2025-08-06, 18:08
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du tycker det är rätt att Indien stöder Ryssland så dom har råd att fortsätta kriga? samtidigt som vi själva har sanktioner mot ryssen, och bidrar med enorma belopp till Ukraina.

Självklart börja man någonstans, en vapen vila är en början, Putin varken lyssna eller snackar med europa, man skramla med sina kärnvapen, kommer ni hit är kärnvapnen redan riktade mot er, vart Putins atom ubåtar osv ligger har vi ingen aning om o kan inte försvara oss emot. inget krig någon av oss vill ha. Trump är en som åtminstone snacka med Putin, europa har inte en jävel som ens våga snacka snacka med Putin.

Så Indien ska vi självklart bidra Trump o starta sanktioner emot då Indien går emot våra intressen om fred i europa.

Du verkar helt okunnig om bakgrunden till kriget i Ukraina. SVT sände en informativ fransk dokumentär om vad som hände 2014. Den avpublicerades, men kan fortfarande ses bland annat här:
https://swebbtv.se/w/dt35RyDzPJE8NK4FaciqFo

Numera levererar SVT bara ensidig propaganda. Men jag lämnar den diskussionen eftersom den passar bättre i en annan tråd. I och för sig inte helt oviktig i tullsammanhang, eftersom Trump blandar in alla möjliga politiska krav i sina tullvillkor.
Citera
2025-08-06, 18:09
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Man har olika regler mellan delstater osv, lättas att bara ha tull, saletax skattas bara till slutkund osv, medans sverige har ut o ingående.

Vi ska kanske också göra ett förtydligande här kring momsen. Eftersom i stort sett alla företag har ingående och utgående moms som kvittas enligt skattereglerna så innebär momsen inte ett fördyrande av varan vid import. Företaget behöver alltså inte lägga in täckning för momskostnaden i sitt försäljningspris. Momsen betalas, i princip, inte förrän varan säljs till konsument.
Det slutliga resultatet blir alltså i stort sett detsamma som i USA där slutkonsumenten är den som beskattas.
Citera
2025-08-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Det är, som jag sa, därför tull används som politiskt styrmedel och det är också då man ser funktionen av dem. Jag är heller inte för 0% tull till hela omvärlden men man kan heller inte tullbelägga hela omvärlden för då förlorar tullar sin betydelse och bringar endast stillestånd. Mitt exempel bestod endast av att belysa vilka de sanna vinnarna är. Faktum kvarstår att företagsverksamheten frodas bättre av att inte behöva betala staten massa tull på sina importer vilket gynnar konsumenter i slutändan som också får större köpkraft.

Fattiga länder dikterar sällan till aldrig sina villkor. De har inte den möjligheten. Tullarna är fortfarande politiskt styrda av anledningar som kan variera oändligt. Låglöneländer men med industriellt välstånd (ex. Kina) har en annan position möjligen.

Men då blir frågan igen varför det är rätt av USA att skapa handelsbarriärer mot omvärlden men fel av omvärlden att skapa barriärer mot USA? Är det inte så du resonerat tidigare och även nu?
Om alla beskattade och förhindrade global lönsamhet till förmån för nationell så skulle alla länder och unioner må hur bra som helst. Eller? Jag tror inte det i alla fall.
Fast allt detta kommer ner till att vissa länder styr utvecklingen, vi i sverige ska vara bäst i klassen o bli mest miljövänliga, dvs vi är redan miljövänliga att uppnå ännu bättre resultat kräver resurser medans ett fattigt land är långt ifrån omställningen.

Samt vill vi att Kina ska blir nr 1 i värden i ekonomi med utbygg flotta o en krigsmaskin? eller vill vi att Usa fortsätter vara världspolis, jag förespråkar Usa ska vara världspolis o absolut inte en diktatur.

Via handel styr man världen, du ser när Iran inte lyssna tog det inte lång stund innan det small, skulle Iran inte haft sanktioner o fått utöva frihandel hade dom vart mycket mer besvärliga o svårare o handskas med.

Via detta kommer det inte uppstå frihandel o handel kommer styras för att hålla världsordningen.
Citera
2025-08-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Vi ska kanske också göra ett förtydligande här kring momsen. Eftersom i stort sett alla företag har ingående och utgående moms som kvittas enligt skattereglerna så innebär momsen inte ett fördyrande av varan vid import. Företaget behöver alltså inte lägga in täckning för momskostnaden i sitt försäljningspris. Momsen betalas, i princip, inte förrän varan säljs till konsument.
Det slutliga resultatet blir alltså i stort sett detsamma som i USA där slutkonsumenten är den som beskattas.
Fast vi har moms led, min leverantör köper in grejer, denna betala moms på sin försäljning, min leverantör betala i sin tur moms när dom säljer till mig, jag gör det samma betalar moms o lyfter sedan moms som alla före mig, säljer jag till slutkund betalar jag momsen till staten på 25%.

Via denna kedja ökar momsen för varje steg då alla tar ut sin vinst o produkten blir höge värd.
Varav jag berätta att vid egentillverkning behöver jag inte jobba lika mycket, då jag skippar några moms led o får en större vinst via allt eget producerat jag säljer.
Sale tax har inte denna princi, enbart slut kund betala sale tax.
Senast redigerad av hjorten16 2025-08-06 kl. 18:26.
Citera
2025-08-06, 18:30
Medlem
Om Trump tycker Moms är ett handelshinder finns det ju inget som hindrar amerikanska företag att bygga fabriker i Europa.
Citera
2025-08-06, 18:39
Medlem
Citat:
Fast vi har moms led, min leverantör köper in grejer, denna betala moms på sin försäljning, min leverantör betala i sin tur moms när dom säljer till mig, jag gör det samma betalar moms o lyfter sedan moms som alla före mig, säljer jag till slutkund betalar jag momsen till staten på 25%.

Via denna kedja ökar momsen för varje steg då alla tar ut sin vinst o produkten blir höge värd.
Varav jag berätta att vid egentillverkning behöver jag inte jobba lika mycket, då jag skippar några moms led o får en större vinst via allt eget producerat jag säljer.

Du har företag men förstår inte hur moms fungerar?

Ja - din leverantör köper in grejer och betalar moms på detta - sen när han säljer till dig så får han tillbaka denna moms och du betalar moms på det. När du sen säljer till en konsument så betalar konsumenten moms.

Det är inte moms i varje led som plussas på.

Väldigt enkelt och bland det första man får lära sig när man studerar företagsekonomi.
Citera
2025-08-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du har företag men förstår inte hur moms fungerar?

Ja - din leverantör köper in grejer och betalar moms på detta - sen när han säljer till dig så får han tillbaka denna moms och du betalar moms på det. När du sen säljer till en konsument så betalar konsumenten moms.

Det är inte moms i varje led som plussas på.

Väldigt enkelt och bland det första man får lära sig när man studerar företagsekonomi.
Ja om inte leverantör gör någon vinst på vad han säljer till mig utgör att in o utgående moms blir det samma.

Men som alla företag gör, man gör vinst i varje steg menas att även staten gör en sin moms vinst i varje steg, dvs alla i moms kedjan betalar in mer moms än vad man har lyft i moms. så fungera inte sales tax, där enbart slutkund betalar.
Citera
2025-08-06, 18:55
Medlem
Citat:

Duktigt att du har förstått hur du gör.
Men du fattar fortfarande inte principen.
Du betalar inte moms på moms, den moms som adderas går tillbaka i alla led utom det sista d.v.s 25%.
Det är samma med state tax.
State tac tas ut på slutprodukten där alla nellanhänder redan tagit sina pålägg. Möjligen om man ser moms som ett handelshinder så drabbar det snarare den exporterade sidan där de skapar lite merjobb.
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-08-06 kl. 19:14.
Citera
2025-08-06, 18:58
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Det är bara slutkunden som debiteras moms, i regel privata konsumenter. Men det är säljaren som ska deklarera och betala momsen till staten. Sedan finns undantag för byggföretag.

"Det finns särskilda regler för omvänd betalningsskyldighet för dig som är verksam inom byggsektorn. Reglerna innebär att du vid försäljning av byggtjänster vanligtvis ska använda omvänd betalningsskyldighet.

Omvänd betalningsskyldighet innebär att det är köparen och inte säljaren som ska deklarera och betala momsen."
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/byggverksamhet/omvandbetalningsskyldighetinombyggsektorn.4.47eb30 f51122b1aaad28000545.html
Citera
2025-08-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ja om inte leverantör gör någon vinst på vad han säljer till mig utgör att in o utgående moms blir det samma.

Men som alla företag gör, man gör vinst i varje steg menas att även staten gör en sin moms vinst i varje steg, dvs alla i moms kedjan betalar in mer moms än vad man har lyft i moms. så fungera inte sales tax, där enbart slutkund betalar.

Tänk efter lite - effekten blir exakt samma.

Företag A köper material för 100 kr. De betalar 125 kr (100 kr plus moms)
Företag A bearbetar materialet och säljer det till Företag B för 150 kr. Företag B betalar 187,50 kr (150 kr plus moms). Företag A får tillbaka 25 kr för momsen de betalade in när de köpte materialet.
Företag B bearbetar vidare materialet till en färdig produkt och säljer till Kalle Konsument för 260 kr. Kalle Konsument betalar 325 kr för produkten. Företag B får tillbaka 37,50 kr för momsen de betalade när de köpte materialet.

Effekten blir alltså:

Företag A köper för 100 kr och säljer för 150 kr.
Företag B köper för 150 kr och säljer för 260 kr.
Kalle Konsument köper för 260 kr plus moms = 325 kr.

Kalle Konsument betalar alltså all moms. Företag A och B betalar inte någon moms - inte ens om de förädlar varan och gör en vinst på den.

Lär man sig inte sånt här nu för tiden när man läser företagsekonomi?
Citera
2025-08-06, 19:16
Medlem
Citat:

Företag A bearbetar materialet och säljer det till Företag B för 150 kr. Företag B betalar 187,50 kr (150 kr plus moms). Företag A får tillbaka 25 kr för momsen de betalade in när de köpte materialet.
Företag B bearbetar vidare materialet till en färdig produkt och säljer till Kalle Konsument för 260 kr. Kalle Konsument betalar 325 kr för produkten. Företag B får tillbaka 37,50 kr för momsen de betalade när de köpte materialet.

Effekten blir alltså:

Kalle Konsument betalar alltså all moms. Företag A och B betalar inte någon moms - inte ens om de förädlar varan och gör en vinst på den.

Vi följer äkta siffror vi kan ta på och se. Trump berätta vi lägger på priser, jag ser klart o tydligt vi lägger på priser, ta denna pick up det stämmer vad Trump berätta. Har även berättat jag varit till Usa tre ggr och shoppat lös varje gång för exakt samma saker som säljs i sverige är dubbelt så dyra än vad dom är i Usa. Detta berätta sanningen, samt vad Trum berätta, hur är det möjligt att priset dubbla sig, varför ska europa göra större vinst än Usa som producerat bilen eller dessa grejer jag bruka shoppa.

Ford F-150 nu i Sverige – till dubbla priset
Publicerad 14 jun 2023 kl 18.43
Världens mest sålda pickup Ford F-150 börjar nu att officiellt säljas i Sverige. Men priset är avsevärt mycket högre än i hemlandet. Nästan det dubbla.

Dessa modeller kostar i USA från 59 375 dollar, cirka 640 000 kronor, för Lariat. Samt 84 910 dollar för hybriden, cirka 915 000 kronor, respektive 78 670 dollar för Raptor, motsvarande 848 000 kronor.
De amerikanska priserna är visserligen exklusive moms då momsen där skiljer sig åt stat för stat. Men påslaget här i Sverige är minst sagt saftigt. Billigaste Lariat kostar här 1 100 000 kronor exklusive moms, 460 000 kronor dyrare än samma modellversion i USA.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/ford-f-150-nu-i-sverige-till-dubbla-priset/
Citera
2025-08-06, 19:18
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Effekten blir alltså:

Precis. Momsen är ingen kostnad för ett företag eftersom det får tillbaka eller dra av för den ingående momsen från Skatteverket. Det är den slutlige konsumenten som betalar hela momsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in