intressant lösning, svårt att klaga om han sätter exakt samma tull.

Det hade dock varit konstigt om USA lät andra länder bestämma deras tullar, länder med överflöd av nån vara hade kunna satt just den tullen till 0.

Nu vettefan vad siffrorna betyder. 20% för import från EU, men EU har olika procentsats beroende på vara. Är det 20% på allt oavsett vad, eller är det ett snitt på 20% med variation mellan varor? Siffran till vänster måste ha varit ett snitt + moms + fantasisiffra.

Det är oavsett inte tit for tat som det lät i början.

Han sade något tidigare om att andra länder även använde "non-monetary measures" för att komplettera sina tullmurar, och att man skulle räkna in det också. Jag vet inte exakt vad han avser där, kanske t ex importkvoter, understöd till det egna landets produktion, krav på vissa slags kvalitet (t ex EU:s förbud mot GMO lantbruksprodukter) - men poängen är att USA därmed kan räkna in litet vad sokm helst som "förklädda handelshinder", i princip godtyckligt, och räkna om det till tariffer.
Citera
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Nej, det är nu USA går under. Hade USA varit det land Trump tror att det är hade det här gått hem. Men USA är fattigt , outbildat och fullkomligt beroende av import. Vad de än tänker bygga upp har det en tioårs-horisont, USA står ut till kampanjandet startar inför mellanårsvalet. Och det behöver inte ens vara de odugliga demokraterna som knuffar på.

Äntligen någon som förstår.

Han pratar i talet som en psykopat, bara säger massa siffror de dumma amerikanerna tycker låter höga och klappar för.
Vad har han för faktagrund för alla dessa procentsatser?

Oavsett hur många trillioner bolag investerar i USA tar det många, många år att få fabriker upp and running. Usa har inte den kompetens, vem ska arbeta i dessa fabriker?

Varför tar han inte hand om all misär i deras nerpundade delstater istället för att stå och prata om hur duktig han varit som fått ner priserna på ägg.

Hoppas omvärlden står på sig, svarar med trippla medel eller helt enkelt slutar skicka produkter till USA. Skulle vara kul att se hur länge USA klarar sig utan import av varor från andra länder..
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Hade hoppats på extra hög nivå för Sverige men EUs 20% får duga. TRUMP 2028.

aa trump 2032 2036 2040 2044

slut i woke nu
Citera
2025-04-02, 22:55
Medlem
MyJustices avatar
Trumpen har inte fått Grönland eller Ukrania
Så nu lägger kinesen 100% exporttariff på Litium mot USA
Citera
2025-04-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Vad är det som är så sjukt tycker du? Jag menar inte att varor i europa är prissatta lägre för att vi har moms.
En vara i USA är prissatt till det högsta priset en kund kan tänka sig betala för en vara där, är den prissatt högre väljer konsumenten en annan vara. Vi svenskar som vill handla i USA betalar ett påslag på 25% och för mig personligen är detta ofta dealbreakern och köper europeiskt.

Man kan inte bortse från momspåslaget när tullar diskuteras, punkt slut.
Fast det där är ju skitsnack. I princip allt är billigare i USA än här. Utöver det har de flesta amerikanska delstater också moms, även om den vanligtvis är på runt 10% istället för 25%. Alla priser som visas i USA är utan moms.
Citera
2025-04-02, 22:56
Medlem
RadioGaGas avatar
Trump vågar inte införa tullar mot Israel.
Citera
2025-04-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Du menar att man måste ha Amerikansk politik för att för sälja i USA
Jag har inte hört andra länder kräva att styra andra länders inrikespoltik för att få sälja bananar
Nej USA blit inte drabbat av att vi har moms
Men vi blir drabbat om vi får Amerikanska försäkrigsbolag här
De bolag kan de behålla i Kalla anka land

Jo, USA blir drabbat genom att en vara som är prissatt tii 100 kostar mig 125 och på så vis får mig att köpa europeiskt. Får samma effekt som tull.
Citera
2025-04-02, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Trupeten har inte fått Grönland eller Ukrania
Så nu lägger kinesen 100% exporttariff på Litium mot USA

Skulle tro att kinesen istället inför totalt exportförbud mot USA för gallium och andra mineraler.
Citera
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
aa trump 2032 2036 2040 2044

slut i woke nu
Absolut, att få slut på woke är viktigast. Skit samma om vi får en ny hyperinflation i Sverige, arbetslösheten går upp och man bara har råd att äta falukorv och makaroner. Viktigare att "own the libs" i ett helt annat land.
Citera
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kan ju ändå förstå att USA vill ha rättvisa handelsvillkor. Det är ju sjuka tullar och handelshinder som länder som Japan, Sydkorea etc har haft. Även EU har ju haft högre tullar på tex. bilar och krångliga regler. Så klart är de sura på det, när deras egna industrilandskap ödeläggs. Känns som rapporteringen om detta i mainstreammedia i tex. här i Sverige är duktigt partisk och oseriös. Men det är ju som vanligt...

USA skiljer på bilar och pickuper. Pickuper är det 25% tull på. Allt det här har förhandlats fram i handelsavtal för att skydda specifika industrier som är viktiga.
Citera
2025-04-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Han är skicklig, det får man ge honom. Men det ändrar inget. USAm har gjort sig till paria på bara några månader. Snart kommer donken börja stänga sina lador
En effektiv political salesman som går hem i stugorna - i alla fall på den högra planhalvan av befolkningen - men i fråga om content är hans politik långsiktigt djupt destruktiv för USA.
Citera
2025-04-02, 22:59
Medlem
När jag köpte min bil från USA skulle jag varit glad över att bara betala 20% i avgifter.
Blev istället mer än 35%, rätt ner i fickan på svenska staten.

10% av inköpspris + transportkostnad
Sedan 25% moms på hela den summan.
Och nu står svensk media och svenska politiker och gråter.

En deal skulle ju vara om Sverige minskar sina tullar och ta bort momsen så kanske Trump möter upp på det.
Who knows.
Vi får skicka tuffe Uffe till förhandling.
Senast redigerad av Mrstardust 2025-04-02 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in