Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Gå inte på det där skitsnacket. Slår man ut det på ALLA varor så är amerikanska tullar på EU-varor nästan exakt lika höga som EUs tullar på amerikanska varor. Trump tar siffror här och där och för att det ska passa in i hans politik. Sen att han vill justera JUST tullarna på bilar är en annan femma.
Jag hade gärna tagit del av bra och saklig information om hur det faktiskt ligger till med tullrelationerna mellan USA och EU. Och för den delen gentemot resten av världen också. Om det ligger något i anklagelserna.
Isolationism och klagomål på orättvisa handelsrelationer är lika amerikanskt som äppelpaj ända sedan hedenhös.
Jag minns att jag läste någon Tom Clancydeckare som gick ut på att en japan störtade ett trafikflygplan i Vita Huset och att Clancys litteräre gestalt Jack Ryan fick ta över som president.
Tullar var en åtgärd bland andra som Ryan införde. Samt reciproka handelshinder. Alltså att tillämpa japansk lagstiftning för importerade bilar på japanska bilar som importerades till USA.
Nu har det dykt upp en president som sätter allvar bakom orden. Vi får se varthän det leder.
Det bästa hade varit om det handelsavtal mellan USA och EU som var under förhandling under Obama gått igenom och avskaffat alla handelshinder och tullar.
Men det satte Trump stopp för.