2025-03-30, 23:17
Medlem
Tänkte köpa en sån miniträd som kommer från Kina. Vad kallas dessa?

Mvh

Dell Fagerstedt
Citera
2025-03-30, 23:18
Medlem
MrSwaggers avatar
Mogwai
Citera
2025-03-30, 23:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Bonsai (japanska: 盆栽?) är helt vanliga träd och buskar som genom att odlas i relativt små bonsaikrukor och genom beskärning och formgivning fås att likna vanliga träd i miniatyrformat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonsai
Citera
2025-03-30, 23:25
Medlem
pn222jws avatar
Bonzai.
Citera
2025-03-30, 23:34
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Mogwai
Mogwai är ett bra namn. Uppfanns om jag minns rätt på 1980-talet med någon amerikansk film, men har sedan dess hållits vid liv av ett skotskt band. Jag tycker det borde bli den svenska benämningen på Bonsai.

Typ som fransmän säger talkie-walkie om walkie-talkie. Ingen fattar varför den franska versionen är mer fransk än den engelska. Men man har åtminstone lyckats skapa sin egen grej och inte kopierat utlandet rakt av.
Citera
2025-03-30, 23:54
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat

Mvh

Dell Fagerstedt

Menar du Bansai? Den där som liknar Bonsai, men där varje gren beskärs enligt en femårsplan?
Citera
2025-03-31, 00:20
Medlem
KlasLunds avatar
Eller Tänker du kanske på Kompiander?

En sällsynt förvaltningsväxt, nära släkt med koriander men utvecklad genom ett remissförfarande i tre instanser. Kännetecknas av sin strukturella efterlevnad och sina blad som endast vecklar ut sig efter godkänd risk- och konsekvensanalys (RKU).

Blommar vart fjärde budgetår, förutsatt att samråd med närliggande nämnd har ägt rum och att tilldelat växtutrymme inte överskrider riktvärdena i den regionala grönstrategin.

Doftar svagt av blankettpapper och obefintligt ansvar.

Vissnar visserligen direkt vid självständiga initiativ så den är lite knepig att utveckla.
Citera
2025-03-31, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Mogwai är ett bra namn. Uppfanns om jag minns rätt på 1980-talet med någon amerikansk film, men har sedan dess hållits vid liv av ett skotskt band. Jag tycker det borde bli den svenska benämningen på Bonsai.

Typ som fransmän säger talkie-walkie om walkie-talkie. Ingen fattar varför den franska versionen är mer fransk än den engelska. Men man har åtminstone lyckats skapa sin egen grej och inte kopierat utlandet rakt av.
Ja var det inte Gremlins
Citera
2025-03-31, 01:52
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat

Penzai (盆栽)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in