2025-03-31, 11:16
Medlem
Jag är i tidzon flera timmar efter Sverige. Har ändrat på telefon så att den är inställd på svensk tid. När jag googlar "vilken tidzon är jag i" får jag dock landet jag är i. Jag har gått in i lurens inställningar och valt bort landet jag är i och istället valt "centraleuropeisk sommartid".
Använder roaming och mitt svenska sim kort. Kan använda vpn också.

Om jag skriver ett mail, finns det någon risk att mottagaren av mailet ser att jag inte är i centraleuropeisk tidzon egentligen? Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att ta reda på det själv så hoppas flashback kan hjälpa mig. Hur vanligt är det att normala människor kollat mailheadern och finns det något sätt att ändra den också för en relativt oteknisk person?
Citera
2025-03-31, 11:18
Medlem
Det kan ju vara så att du råkat slå in något galet, och det är förklaringen till det hela ifall någon någonsin skulle ifrågasätta?
Citera
2025-03-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Jag är i tidzon flera timmar efter Sverige. Har ändrat på telefon så att den är inställd på svensk tid. När jag googlar "vilken tidzon är jag i" får jag dock landet jag är i. Jag har gått in i lurens inställningar och valt bort landet jag är i och istället valt "centraleuropeisk sommartid".

Om jag skriver ett mail, finns det någon risk att mottagaren av mailet ser att jag inte är i centraleuropeisk tidzon egentligen? Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att ta reda på det själv så hoppas flashback kan hjälpa mig. Hur vanligt är det att normala människor kollat mailheadern och finns det något sätt att ändra den också för en relativt oteknisk person?
Om du använder svensk VPN borde väl problemet försvinna?

Är faktiskt jävligt osäker här, vet inte vad headern baserar din tidszon på men skulle tro det är vart IPn ligger.
Citera
2025-03-31, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Om du använder svensk VPN borde väl problemet försvinna?

Är faktiskt jävligt osäker här, vet inte vad headern baserar din tidszon på men skulle tro det är vart IPn ligger.
Eller i 365 så kanske det baseras på vad användaren har för land inställt? Som sagt, jäkligt osäker
Citera
2025-03-31, 16:24
Medlem
Skulle gissa att tidskoden i mailet är UTC-tiden det skickades, och denna tid tolkas av mottagarens epost-program till dennes lokala tid.

Dvs, om mottagaren kl 12.00 får ett mail skickat från Finland lokal tid kl 13, så kommer det stå 12 i mottagarens epost-program.
Om klockan är 12.00 i Finland, så är klockan 11.00 i Sverige, vilket gör att det kommer att stå 11.00 i mottagarens epost-program.

Om det är nån form av svar?
Citera
2025-03-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Skulle gissa att tidskoden i mailet är UTC-tiden det skickades, och denna tid tolkas av mottagarens epost-program till dennes lokala tid.

Dvs, om mottagaren kl 12.00 får ett mail skickat från Finland lokal tid kl 13, så kommer det stå 12 i mottagarens epost-program.
Om klockan är 12.00 i Finland, så är klockan 11.00 i Sverige, vilket gör att det kommer att stå 11.00 i mottagarens epost-program.

Om det är nån form av svar?
Jag tror också att det är mottagarens tid som bestämmer vad det står, inte vilken tid som gäller där det skickas.
Har du någon kompis du kan skicka till och testa först innan du skickar något skarpt? Antar att det är arbetsgivaren du vill dölja något för`?
Citera
2025-03-31, 23:02
Medlem
StonedMonkeys avatar
Nej ingen risk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in