2025-04-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
När tullarna slår till kommer tredjevärldens länder lida, vilket innebär att Sverige kommer höja löneskatterna och pensionsåldern samt att införa en ny solidaritetsskatt. Vi kan också glädja oss åt att vi får ett antal miljoner kameltekniker som kommer vallfärda hit för att få mat husrum och försörjning från det allmänna.
Det enda vi säkert vet är att vi får se ännu mer koncentration av kapital.
Citera
2025-04-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ingen fara.
Det är en god egenskap att kunna erkänna man missförstått något,eller hade fel.
Så lär man sig något nytt,och bara idioter tror de alltid har rätt.

Personligen tycker jag alla priser i Sverige skulle anges utan punktskatter och moms.
Då kanske folk började inse vad de faktiskt betalar i skatter.

Systembolaget.
1 flaska vodka 21kr
Bensin 9kr
Cigaretter 10kr
Etc Etc etc

Håller med, momsen är sjuk ...
Citera
2025-04-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja och de sifforna säger NADA i och med diversifierde tullar.

Jag kan ha skitlåg tull på saker du knappt köper av mig, sedan skithög tull på saker du köper extremt mycket av. Snittullen skulle vara jättelåg, men du skulle få betala ENORMA belopp. Dina siffror säger nada. Man måste se tullarna för respektive varuslag samt hur importen och exporten (nominellt) ser ut i dessa kategorier.
Weighted mean applied tariff is the average of effectively applied rates weighted by the product import shares corresponding to each partner country.

Du kanske inte begriper vad det betyder?

Visst, sifforna är för svepande för att bevisa särskilt mycket.

Men vet du vad det är bättre än?

Siffror Trump drar ur röven.
Citera
2025-04-02, 23:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Kristersson säger sig nu vilja inleda förhandlingar med USA.

Jaså, det går bra nu?! Tuffe Uffe som var så tuff för några veckor sedan. Mjuknade snabbare än pasta i kokvatten.

De måste ju lyssna först på vad nöten säger.
Citera
2025-04-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
nu är det slut i söte bröd dagar för woke företag som straffa i usa länge helt i rätt att värna i egna arbetare ock få lägre pris i usa ock sluta ha inflation blir dyrt för pk bil företag haha lol

Vet inte var jag ska börja, det är flera felaktigheter i ditt inlägg.

Det blir 20 % dyrare för alla amerikaner att köpa produkter från EU. Och detta kommer snarare driva på inflationen i USA.

”Pk bil företag”? Såna miljövänliga menar du? Typ Tesla och Elon Musk eller vilka tänker du på?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Snälla rara. Till och med Ursua von der Leyen erkände ju i talet i måndags att tullar inte inte ALLS är lika höga och att EU kan tänka sig att jämna ut detta till USA:s fördel.

Inte ens von der Leyen håller med dig. Tullarna är INTE alls "nästan lika höga".

”EU:s handelsvägda tullsnitt gentemot USA ligger på 2,43 procent. USA:s importtullar på varor från EU ligger i sin tur i genomsnitt på 2,37 procent.”

https://www.tn.se/ekonomi/41419/oavgjort-i-tullkriget-mellan-usa-och-eu/
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej, den största produktgruppen motorfordon har haft klart orättvisa tullar. EU har betalat 2,5% men USA 10% i tull. Detta nämns aldrig i nyhetsmedia. Istället för att erkänna att Trump har vissa poänger med sitt tull-tjat så undanhåller men rena fakta, nämner dem inte.
Du tar upp EN produkt , du är en totalt oärlig oseriös lögnare. precis som Trump.

https://www.di.se/nyheter/experter-trumps-tullkritik-stammer-inte-sa-ser-det-ut/

-----Men de genomsnittliga tullarna mellan EU och USA ligger på princip på samma nivå, enligt en beräkning.
Citera
2025-04-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”EU:s handelsvägda tullsnitt gentemot USA ligger på 2,43 procent. USA:s importtullar på varor från EU ligger i sin tur i genomsnitt på 2,37 procent.”

https://www.tn.se/ekonomi/41419/oavgjort-i-tullkriget-mellan-usa-och-eu/

Att en genomsnittlig tullsats är låg säger i sig ingenting om den faktiska tullbördan. Jag skulle kunna sätta extremt låg tull på varor du knappt importerar från mig, och samtidigt ha mycket höga tullar på just de varor du importerar mest. Resultatet? En låg genomsnittlig tull – men du betalar ändå enorma summor i tullavgifter.

Därför är dina siffror missvisande. För att verkligen förstå tullpåverkan måste man titta på tullnivån per varukategori, och samtidigt analysera hur stor handeln är (i nominella belopp) inom varje kategori. Det är först då man får en korrekt bild av hur tullarna faktiskt slår.

Tusentals miljarder dollar per år blir USA blåsta på av EU.
Citera
2025-04-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej, den största produktgruppen motorfordon har haft klart orättvisa tullar. EU har betalat 2,5% men USA 10% i tull. Detta nämns aldrig i nyhetsmedia. Istället för att erkänna att Trump har vissa poänger med sitt tull-tjat så undanhåller men rena fakta, nämner dem inte.
Och i den överlägset största kategorin bilar i USA, pickup trucks, så har USA 25% tull.

Glömde det eller?
Citera
2025-04-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Gå inte på det där skitsnacket. Slår man ut det på ALLA varor så är amerikanska tullar på EU-varor nästan exakt lika höga som EUs tullar på amerikanska varor. Trump tar siffror här och där och för att det ska passa in i hans politik. Sen att han vill justera JUST tullarna på bilar är en annan femma.

Jag hade gärna tagit del av bra och saklig information om hur det faktiskt ligger till med tullrelationerna mellan USA och EU. Och för den delen gentemot resten av världen också. Om det ligger något i anklagelserna.

Isolationism och klagomål på orättvisa handelsrelationer är lika amerikanskt som äppelpaj ända sedan hedenhös.

Jag minns att jag läste någon Tom Clancydeckare som gick ut på att en japan störtade ett trafikflygplan i Vita Huset och att Clancys litteräre gestalt Jack Ryan fick ta över som president.

Tullar var en åtgärd bland andra som Ryan införde. Samt reciproka handelshinder. Alltså att tillämpa japansk lagstiftning för importerade bilar på japanska bilar som importerades till USA.

Nu har det dykt upp en president som sätter allvar bakom orden. Vi får se varthän det leder.

Det bästa hade varit om det handelsavtal mellan USA och EU som var under förhandling under Obama gått igenom och avskaffat alla handelshinder och tullar.

Men det satte Trump stopp för.
Citera
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det tror jag inte, men värre än 2008 är fullt möjligt.

Och lutar åt arr det är vad Trump vill han vill krascha världsekonomin.

va vinner han på det
Citera
Medlem
Citat:
Att en genomsnittlig tullsats är låg säger i sig ingenting om den faktiska tullbördan. Jag skulle kunna sätta extremt låg tull på varor du knappt importerar från mig, och samtidigt ha mycket höga tullar på just de varor du importerar mest. Resultatet? En låg genomsnittlig tull – men du betalar ändå enorma summor i tullavgifter.

Därför är dina siffror missvisande. För att verkligen förstå tullpåverkan måste man titta på tullnivån per varukategori, och samtidigt analysera hur stor handeln är (i nominella belopp) inom varje kategori. Det är först då man får en korrekt bild av hur tullarna faktiskt slår.

Tusentals miljarder dollar per år blir USA blåsta på av EU.
Fakta spelar alltså ingen roll för dig, är det så vi ska tolka dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in