2025-03-31, 10:51
Medlem
Mina ögonvitor har det senaste blivit väldigt gulaktiga, har sen innan ett högre bilrubinvärde, pendlar mellan 35-56 det är först nu som ögonvitorna blivit gula.

Har sen tidigare fått en cancerdiagos (B-kll) och har 29 avvikande värden av de 120 som de har kollat.
De som sticker ut mest är de vita blodkropparna men även mitt S-ld och P-ld som tyder på ospecificerad vävnadsskada, dessa ligger på 5,4 respektive 5,1.

Tar prover var tredje månad och får träffa läkaren en gång per år numera, jag hinner aldrig ställa några frågor då besöket skall gå fort. Läkaren känner på mina svullna lymfkörtlar pratar lite om provsvaren och sen är det bra och hela besöket tar max 10 minuter. Läkarna har knappt tid med sina patienter sen de slog ihop 2 hematologavdelningar och fick ca 600 patienter till på samma antal läkare.

Jag vet inte vad jag skall göra åt ögonvitorna eller mina lymfkörtlar som varit svullna i 3 år, hematologen vill inte hjälpa mig med lymfkörtlarna då det inte beror på min sjukdom säger han. De svullnade upp i samband med tredje dosen av Covid-19 för 4-5 år sen och har sen dess inte lagt sig.

Sen blir man knappt klok på vad högt S-ld och P-ld innebär, får aldrig chansen att prata med läkaren om detta. Så vart fan skall man vända sig?

Ps jag dricker alkohol väldigt sällan blir det max 10 öl om året och några flaska vin så är det inte mer.

Min morbror hade för övrigt högt bilrubin och gula ögonvitor, han dog även i en liknande form av cancer som morsan dog av.
Citera
2025-03-31, 10:54
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Gör ingenting. Du är sjuk antar jag? Arbetar inte? Cancer inom släkten med tidig död? Sluta förneka vad som komma skall,
Citera
2025-03-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Mina ögonvitor har det senaste blivit väldigt gulaktiga, har sen innan ett högre bilrubinvärde, pendlar mellan 35-56 det är först nu som ögonvitorna blivit gula.

Har sen tidigare fått en cancerdiagos (B-kll) och har 29 avvikande värden av de 120 som de har kollat.
De som sticker ut mest är de vita blodkropparna men även mitt S-ld och P-ld som tyder på ospecificerad vävnadsskada, dessa ligger på 5,4 respektive 5,1.

Tar prover var tredje månad och får träffa läkaren en gång per år numera, jag hinner aldrig ställa några frågor då besöket skall gå fort. Läkaren känner på mina svullna lymfkörtlar pratar lite om provsvaren och sen är det bra och hela besöket tar max 10 minuter. Läkarna har knappt tid med sina patienter sen de slog ihop 2 hematologavdelningar och fick ca 600 patienter till på samma antal läkare.

Jag vet inte vad jag skall göra åt ögonvitorna eller mina lymfkörtlar som varit svullna i 3 år, hematologen vill inte hjälpa mig med lymfkörtlarna då det inte beror på min sjukdom säger han. De svullnade upp i samband med tredje dosen av Covid-19 för 4-5 år sen och har sen dess inte lagt sig.

Sen blir man knappt klok på vad högt S-ld och P-ld innebär, får aldrig chansen att prata med läkaren om detta. Så vart fan skall man vända sig?

Ps jag dricker alkohol väldigt sällan blir det max 10 öl om året och några flaska vin så är det inte mer.

Min morbror hade för övrigt högt bilrubin och gula ögonvitor, han dog även i en liknande form av cancer som morsan dog av.
Du borde kontakta din mottagning och berätta att du fått ikterus. Det är alltid ett viktigt symptom.
Tråkigt att du inte får någon vidare chans att ställa frågor, kan du få en tid till en sjuksköterska eller kurator kanske? Någon som är van att stötta vid sådana tillstånd…?
Önskar dig stort lycka till.
Citera
2025-03-31, 18:37
Medlem
Gula ögonvitor och hög bilrubin tyder väl på något fel i leverns funktion?
Men detta vet du väl redan,kanske?
Jag är absolut ingen expert, tolka mitt svar därefter.
Citera
2025-03-31, 20:19
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
... Har sen tidigare fått en cancerdiagos ...

Jag blir ledsen när jag hör vittnesmål som ditt. Läkarfacket har i decennier varit duktiga på att hålla nere utbildningsplatserna för att säkerställa ett underskott av läkare och höga löner. Nu importerar vi läkare från EU som snabbskolas i svenska och vi sätter deras respektive och deras barn i svenskaundervisning och dagis, och vi betalar - men i fel ände.

Du har all rätt att förstå din diagnos, prognos, behandling och framtid. Du har förstås rätt att återkommande ha ett vettigt samtal med den som behandlar dig. Det kan vara en enhet och inte alltid en specifik person. Ring din kontaktpunkt eller motsvarande på din behandlande enhet. Du får "bara" prata med en sköterska men det är där dina behov kommer fångas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in