Citat:
Ursprungligen postat av
pyahniya
Jag står misstänkt för narkotikabrott. När jag räknat efter tabell så uppfyller mängd narkotika respektive flera narkotikabrott av normalgrad.
Jag blev nekad offentlig försvarare med motivering att jag inte uppföljde någon utav de kriterier som krävs. Däribland påföljd.
Uppfattar jag rätt att jag inte riskerar fängelse?
En sak som är lite skrämmande – och som många inte tänker på – är att du själv har behövt räkna efter i tabeller för att förstå
vilken grad av narkotikabrott det rör sig om. Det antyder att
du inte fått något klart besked från polis eller åklagare om hur de rubricerar gärningen, förutom det som kommunicerats i samband med beslutet om försvarare.
Och det är i sig ett stort problem.
För det som kommuniceras till rätten
i ett tidigt skede, till exempel i samband med beslut om offentlig försvarare, kan vara något helt annat än det som
senare förs fram i en
stämningsansökan eller vid huvudförhandlingen.
Det är alltså fullt möjligt att rätten säger “nej, du får ingen försvarare – det här verkar landa på böter”, men att du i ett senare skede ändå står där med ett åtal som rör
normalgradsbrott med fängelse i straffskalan, och där det plötsligt blivit “komplicerat”.
Det är ett tydligt exempel på varför det här systemet inte alltid fungerar så rättssäkert som det borde.
Vill du ha lite kontroll över läget, och någon sorts skyddsnät inför rättegången, kan det alltså vara klokt att:
•
begära ut förundersökningsprotokollet så snart det är klart,
•
skriva till utredare eller åklagare och be om ett tydligt besked om vilken påföljd
de ser som mest trolig,
• och spara allt du får – eller inte får – i en
egen dokumentation.
Ingen ska behöva gissa sig till om de riskerar fängelse eller inte.