Citat:
=Master.Palm|91547781]
Jag håller med dig i stora delar av din analys. Men det är ju inte detta Trump talar om och inte det som är syftet bakom hans tariffer. Han önskar om man lyssnar på vad han säger att plocka hem ”Blue Collar” arbeten, dvs industriarbeten som bilarbetare och andra.
Så är det ju men produktionen kommer att se annorlunda ut än tidigare och vara mindre personalintensiv. Tullarna är en del i detta men du får inte glömma att dom är ett spel i en förhandling och inte en nivå som kommer vara permanent om jag uppfattat Trumps strategi rätt.
Citat:
Att det sker en tredje industriell revolution som du tror, påverkas knappast av tullarna, utan kan ske helt oberoende av dessa.
Absolut riktigt men dom kan påskynda processen och ge USA en "tjuvstart".
Citat:
Trump får passa sig så han inte endast blir ihågkommen för den som tog USA in i den nya stora depression, nästan hundra år efter den förra.
Du vet att problemen varit där innan Palm. Men ja, det kommer inte bli mindre turbulent av ett handelskrig och jag är lite tveksam om att ta sig an hela världen på detta sättet på en och samma gång. Men om man vet att stormen kommer varför inte göra det mesta av den?
Citat:
JP Morgan spår nu att det är 60% chans för en recession, alltså en större chans för att en sådan inträffar än att det inte gör det.
Precis som jag förutspått länge Palm, och fler med mig. Jag ligger 75% cash och har tom ändrat i mina PPM fonder sen drygt 8 månader tillbaka.