2025-03-31, 18:54
Medlem
526s avatar
Källa
https://www.mitti.se/nyheter/unika-fororeningar-hittade-i-stockholmarnas-blod-6.3.287294.a8862f3ba9

"De nyligen upptäckta ämnena används i en rad vanliga produkter som plast, livsmedelsförpackningar, kläder och hudvårdsprodukter för att öka materialens hållbarhet.

Ämnena har visat sig påverka fertiliteten, störa hormoner och ansamlas i kroppen, vilket gör att de finns med på EU:s lista över särskilt farliga ämnen.

De kallas syntetiska fenolära antioxidanter (SPA:er) och har för första gången upptäckts i blodet från svenskar. Tidigare studier i Kina och USA har funnit SPA:er i olika prover.

– Den här studien är en första indikation på att vi har en hög exponering av SPA:er även i Sverige."

Va fan är det här?
Citera
2025-03-31, 19:14
Avslutad
Jag kan inte tänka mig att detta är ett "nytt" fenomen. Snarare att just benämningen de använder är ett "nytt" ämne. Därför "unikt. Vi är alla förgiftade av microplaster P-Fas, fenoler och miljontals andra cancerogena infertilitetsprodukter som stör vår hypofys, utsöndrar stresshormon, minskar testosteron.. detta är kända ämnen och mycket kända och omtalade material. Dock är industrin så pass stark med sin lobby att ingen kan stå emot hoten och deras, (industrins) forskare och experter...
Samma som tobaksindustrin, samma dom dioxiner i fruktodlingar, P-Fas. Freon, Teflon, alla olika plaster som släpper mjukgörare.. Nyheten kommer och går.. Denna gång kanske de vill koppla detta ämne till alla strokes som unga får i dag...
Citera
2025-03-31, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja men hur hamnar det i kroppen?
Stekpannor, vattenflaskor i plast, plastredskap, vattenkranen, mat, dryck, luft, textilier, hygienprodukter, cremer, puder, parfymer... Vissa förbjudna ämnen som när jag meddelat kemikalieinspektionen så är de "förvånade och "skall kolla upp detta"... Bensylbensoate i barnpuder.... påverkar testosteron och påverkar fertilitet hos möss....Tillverkaren själv ansvarar att de följer reglerna.... Skolmaten, inga inspektioner alls hur maten tillagas eller vart råvaror kommer ifrån. Tveksamt om det ändrats sedan jag såg en dokumentär om svenska "skolköket"
Senast redigerad av deesantdeesant 2025-03-31 kl. 19:25.
Citera
2025-03-31, 19:19
Avslutad
https://www.researchgate.net/figure/Levels-of-SPAs-found-in-SPA-positive-food-items-n-3_tbl3_335155050
Citera
2025-03-31, 19:42
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adraxus
Trubbel för er. de har hittat i foster också, death by plastic, själv är jag immun, har 100 tals cancerknölar och lägenhet blir 1 kila damm på 1 vecka, kanske för att jag är Robert tihi.

När jag operera magen blev de enträgna med att ge mig vattenpipa medicinsk som smakade (äckligt) popcorn men jag var som alltid som vanligt, andra kan dö på 2 veckor av lunginflammation.

En vattenpipa medicinsk, berätta mer!
Citera
2025-03-31, 21:05
Medlem
Citat:
Källa
https://www.mitti.se/nyheter/unika-fororeningar-hittade-i-stockholmarnas-blod-6.3.287294.a8862f3ba9

"De nyligen upptäckta ämnena används i en rad vanliga produkter som plast, livsmedelsförpackningar, kläder och hudvårdsprodukter för att öka materialens hållbarhet.

Ämnena har visat sig påverka fertiliteten, störa hormoner och ansamlas i kroppen, vilket gör att de finns med på EU:s lista över särskilt farliga ämnen.

De kallas syntetiska fenolära antioxidanter (SPA:er) och har för första gången upptäckts i blodet från svenskar. Tidigare studier i Kina och USA har funnit SPA:er i olika prover.

– Den här studien är en första indikation på att vi har en hög exponering av SPA:er även i Sverige."

Va fan är det här?

Kan detta vara förklaringen till varför många stockholmare är lite ”speciella”? Många bäckar små tänker jag..
Citera
2025-03-31, 21:35
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Källa

Va fan är det här?
Bara för stockholmarna att bege sig till vårdcentralen imorgon. Inte mycket att be för.
Det här kan vara en lika stor skandal som 1700-1800 när man kastade bajs i Hammarby sjö bara för att hämta vatten några hundra meter längre bort.
Citera
2025-03-31, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Stekpannor, vattenflaskor i plast, plastredskap, vattenkranen, mat, dryck, luft, textilier, hygienprodukter, cremer, puder, parfymer... Vissa förbjudna ämnen som när jag meddelat kemikalieinspektionen så är de "förvånade och "skall kolla upp detta"... Bensylbensoate i barnpuder.... påverkar testosteron och påverkar fertilitet hos möss....Tillverkaren själv ansvarar att de följer reglerna.... Skolmaten, inga inspektioner alls hur maten tillagas eller vart råvaror kommer ifrån. Tveksamt om det ändrats sedan jag såg en dokumentär om svenska "skolköket"
Råkar du ha namn eller länk till den dokun?
Citera
2025-03-31, 21:44
Medlem
En "studie" som omfattar 30 bloddonatorer från Stockholm?

Nå't examensarbete?
Citera
2025-03-31, 22:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Jag kan inte tänka mig att detta är ett "nytt" fenomen. Snarare att just benämningen de använder är ett "nytt" ämne. Därför "unikt. Vi är alla förgiftade av microplaster P-Fas, fenoler och miljontals andra cancerogena infertilitetsprodukter som stör vår hypofys, utsöndrar stresshormon, minskar testosteron.. detta är kända ämnen och mycket kända och omtalade material. Dock är industrin så pass stark med sin lobby att ingen kan stå emot hoten och deras, (industrins) forskare och experter...
Samma som tobaksindustrin, samma dom dioxiner i fruktodlingar, P-Fas. Freon, Teflon, alla olika plaster som släpper mjukgörare.. Nyheten kommer och går.. Denna gång kanske de vill koppla detta ämne till alla strokes som unga får i dag...

Artiklar kommer också som säger att unga svenskar inte vill skaffa barn. Hmm, åren efter mRNA vaccinerna så är det infertilitet, cancer, gifter i kroppen - jo jag tackar.
Citera
2025-03-31, 22:59
Medlem
Psykiatrireformers avatar
Så en lösning vore väl att man trängs istället typ 15 pers i ett stor-hem med olika familjer tillsammans helt utan plastföremål där man delar kök med stora förpackningar utan plast och plastredskap. Tänkte att man ska trängas för att få ner priset, för plasten är ju till för att vi ska kunna hålla den där distansen familjer emellan. Tar man bort plasten så måste vi trängas för att komma ner på samma prisnivå tänker jag. Sen så vore det skönt att skapa klasser enligt graden av professionalitet så att en proffsig familj inte behöver trängas med flera andra som producerat fram aktiva knarkare/slödder.
Citera
2025-04-01, 00:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
En "studie" som omfattar 30 bloddonatorer från Stockholm?

Nå't examensarbete?
Ja man undrar varför just Stockholm och man undrar hur representativt urvalet är?
Är det unga-gamla? Män-kvinnor? Vad har de för vanor etc?
Och är det mer än snittet i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in